Kreml przejmuje ważny port na Pacyfiku. Blisko stamtąd do USA

Wypróbowanym sposobem – z pomocą posłusznego sądu, rosyjski reżim zawłaszcza kolejny wielki aktyw w Rosji. Tym razem jest to czwarty pod względem przeładunków port morski. Ma strategiczne położenie – na Półwyspie Kamczackim przy amerykańskim archipelagu Aleutów. Tempo rozprawy było bliskie temu z czasu sowieckiego terroru.

Publikacja: 26.05.2025 18:44

Kamczatka

Kamczatka

Foto: Adobe Stock

Port Morski Pietropawłowsk Kamczacki o znaczeniu federalnym i związane z nim aktywa, w tym Kamczacka Żegluga, zostały przekazane przez sąd na własność państwa. Decyzję w tej sprawie podjął Sąd Rejonowy we Władywostoku, poinformowała państwowa agencja Interfax. Agencja nie dodaje, że sprawa została rozpatrzona, a wyrok wydany w błyskawicznym, jak na taką sprawę i majątek, tempie. Wniosek o deprywatyzację aktywów został złożony do sądu w grudniu 2024 r. Proces rozpoczął się miesiąc temu i trwał „od rana do późnego wieczora”, pisze Interfax.

Kara za korupcję sposobem na wojenną kasę Kremla

Komu Kreml odebrał port i dlaczego rękoma sądu? W sprawie było 65 oskarżonych (46 osób fizycznych i 19 podmiotów prawnych). Najważniejszą grupą byli urzędnicy z Kraju Kamczackiego – deputowani i szefowie administracji.

Czytaj więcej

Sowita zniżka Gazpromu dla Serbii. To nagroda za wierność

Sąd orzekł, że naruszyli oni przepisy antykorupcyjne, przejmując „bezprawnie kontrolę nad portem morskim Pietropawłowsk Kamczacki i grupą spółek Terminal za pośrednictwem pełnomocników”. Będąc urzędnikami, nabywali również nieruchomości na Kamczatce i w Kraju Nadmorskim i skutecznie nimi zarządzali. Prokuratura Generalna oszacowała wartość rynkową przejętych aktywów na 16,7 mld rubli (780 mln zł). Byli urzędnicy przeznaczyli dochody z portu na zakup drogich nieruchomości, m.in. w Soczi.

Korupcja urzędnicza to codzienność Rosji. Im dalej od Moskwy, tym jest powszechniejsza. Prawdopodobnie ma też miejsce na Kamczatce od wielu lat. Jednak Kreml dopiero teraz ją zobaczył – kiedy na rozpętaną wojnę potrzeba coraz większych pieniędzy.

Czwarty port Rosji

Roczne przeładunki portu w Pietropawłowsku sięgają 1 mln ton. Jest to największy port na Kamczatce, położony w pobliżu międzynarodowych szlaków żeglugowych, niedaleko amerykańskich wód terytorialnych. Firma żeglugowa, dysponująca ośmioma statkami, obsługuje linie towarowe Władywostok – Pietropawłowsk Kamczacki i Władywostok – Sachalin (rosyjska wyspa, w czasach sowieckich – zamknięty teren wojsk lotniczych, 50 km od japońskiego Hokkaido), a także zajmuje się transportem ładunków. Jego roczny dochód sięga 6 mld rubli (280 mln zł).

Kamczacki port jest czwartym portem Rosji wyrwanym przez Kreml prywatnym właścicielom pod hasłem nacjonalizacji. Zagrabianiu przez spolegliwe sądy uległ Morski Port Rybacki w Murmańsku – największy tego typu na rosyjskiej Północy. Jego 100 proc. akcji w 2022 r. zostało przekazane skarbowi państwa; Kaliningradzki Morski Port Handlowy – dostał się w łapy Kremla w maju 2023 r. Znacjonalizowano wtedy 46,5 proc. udziałów spółki. W kwietniu 2025 r ten los podzielił największy w europejskiej części Rosji terminal naftowy – w Petersburgu o przepustowości 10 mln ton rocznie, którego ok. 55 proc. udziałów „zostało odzyskanych” na rzecz państwa.

„The Moscow Times” przypomina, że tzw. nacjonalizacji osiągnęła rekord w minionym roku. Kreml przejął prawie siedem tuzinów przedsiębiorstw o ​​łącznym przychodzie ponad 807,6 mld rubli (37,71 mld zł) i wartości aktywów przekraczającej 544,7 mld rubli.

W 2023 roku łączna wartość aktywów prywatnych, w tym wielu zagranicznych, zagrabionych z pomocą rosyjskich sądów wyniosła około 483,5 mld rubli, w 2022 roku - 280,5 mld rubli. Najczęściej w 2024 r. na rzecz Rosji zajętych zostało 19 firm związanych z branżą spożywczą, obrotem nieruchomościami (12 firm) i handlem (6 firm).

Już przed wojną Putina Rosja miała największy w Europie udział własności państwowej. Putin oceniał go na ok. 50 proc. i twierdził, że to za dużo i kraj musi tutaj zmieniać proporcje. Od wojny Kreml zawłaszcza prywatne majątki, by mieć kontrolę i więcej pieniędzy na rozpętaną wojnę. Choć żadne liczby nie padają, to od wojny w rękach Kremla może już być nawet 70 proc. rosyjskiej gospodarki.

Port Morski Pietropawłowsk Kamczacki o znaczeniu federalnym i związane z nim aktywa, w tym Kamczacka Żegluga, zostały przekazane przez sąd na własność państwa. Decyzję w tej sprawie podjął Sąd Rejonowy we Władywostoku, poinformowała państwowa agencja Interfax. Agencja nie dodaje, że sprawa została rozpatrzona, a wyrok wydany w błyskawicznym, jak na taką sprawę i majątek, tempie. Wniosek o deprywatyzację aktywów został złożony do sądu w grudniu 2024 r. Proces rozpoczął się miesiąc temu i trwał „od rana do późnego wieczora”, pisze Interfax.

Pozostało jeszcze 85% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Przyczyny katastrofy nieznane. Nowe kłopoty prezesa Boeinga
Transport
Po ataku Izraela na Iran. Wstrzymane loty do Izraela, Iranu, Libanu i Jordanii
Transport
Szybko przybywa bardzo starych aut
Transport
Boeing już wychodził z kłopotów. Katastrofa w Indiach to zmieniła
Materiał Promocyjny
Mieszkania na wynajem. Inwestowanie w nieruchomości dla wytrawnych
Transport
To pierwsza w historii katastrofa Dreamlinera. B787 spadł w Indiach