96,8 proc. uczestników głosowało za umową, bo wcześniej Embraerpwi udało się oddalić decyzją sądu o zawieszeniu terminu WZA. Ostatnim etapem powstania nowej spółki j.v. jest zgoda na nią urzędów konkurencji na świecie. Przy okazji akcjonariusze zaaprobowali też spółkę j.v. obu firm, która zajmie się sprzedawaniem wojskowego samolotu transportowego KC-390 produkcji Embraera.
Decyzja WZA kończy okres ponad roku negocjacji w Brazylii od czasu ogłoszenia zamiaru przez obie firmy. Zakulisowe przygotowania trwały ponad 2 lata przed przedstawieniem Boeingowi propozycji - podał Reuter.
Rząd Brazylii mający prawo wetowania ważnych decyzji biznesowych Embraera ogłosił w styczniu, że nie będzie stwarzać przeszkód.
Po uzyskaniu wszystkich wymaganych zezwoleń Boeing i Embraer staną się właścicielami nowej firmy samolotów cywilnych, o nie ustalonej jeszcze nazwie, w proporcji udziałów 80:20. Na podstawie umowy z grudnia Amerykanie zapłacą 4,2 mld dolarów za kontrolę nad najbardziej rentowną częścią Embraera. Uzyskają za to lepszą pozycję wobec Airbusa, który w 2018 r. kupił pakiet kontrolny w programie odrzutowców regionalnych CSeries kanadyjskiego Bombardiera.
Umowa zapewni brazylijskiej firmie dopływ świeżej gotówki. mającej zasadnicze znaczenie dla jego przyszłości, gdy rywalizacja Airbusa z Boeingiem przenosi się na mniejsze samoloty. - Operacja z Boeingiem ratuje praktycznie Embraera - argumentowali prawnicy brazylijskiej firmy w wyjaśnieniach złożonych w lipcu sądowi, aby usunąć opory przed tworzeniem spółki.