Dreamliner przeciera drogę samolotom Boeinga na chiński rynek

Tuż przed świętami na lotnisku Pudong w Szanghaju wylądował B787-9 Dreamliner dla prywatnej linii Juneyao Airlines, pierwszy od listopada 2019 w ramach bezpośredniej dostawy z USA. Może oznaczać koniec okresu ponad 4 lat wstrzymania przez Chiny odbioru samolotów z USA po dwóch katastrofach MAX-ów.

Publikacja: 25.12.2023 11:49

Boeing Co. 787-9 Dreamliner

Boeing Co. 787-9 Dreamliner

Foto: Christopher Pike/Bloomberg

Na początku 2019 r. Chiny jako pierwszy kraj na świecie uziemił MAXy po dwóch katastrofach, a następnie zawiesił składanie zamówień Boeingowi i odbiór jego samolotów.. Późniejsza wojna celna pogorszyła stosunki Pekinu z Waszyngtonem, Chińczycy zaczęli interesować się samolotami Airbusa.

Od listopada 2019 Boeing nie dostarczył klientom w Chinach żądnego dreamlinera bezpośrednio, w 2021 r. jeden klient odebrał B787 w ramach leasingu. Chińscy klienci mają już ponad 110 tych maszyn. Obecna dostawa dla Juneyao Airlies może zwiastować wznowienie ich dostaw — uznała firma doradcza AAP/AIR, która wcześniej zauważyła przygotowania do tego lotu z Seattle do Szanghaju. Dwanaście z 60 czekających na placu dreamlinerów jest przeznaczone dla klientów chińskich — podali analitycy z banku Jefferies.

Czytaj więcej

China Airlines zamawia dreamlinery Boeinga

Na wznowienie dostaw wskazują też pierwsze oznaki, że coś zaczęło dziać się w stosunkach USA-Chiny. W listopadzie doszło do pierwszego od ponad roku spotkania Joe Bidena z Xi Jinpingiem, w ostatnim tygodniu amerykański oficer wysokiego stopnia rozmawiał z chińskim odpowiednikiem pierwszy raz od ponad roku.

Biuletyn handlowy „The Air Current” podał, że Boeing otrzymał w grudniu od chińskiego urzędu lotnictwa CAAC wyraźną zgodę na przygotowanie dostaw MAX-ów. Chińczycy znieśli dotychczasowe ograniczenia wobec tych samolotów, latają one już po Chinach, ale dostawy nowych maszyn były nadal wstrzymane Każda linia potrzebuje akceptacji krajowej komisji rozwoju i reform na odbiór poszczególnych MAX-ów.

Wznowienie dostaw do Chin znacznie poprawi finanse Boeinga. Koncern w długoterminowej prognozie przewiduje dla tego kraju konieczność zakupu 8560 nowych maszyn do 2042 r. To 20 proc. światowego popytu.

Na początku 2019 r. Chiny jako pierwszy kraj na świecie uziemił MAXy po dwóch katastrofach, a następnie zawiesił składanie zamówień Boeingowi i odbiór jego samolotów.. Późniejsza wojna celna pogorszyła stosunki Pekinu z Waszyngtonem, Chińczycy zaczęli interesować się samolotami Airbusa.

Od listopada 2019 Boeing nie dostarczył klientom w Chinach żądnego dreamlinera bezpośrednio, w 2021 r. jeden klient odebrał B787 w ramach leasingu. Chińscy klienci mają już ponad 110 tych maszyn. Obecna dostawa dla Juneyao Airlies może zwiastować wznowienie ich dostaw — uznała firma doradcza AAP/AIR, która wcześniej zauważyła przygotowania do tego lotu z Seattle do Szanghaju. Dwanaście z 60 czekających na placu dreamlinerów jest przeznaczone dla klientów chińskich — podali analitycy z banku Jefferies.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Francuskie międzynarodowe lotnisko znów działa po ewakuacji
Transport
Atak wandali na francuską kolej. Tłumy pasażerów na peronach i objazdy
Transport
Pogarszają się prognozy dla przemysłu motoryzacyjnego w Polsce
Transport
Boeing winny i zapłaci za katastrofy B737 MAX. Rodziny ofiar chcą jeszcze więcej
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Transport
Air France-KLM zawiodły się na igrzyskach w Paryżu. Wyniki mocno w dół