Pierwszą linią obsługiwaną w systemie ERTMS 2 będzie trasa E30 pomiędzy Opolem a Bielawą Dolną. Ma ona sprawić, że wzrośnie płynność ruchu pociągów i zwiększy się bezpieczeństwo.
System bazuje na standardzie telefonii komórkowej GSM, lecz został udoskonalony i dostosowany do wymogów i specyfiki pracy związanej z eksploatacja linii kolejowych oraz zarządzaniem ruchem pociągów. Jego działanie opiera się na przesyłaniu informacji z czujników umieszczonych w torach (tzw. eurobalisy) do wyposażonej w komputer kabiny pociągu. System nie tylko przekazuje dane maszyniście, ale także kontroluje jego pracę. Np. w przypadku zignorowania komunikatu oraz ostrzeżeń, automatycznie dostosowuje prędkość pociągu do panujących warunków.
Do końca roku sieć GSM-R ma objąć swoim zasięgiem ponad 1500 km sieci kolejowej. System wdrażany nie tylko na linii kolejowej Bielawa Dolna – Legnica – Wrocław – Opole, ale także na na linii E65 na odcinku Warszawa – Gdynia, a także na linii E20 pomiędzy Kunowicami a Terespolem. Zapewnia m.in. łączność pomiędzy pracownikami odpowiadającymi za bezpieczeństwo i płynność ruchu – dyżurnymi, dyspozytorami, maszynistami czy obsługą techniczną. Pozwoli także na przekazywanie danych.
Na odcinku od Legnicy do Opola postawiono i włączono w system światłowodów wszystkie 16 wież GSM-R. Niedawno rozpoczęło się również montowanie eurobalis, co pozwoli na uruchomienie całego systemu jeszcze w 2016 roku. Obsługę ruchu telekomunikacyjnego zapewnią centrale telefoniczne: w Warszawie i w Poznaniu (centrala rezerwowa).
W ramach budowy europejskiego systemu zarządzania ruchem linie kolejowe wyposażane są także w urządzenia przekazujące sygnały z semaforów do kabiny maszynisty. W tym roku ma się zakończyć wyposażanie linii pomiędzy Warszawą a Trójmiastem w systemy sterowania dostosowane do dużych szybkości pociągów. Ich działanie polega na przekazywaniu za pomocą fal radiowych informacji o sygnałach, które maszynista zobaczy na semaforach dopiero za kilka kilometrów. W ten sposób prowadzący pociąg otrzymuje informację o dozwolonej prędkości na poszczególnych odcinkach trasy, a jeśli ja przekroczy, system automatycznie zacznie wyhamowywać pociąg. Jeśli maszynista nie zauważy sygnału „stój" na semaforze, skład zostanie automatycznie zatrzymany.