Reklama
Rozwiń

Większe przeładunki w portach Szczecina i Świnoujścia

Porty w Szczecinie i Świnoujściu w pierwszym kwartale tego roku przeładowały o 3,1 proc. więcej towarów niż w analogicznym okresie 2015 r., mimo mniejszych przeładunków węgla - poinformowały służby prasowe Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście.

Publikacja: 16.04.2015 18:22

Większe przeładunki w portach Szczecina i Świnoujścia

Foto: Bloomberg

O 4,4 proc. wzrosły przeładunki w zespole portowym Szczecin-Świnoujście w marcu br. oraz o 3,1 proc. w pierwszym kwartale 2015 r. w porównaniu z analogicznym okresem ub. roku - napisano w przesłanym PAP komunikacie.

W marcu br. wzrosty przeładunków odnotowano w niemal wszystkich grupach towarowych. Największy wzrost - o 204,7 proc. nastąpił w przypadku rudy, co jest efektem wyższych przeładunków tego surowca w Świnoujściu.

O 47,4 proc. wzrosły przeładunki w grupie "inne masowe", w tym kruszyw, kwasu siarkowego oraz nawozów. Przeładunki zbóż wzrosły o 70,5 proc., drobnicy o 3,8 proc. (dzięki większym obrotom drobnicy promowej w Świnoujściu i kontenerowej w Szczecinie). Przeładunki samych kontenerów wzrosły o 6,7 proc.

Tendencje spadkowe utrzymały się w trzech grupach towarowych: węgla -48,5 proc; drewnie -33,3 proc; ropie -7,3 proc.

Po trzech miesiącach tego roku w portach Szczecina i Świnoujścia odnotowano większe przeładunki rudy o 11,5 proc., "innych masowych" o 21 proc., zboża o 65,2 proc, drobnicy o 5,9 proc. oraz ropy o 17,3 proc.

Zachował się trend rosnący w przeładunkach kontenerów, który po pierwszym kwartale wyniósł 29,5 proc. w porównaniu do ubiegłego roku. Na minusie utrzymują się przeładunki węgla - jest ich o 38,3 proc. mniej niż w analogicznym okresie 2014 r., oraz drzewa - 22,2 proc. mniej.

Jak podawało w lutym br. szefostwo portów, w całym ub.r. przeładowały one o 3 proc. więcej towarów niż w 2013 r., osiągając zysk netto przekraczający 45 mln zł. To był najlepszy wynik spółki od 35 lat, a osiągnięty zysk okazał się rekordowy w historii portów.

Zespół portowy realizuje od 2008 r. plan modernizacji o łącznej wartości blisko 600 mln zł. Poprawiona i unowocześniona została infrastruktura portowa, co w efekcie podniosło konkurencyjność portu. Inwestycje poprawiają też dostęp do portów od strony lądu.

Na dalsze inwestycje w latach 2015-2022 spółka planuje przeznaczyć około 1,3 mld zł, z tego w samym 2015 r. ponad 123 mln zł.

Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA jest spółką akcyjną z większościowym udziałem skarbu państwa. Zarządza dwoma portami - w Szczecinie i Świnoujściu. W porcie w Świnoujściu znajduje się przede wszystkim terminal dla suchych ładunków masowych oraz terminal promowy obsługujący połączenia ze Skandynawią. Port w Szczecinie obsługuje zarówno ładunki drobnicowe - w tym kontenery, wyroby hutnicze i ładunki wielkogabarytowe, jak również ładunki masowe - suche i płynne. Oba porty oferują także usługi przeładunkowo-składowe towarów rolno-spożywczych.

O 4,4 proc. wzrosły przeładunki w zespole portowym Szczecin-Świnoujście w marcu br. oraz o 3,1 proc. w pierwszym kwartale 2015 r. w porównaniu z analogicznym okresem ub. roku - napisano w przesłanym PAP komunikacie.

W marcu br. wzrosty przeładunków odnotowano w niemal wszystkich grupach towarowych. Największy wzrost - o 204,7 proc. nastąpił w przypadku rudy, co jest efektem wyższych przeładunków tego surowca w Świnoujściu.

Pozostało jeszcze 83% artykułu
Transport
United Airlines znów będzie latać do Izraela. Europejskie linie jeszcze czekają
Materiał Promocyjny
25 lat działań na rzecz zrównoważonego rozwoju
Transport
Ukraina wjedzie do Polski na europejskich torach
Transport
Armagedon na lotniskach Rosji. Lecą głowy na Kremlu
Transport
Będzie z czego budować CPK. PPL mają rekordowe zyski
Transport
Embraer nie poddał się w Europie po porażce w Locie. Wielkie zamówienie od SAS