To pierwszy werdykt sądu powszechnego z Luksemburga dotyczący pomocy zatwierdzanej przez Komisję Europejską na podstawie złagodzonych przepisów mających pomagać rządom krajów Unii we wspieraniu firm dotkniętych pandemią.
Sąd uznał, że programy Francji i Szwecji wobec Air France i SAS były zgodne z unijnymi przepisami — informuje Reuter. „To odpowiednia pomoc w naprawieniu szkody gospodarczej spowodowanej przez pandemię koronawirusa i nie stanowi dyskryminacji” — brzmi wyjaśnienie dotyczące francuskiego programu. A wobec szwedzkiego sąd oświadczył: „Zakłada się, że kwestionowany program przyjęto w interesie Unii Europejskiej”.
Ryanair wystąpił przeciwko Komisji Europejskiej za zatwierdzenie francuskiego programu pozwalającego odroczyć pewne opłaty lotnicze i szwedzkiego programu gwarancji kredytowych. Z obu skorzystali narodowi przewoźnicy. Największa w Europie tania linia złożyła 16 pozwów na Komisję Europejską o zatwierdzenie pomocy publicznej dla poszczególnych przewoźników, m.in. Lufthansie, KLM, Austrian Airlines i TAP Air Portugal, a także krajowych rozwiązań, z których korzystali głownie narodowi przewoźnicy.
Ryanair zarzucał w nich, że pion konkurencji KE pozwalał krajom UE na udzielanie pomocy tylko liniom mającym licencje na działanie w Unii, wydaną przez te kraje. Jego zdaniem, Bruksela pomyliła się w ocenie proporcjonalności pomocy do szkody wywołanej przez pandemię, nie uruchamiała oficjalnego postępowania wyjaśniającego, naruszając tym proceduralne prawa Ryanaira, nie przedstawiła powodów zatwierdzenia takiej pomocy.