Już za 19 zł miesięcznie przez rok
Jak zmienia się świat i Polska. Jak wygląda nowa rzeczywistość polityczna po wyborach prezydenckich. Polityka, wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i psychologia.
Czytaj, to co ważne.
Aktualizacja: 27.08.2025 11:12 Publikacja: 08.10.2024 04:50
Foto: Christophe Morin/Bloomberg
Jak widzi pan przyszłość europejskiego transportu kolejowego?
Państwa członkowskie UE i Komisja Europejska mają wolę dekarbonizacji transportu. W ostatnich 20 latach transport był jedyną gałęzią gospodarki, która poważnie zwiększyła emisję dwutlenku węgla. Redukcja wymaga wdrożenia planów krajowych i ogólnoeuropejskich. Na poziomie unijnym to „Gotowi na 55” z celem 55-proc. redukcji do 2030 roku i neutralności klimatycznej do 2050 roku, co napędza inwestycje kolejowe. Aby osiągnąć te cele, konieczne jest zwiększenie udziału kolei w transporcie pasażerskim i towarowym. W miastach widzimy rosnące nakłady w szynowy transport publiczny: w metro i tramwaje, dzięki czemu zwiększa się jakość życia. Rośnie także udział ruchu dalekobieżnego, kraje rozbudowują linie regionalne, główne dużych prędkości. To powoduje wzrost popytu na tabor, a także na nowoczesne systemy sterowania ruchem kolejowym (ERTMS). Te inwestycje stworzą europejski system komunikacji kolejowej.
Jak zmienia się świat i Polska. Jak wygląda nowa rzeczywistość polityczna po wyborach prezydenckich. Polityka, wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i psychologia.
Czytaj, to co ważne.
Od początku 2026 roku w Grupie Lufthansy dojdzie do wielkich zmian. Swiss, Austrian Airlines i Brussels Airlines...
W ciągu pierwszych siedmiu miesięcy 2025 r. w polskich portach lotniczych odprawiło się ponad 36 mln pasażerów....
Ponad sto zagranicznych masowców od miesiąca czeka na redzie portu Kaukaz na Morzu Czarnym. Przypłynęły po rosyj...
W branży przewozu osób drastycznie szybko ubywa kierowców. Liczba działalności gospodarczych na tym rynku po raz...
Do języka potocznego przeszło nieco romantyczne powiedzenie o tym, by może jednak rzucić wszystko i wyjechać w Bieszczady.
W sobotę rozpoczął się pierwszy w historii strajk personelu pokładowego w Air Canada. Największy kanadyjski prze...
Kiedyś dotacje, teraz raczej kredyty na preferencyjnych warunkach. Podejście Brukseli do finansowania rozwoju przedsiębiorstw z branży rolno-spożywczej ewoluuje, ale niezmienne jest to, że wciąż firmy mogą liczyć na wsparcie. Co więcej, już nie tylko ze środków unijnych, ale także krajowych.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas