O połowę mniej ofiar w wypadkach lotniczych w 2019 roku

Wymiana sprzętu na nowy bardziej zaawansowany technologicznie, ostre wymogi regulatorów, skrupulatne kontrole na lotniskach — to wszystko przyczyniło się do tego, że w roku 2019 zanotowano o połowę mniej ofiar śmiertelnych w wypadkach lotniczych niż w 2018.

Aktualizacja: 02.01.2020 08:55 Publikacja: 02.01.2020 08:43

O połowę mniej ofiar w wypadkach lotniczych w 2019 roku

Foto: Adobe Stock

Byłoby jeszcze lepiej, gdyby załogi latające na nowych maszynach były lepiej wyszkolone, a nowe samoloty wchodzące na rynek bardziej skrupulatnie certyfikowane. Dobitnie pokazały to katastrofy Boeingów 737MAX.

Jak poinformowała agencja analityczna To70, w 2019 roku w wypadkach lotniczych straciło życie 257 osób w porównaniu z 534 w 2018. Większość z nich straciła życie właśnie w katastrofie Boeinga 737 MAX pod Addis Abebą 10 marca 2019. Zginęło wówczas 157 osób. Ogółem zanotowano 26 wypadków lotniczych, z czego 20 tylko w I połowie roku (dane IATA). Wypadków z ofiarami śmiertelnymi było 8, rok wcześniej — 13.

Czytaj także:  Najdziwniejsze zguby na lotniskach. Na pierwszym miejscu... mąż

W raporcie To70 autorzy przypominają, że 2 tragiczne wypadki — Lion Air 29 października 2018 i Ethiopiana w marcu 2019 doprowadziły do uziemienia na całym świecie Boeingów 737 MAX. Wtedy też pojawiły się pytania, na ile regulatorzy lotniczy mogli pozwolić na wykorzystywanie w budowie samolotów rozwiązań z poprzednich modeli i jak długo naprawdę powinno trwać szkolenie pilotów w sytuacji, kiedy w nowych maszynach są montowane dotychczas nie stosowane rozwiązania.

Ostatecznie w 2019 roku statystycznie wypadło 0,18 ofiary śmiertelnej na każdy milion rejsów w porównaniu z 0,30 w 2018 roku. A to oznacza, że w ubiegłym roku przypadła jedna ofiara śmiertelna na każde 5,58 mln lotów. Autorzy raportu wskazują, że w tej sytuacji statystyki wskazują, że w tej sytuacji trzeba jeszcze bardziej przyłożyć się w projektowaniu i produkcji samolotów i większy nacisk położyć na szkolenia załóg.

Raport To70 w swoich analizach bierze pod uwagę jedynie wypadki lotnicze, którym uległy duże maszyny wykorzystywane w transporcie pasażerskim. Do statystyk nie są wliczane katastrofy małych samolotów, awionetek, maszyn wojskowych, cargo oraz helikopterów.

Z kolei IATA w swojej najnowszej ocenie bezpieczeństwa lotów wskazuje, że nadal najbezpieczniej lata się w Europie, w regionie Azji i Pacyfiku i w Ameryce Północnej, tyle że tam akurat w 2019 liczba katastrof się zwiększyła. Najbardziej niebezpieczne pozostają Afryka oraz Wspólnota Niepodległych Państw — chociaż w tym wypadku doszło do niewielkiej poprawy w bezpieczeństwie podróży lotniczych.

W swoim podsumowaniu bezpieczeństwa lotów IATA podkreśla, że w 2020 kluczowe będzie odzyskanie zaufania pasażerów i załóg w chwili, gdy dojdzie już do ponownej certyfikacji Boeingów 737 MAX. Zdaniem tej organizacji doświadczenia wynikające z obu katastrof maszyn tego typu wskazują, że certyfikacja nie tylko MAX-ów, ale i wszystkich nowych samolotów wchodzących na rynek musi być przeprowadzana przez wszystkich regulatorów wspólnie.

Byłoby jeszcze lepiej, gdyby załogi latające na nowych maszynach były lepiej wyszkolone, a nowe samoloty wchodzące na rynek bardziej skrupulatnie certyfikowane. Dobitnie pokazały to katastrofy Boeingów 737MAX.

Jak poinformowała agencja analityczna To70, w 2019 roku w wypadkach lotniczych straciło życie 257 osób w porównaniu z 534 w 2018. Większość z nich straciła życie właśnie w katastrofie Boeinga 737 MAX pod Addis Abebą 10 marca 2019. Zginęło wówczas 157 osób. Ogółem zanotowano 26 wypadków lotniczych, z czego 20 tylko w I połowie roku (dane IATA). Wypadków z ofiarami śmiertelnymi było 8, rok wcześniej — 13.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Niemiecki superpociąg lepszy od francuskiego TGV
Transport
Kubańska linia lotnicza bez paliwa. Zmuszona do zawieszenia działalności
Transport
Lotniczy dress code. Jak się ubrać na podróż samolotem
Transport
Gorszy kwartał Lufthansy (strajki) i Air France-KLM
Transport
Rosyjscy hakerzy znów w akcji. Finnair wstrzymuje loty
Materiał Promocyjny
Dzięki akcesji PKB Polski się podwoił