UKE: rynek pocztowy wzrósł o ponad 764 mln zł

Branża pocztowa dynamicznie się zmienia, przede wszystkim za sprawą cyfryzacji.

Publikacja: 30.05.2018 16:53

UKE: rynek pocztowy wzrósł o ponad 764 mln zł

Foto: Fotorzepa, Robert Gardziński

Spadła liczba wysyłanych listów przy jednoczesnej eksplozji liczby przesyłek zawierających towary zamawiane elektronicznie (e-commerce), a to jeden z czynników, które sprawiły, że w roku 2017 nastąpił bardzo wyraźny wzrost wartości rynku pocztowego. Ta skoczyła o ponad 764 mln zł – wynika z najnowszych danych Urzędu Komunikacji Elektronicznej.

Regulator rynku opublikował w środę raport nt. stanu rynku pocztowego w Polsce. Wynika z niego, że rynek ten wart jest już ponad 8,4 mld zł (przekłada się na 10-proc.) roczną stopę wzrostu, ponad dwukrotnie przewyższającą stopę wzrostu PKB całej polskiej gospodarki). I to mimo spadku samej liczby przesyłek. Wysyłamy mniej, ale za to wybieramy zaawansowane, droższe usługi. I wciąż najchętniej korzystamy z usług Poczty Polskiej, której udział w wolumenie przesyłek wyniósł ponad 83 proc. – konkluduje UKE.

Najnowszy raport UKE pokazuje, że w 2017 r. całkowita liczba usług pocztowych spadła za 1,90 do poziomu 1,87 mld sztuk. Odpowiadał za to segment listów, który skurczył się o 2,4 proc. Co ciekawe, usługi jak paczki pocztowe i przesyłki kurierskie rosły odpowiednio o 4,4 i aż 16,4 proc.

Poczta Polska (PP) zrealizowała w strumieniach krajowym i zagranicznym 1,56 mld sztuk usług, co przełożyło się na 4,81 mld zł przychodu. W odniesieniu do roku ubiegłego wolumen zrealizowanych przez operatora wyznaczonego usług zwiększył się o 1,2 proc., a wartość przychodów wzrosła o 12 proc.

W segmencie przesyłek kurierskich działalność prowadziło w 2017 r. 89 operatorów pocztowych (to największy segment rynku usług pocztowych, a w konsekwencji obszar, w obrębie którego nastąpił największy rozwój konkurencji). Jak podaje UKE, dynamiczny wzrost przychodów (+387,1 mln zł) z usług kurierskich napędzany był już kolejny rok wciąż rosnącymi wolumenami przesyłek zawierających towary nabywane przez konsumentów w transakcjach handlu online. Przesyłki kurierskie stanowiące 16,5 proc. całego wolumenu usług pocztowych na rynku, tworzą aż 47 proc. jego wartości.

W 2017 r. użytkownicy przesyłek kurierskich zareklamowali ogółem 864,9 tys. usług. Oznacza to, że na każde 10 tys. usług reklamowano ok. 29. To więcej niż w 2016 r., gdy było to poniżej 25. Najczęstszym powodem reklamacji było opóźnienie w stosunku do gwarantowanego terminu doręczenia. Odsetek uwzględnionych przez operatorów reklamacji wyniósł 55 proc. (w 2016 r. – 43 proc.). Klienci pisali również reklamacje w przypadku uszkodzenia przesyłki (13 proc.) oraz utraty przesyłki (8 proc.).

Spadła liczba wysyłanych listów przy jednoczesnej eksplozji liczby przesyłek zawierających towary zamawiane elektronicznie (e-commerce), a to jeden z czynników, które sprawiły, że w roku 2017 nastąpił bardzo wyraźny wzrost wartości rynku pocztowego. Ta skoczyła o ponad 764 mln zł – wynika z najnowszych danych Urzędu Komunikacji Elektronicznej.

Regulator rynku opublikował w środę raport nt. stanu rynku pocztowego w Polsce. Wynika z niego, że rynek ten wart jest już ponad 8,4 mld zł (przekłada się na 10-proc.) roczną stopę wzrostu, ponad dwukrotnie przewyższającą stopę wzrostu PKB całej polskiej gospodarki). I to mimo spadku samej liczby przesyłek. Wysyłamy mniej, ale za to wybieramy zaawansowane, droższe usługi. I wciąż najchętniej korzystamy z usług Poczty Polskiej, której udział w wolumenie przesyłek wyniósł ponad 83 proc. – konkluduje UKE.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Niemiecki superpociąg lepszy od francuskiego TGV
Transport
Kubańska linia lotnicza bez paliwa. Zmuszona do zawieszenia działalności
Transport
Lotniczy dress code. Jak się ubrać na podróż samolotem
Transport
Gorszy kwartał Lufthansy (strajki) i Air France-KLM
Transport
Rosyjscy hakerzy znów w akcji. Finnair wstrzymuje loty
Materiał Promocyjny
Dzięki akcesji PKB Polski się podwoił