Realizacja gigantycznego przedsięwzięcia ma się rozpocząć jeszcze w tym roku. Natomiast pierwsze terminale powinny być gotowe za dziesięć lat – w 2029 r.
Port Centralny obejmie ok. 1400 hektarów akwenu oraz 410 hektarów na lądzie. Projekt przewiduje powstanie 9 terminali. Wybudowane zostaną 4 obrotnice i trzy tory, którymi podpływać będą statki. - Przewidujemy budowę 19 kilometrów nabrzeży eksploatacyjnych oraz 8,5 kilometra falochronów – informuje Marcin Osowski, wiceprezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk (ZMPG) ds. infrastruktury. Budowa będzie przebiegać w trzech etapach.
W nowym porcie mają znaleźć się terminale: pasażerski, masowy, drobnicowy oraz terminal ro-ro. Jeszcze nie wiadomo, które powstaną jako pierwsze. Zadecyduje o tym zapotrzebowanie rynku. Rozmowy z potencjalnymi operatorami terminali już trwają. Szacuje się, że po zakończeniu rozbudowy przez Gdańsk mogłoby rocznie przechodzić nawet 100 mln ton ładunków.
Za opracowanie koncepcji całego przedsięwzięcia odpowiadało konsorcjum firm Projmors Biuro Projektów Budowlanych i Mosty Gdańsk. Przygotowano 6 wstępnych koncepcji Portu Centralnego. Ostatecznie wybrano jedną. Jednak ay zrealizować budowę poszczególnych etapów, konieczne są m.in. prace archeologiczne, badania środowiskowe i projekty budowlane.
Zarząd portu planuje zrealizować inwestycję z wykorzystaniem formuły Partnerstwa Publiczno-Prywatnego. Już wcześniej rozpoczęto rozmowy dla zapewnienia finansowania pierwszej części projektu, czyli budowy dwóch-trzech terminali. Chodzi w nich m.in. o ustalenie możliwości finansowych potencjalnych partnerów prywatnych oraz dokonanie podziału odpowiedzialności za poszczególne elementy projektu.