Arabia Saudyjska tworzy drugą narodową linię lotniczą

Następca saudyjskiego tronu, książę Mohammed bin Salman przedstawił plany stworzenia drugiej narodowej linii lotniczej. Dzięki temu Arabia Saudyjska ma stać się kolejnym centrum biznesowo- transportowym w regionie – podału Reuter i Al Jazeera.

Aktualizacja: 30.06.2021 14:43 Publikacja: 30.06.2021 13:54

Mohammed bin Salman

Mohammed bin Salman

Foto: Bloomberg

Takim jak już jest Dubaj i do czego dąży Katar tworząc Qatar Airways i budując Lotnisko Hamada w Dausze.

Nowa strategia, nazwana Vision 2030, bo ma zostać zrealizowana do roku 2030. Dzięki niej książę Mohammed bin Salman, nazywany na zachodzie MbS, chce w ten sposób uniezależnić swój kraj od eksportu ropy naftowej. W 2030 roku wpływy spoza branży naftowej mają sięgnąć w tym kraju 12 mld dolarów.

Jak jednak nowa linia ma zostać stworzona ani jak się będzie nazywała, oraz kto ją zbuduje, książę nie ujawnił. Niemniej jednak książęce plany mają pomóc Arabii Saudyjskiej stać się 5. do co wielkości globalnym lotniczym centrum przesiadkowym — napisała saudyjska prasa.

Zresztą nie tylko lotnictwo ma się rozwijać. Jak informuje saudyjska agencja informacyjna SPA cała branża logistyczno-transportowa, z koleją i siecią dróg włącznie powinna w końcu tego dziesięciolecia mieć wkład do PKB w wysokości 10 proc. w porównaniu z obecnymi 6 proc. — W ten sposób upozycjonujemy Arabię Saudyjska jako globalne centrum logistyczne dla 3 kontynentów. To pomoże także innym branżom, takim jak turystyka, w tym turystyka religijna, taka jak Hadż i Umrah — mówił MbS cytowany przez agencję.

Według SPA tworzenie nowego przewoźnika ma zwiększyć liczbę kierunków, do których będą mogli polecieć Saudyjczycy do 250. Jednocześnie możliwości przeładunkowe cargo powiększą się dwukrotnie do ponad 4,5 mln ton.

W tej chwili Arabia Saudyjska ma trzech przewoźników: Saudi Arabian Airlines (Saudię) i należące do niej niskokosztowe Flyadeal oraz Flynas stworzone przez księcia Al Waleeda bin Talala ibn Sauda, a należące do jego Kingdom Holding. Kraj ten z ludnością liczącą 34,8 mln obywateli ma jedną z najmniejszych siatek połączeń w tym regionie. Saudia rokrocznie przynosi straty, a jej prezesem od roku 2017 jest Jaan Albrecht, były szef sojuszu lotniczego Star Alliance.

Bazą Saudii jest Dżudda i przewoźnik ten miałby w nowej strategii skupić się nad przewozami pielgrzymów i generalnie turystyce religijnej. Z kolei bazą nowej linii, która ma przewozić turystów i biznesmenów, ma być stolica kraju i tam planowana jest budowa nowego lotniska. Finansowaniem inwestycji zajmie się Narodowy Fundusz Inwestycyjny (Public Investment Fund).

Takim jak już jest Dubaj i do czego dąży Katar tworząc Qatar Airways i budując Lotnisko Hamada w Dausze.

Nowa strategia, nazwana Vision 2030, bo ma zostać zrealizowana do roku 2030. Dzięki niej książę Mohammed bin Salman, nazywany na zachodzie MbS, chce w ten sposób uniezależnić swój kraj od eksportu ropy naftowej. W 2030 roku wpływy spoza branży naftowej mają sięgnąć w tym kraju 12 mld dolarów.

Pozostało 81% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
LOT wraca do zakupów. Polski przewoźnik na krótkiej liście miliardera
Transport
Maciej Lasek: Budowa CPK oznacza koniec Lotniska Chopina na Okęciu
Transport
Kubańskie linie lotnicze uziemione. Argentyńskie firmy odmówiły dostaw paliwa
Transport
Dobry kwartał Airbusa i kolejne problemy Boeinga
Transport
Koniec handryczenia się z liniami lotniczymi. Odszkodowania szybko i online
Materiał Promocyjny
Co czeka zarządców budynków w regulacjach elektromobilności?