IATA apeluje o większą pomoc dla linii lotniczych

Międzynarodowe Zrzeszenie Transportu Powietrznego wezwało najważniejsze gospodarczo kraje do szybszych działań, które zapobiegną nieodwracalnym szkodom w sektorze lotnictwa dotkniętym pandemią COVID-19. A Kongres USA przygotował pakiet pomocy dla krajowego sektora lotnictwa

Publikacja: 27.03.2020 06:26

IATA apeluje o większą pomoc dla linii lotniczych

Foto: Bloomberg

W liście otwartym do przywódców krajów grupy G20 prezes IATA, Alexandre de Juniac zwrócił się o zapewnienie albo ułatwienie finansowego wsparcia. „Rozchodzenia się pandemii COVID-19 po całym globie i wynikające z tego zamykanie granic na polecenie rządów i ograniczenia w podróżach doprowadziły do zniszczenia popytu na podróże lotnicze — stwierdził. — Wiele linii lotniczych zapłaciło więcej za zwracane bilety od przychodów otrzymanych za nowe rezerwacje. W wyniku tego przeciętne rezerwy gotówki z 2 miesięcy zostały szybko wyczerpane" — dodał i zwrócił się o bezpośrednie wsparcie finansowe, pożyczki albo ulgi podatkowe — pisze Reuter.

IATA szacuje, że sektor lotnictwa straci w tym roku z powodu pandemii 252 mld dolarów przychodów, wcześniej zwróciła się do 18 krajów Azji-Pacyfiku o nadzwyczajną pomoc dla przewoźników.

Największa w Azji tania linia AirAsia ogłosiła zdecydowane zmniejszenie liczby lotów w rozkładzie w reakcji na pogłębiający się kryzys. Inne linie podejmują desperackie próby ratowania części przychodów dla utrzymania otwartych łańcuchów dostaw: używają samolotów pasażerskich do przewozu frachtu. Ostatnio do tego grona dołączyły Delta, Air New Zealand i Etihad. Normalnie około połowy światowych ładunków jest transportowane w ładowniach samolotów pasażerskich, ale po uziemieniu wielu samolotów mocno zmalały te moce przewozowe, co zagroziło dostawom żywności i ważnych podzespołów do produkcji.

Amerykanie pomagają swemu lotnictwu

Senat USA zatwierdził w bezprecedensowej inicjatywie 24 marca wieczorem pakiet pomocy dla sektora lotnictwa w wysokości 58 mld dolarów, w tym połowę w formie grantów na wypłatę poborów 750 tysiącom pracowników linii lotniczych. Korzystający z tej pomocy nie mogą nikogo zwolnić z pracy przed 30 września czy zmienić układów zbiorowych. Ustawa ogranicza skup własnych akcji z rynku przez spółki giełdowe, wypłatę dywidendy i zarobki szefów, pozwala rządowi na obejmowanie udziałów, czeków z wypłatą dywidendy (warrantów) lub innych form kompensaty za udzieloną pomoc.

W ramach pakietu ratunkowego 2 bln dolarów amerykańskie linie lotnicze otrzymają 25 mld dolarów grantami i 25 mld w formie pożyczek, przewoźnicy cargo 8 mld, lotniska 10 mld darowizny, lotniskowi kontrahenci (catering) do 3 mld grantów, rząd przekaże 25 mld grantów systemom tranzytowym i miliard dolarów kolei pasażerskiej Amtrak, Boeing może dostać 17 mld dolarów pożyczki z funduszu dla firm o dużym znaczeniu dla bezpieczeństwa narodowego.

Izba Reprezentantów powinna zatwierdzić te ustawę 27 marca, a prezydent Donald Trump obiecał podpisać ją.

Transport
Kiedy pierwszy samolot wyląduje na CPK? Wiceminister Maciej Lasek zdradza datę
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Transport
Europa łaskawsza dla spalinowców
Transport
Rosja zbudowała 15 razy mniej samolotów pasażerskich niż chciał Putin
Transport
Strajk na budowie nadzorowanej przez Putina. Nie ma pieniędzy na wypłaty
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Transport
Od najbliższej soboty pociągi pojadą szybciej na głównych trasach