Materiał powstał we współpracy z Grupą PKP
Usprawnienie komunikacji, przyspieszenie rozwoju gospodarczego, polepszenie warunków życia mieszkańców średnich miast – to efekty, jakie ma przynieść realizacja rządowego programu Kolej Plus. Jego realizację umożliwia podpisana na początku marca przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja ustawy o transporcie kolejowym. Przewidziany budżet programu przekroczy 6,5 mld zł.
Pociągiem do średnich miast
Głównym celem programu Kolej Plus jest uzupełnienie sieci kolejowej o połączenia z miast wojewódzkich do miejscowości liczących powyżej 10 tys. mieszkańców, które nie mają dostępu do kolei. Pozwoli to z jednej strony poprawić spójność krajowej komunikacji, z drugiej – wyrównywać warunki rozwoju gospodarczego i społecznego. Zapewniając pasażerom dostęp do komunikacji międzywojewódzkiej poprzez nowe połączenia, program przyczyni się do eliminowania wykluczenia komunikacyjnego.
Obecnie niewiele ponad połowa wszystkich gmin w Polsce ma dostęp do czynnej sieci kolejowej. Co prawda zamieszkuje w nich 78 proc. ludności kraju, czyli 30,2 mln osób. Ale jednocześnie w gminach bez dostępu do kolei mieszka ok. 8 mln osób. Z danych Ministerstwa Infrastruktury wynika, że jeśli w roku 1990 w Polsce było blisko 26 tys. km linii kolejowych, to od tego czasu z eksploatacji zostało wyłączone około 7 tys. km linii. – Program jest szansą, że kolej wróci na tereny, które pozbawione były tego środka transportu, i umożliwi ich rozwój – stwierdza Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury. Dzięki realizacji programu połączenia kolejowe zyska co najmniej 20 miast średniej wielkości. Poprawi się także bezpieczeństwo na drogach, bo część przewozów towarowych przejęłaby kolej.
W wykazie potencjalnych projektów, które w pierwszej kolejności mogą otrzymać dofinansowanie w ramach programu Kolej Plus, znalazły się m.in. połączenia: Jastrzębia-Zdroju z Katowicami, Śremu, Turka, Gostynia z Poznaniem, Chełmna z Bydgoszczą, Krosna Odrzańskiego z Zieloną Górą, Sokołowa Podlaskiego z Warszawą.