Donald Tusk o CPK: Nie będzie przymusowych wywłaszczeń

Projekt Centralnego Portu Komunikacyjnego zostanie dokładnie przeanalizowany przez ministra infrastruktury, Dariusza Klimczaka przy współpracy pełnomocnika rządu ds. CPK - powiedział premier Donald Tusk.

Publikacja: 12.12.2023 12:40

Donald Tusk o CPK: Nie będzie przymusowych wywłaszczeń

Foto: materiały prasowe

- Stanie się to w warunkach pełnej przejrzystości tego projektu. Efekt musi być czytelny dla wszystkich. Zapewniam, że nie będzie przymusowych wywłaszczeń. Rozmawiałem z ludźmi, którzy zamieszkują tereny wyznaczone pod ten projekt. Tam dzieją się wielkie dramaty. Ci ludzie nie wiedzą co ich czeka. Czy zostaną w domach? Czy zostaną z nich usunięci? Oraz jakie odszkodowanie otrzymają? - mówił premier.

- Wiemy, jak to robić, bo w czasie naszych rządów Polska była jednym wielkim placem budowy. I nie było wtedy żadnych przymusowych wywłaszczeń, ani protestów - dodał.

Czytaj więcej

Tusk: Będą podwyżki dla nauczycieli i budżetówki, ułatwienia dla biznesu i KPO

- Czyli będzie tak, jak tego oczekiwaliśmy. Będą się liczyły już nie slajdy, ale fakty - komentuje Adrian Furgalski, ekspert rynku transportowego, prezes Zespołu Doradców Gospodarczej TOR. - Nie będzie też już żonglowania liczbami, brania liczb z sufitu. Wiadomo, że niezbędny jest dokładny audyt na co poszły pieniądze, które zostały wydane. Ile z tego zostało wydanych na marketing i PR, a ile na rzeczywiste cele związane z tym projektem. Nie będzie także już gigantomanii, rujnowania otoczenia. Zrównania z ziemią Lotniska Chopina i lotniska w Modlinie, niszczenia lotnisk regionalnych - mówi Furgalski..

Dodaje, że to bardzo dobry sygnał. - Ten projekt, jeśli ma być realizowany, musi zostać postawiony na nogi, bo na razie stoi na głowie - komentuje. 

Zmieniły się także prognozy dla branży lotniczej w Polsce.

Wskazuje na to także ostatnie oświadczenie Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Powietrznych (IATA). „To nie jest tak, że branża lotnicza automatycznie pragnie większej przepustowości portów lotniczych. Linie lotnicze obawiają się rosnących kosztów obsługi portów lotniczych i dlatego wspierają rozwój nowych portów jedynie wówczas, gdy jest to uzasadnione popytem rynkowym i poparte rozsądnymi kosztami. IATA uważa jednak, że istnieje potrzeba zwiększenia przepustowości portów lotniczych w Europie, ponieważ wiele tradycyjnych węzłów przesiadkowych wykorzystuje pełną przepustowość. A projekt budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego w swoim założeniu to propozycja połączonego węzła kolejowo-lotniczego, który przyniósłby znaczące korzyści gospodarcze zarówno Polsce, jak i całemu regionowi” – czytamy w oświadczeniu IATA.

Jednocześnie IATA zastrzega, że przy zmieniającym się rynku jej prognoza z lutego 2022 r. zamówiona dla Lotniska Solidarność – 45 mln pasażerów rocznie, w tym 48 proc. pasażerów tranzytowych w pierwszym roku operacji – została przygotowana „kilka lat temu”.

Ostatnio pełnomocnik rządu ds. budowy CPK, Marcin Horała, informował, że potencjalny inwestor sugerował obniżenie tych prognoz do 30 mln pasażerów w pierwszym roku funkcjonowania.

- Stanie się to w warunkach pełnej przejrzystości tego projektu. Efekt musi być czytelny dla wszystkich. Zapewniam, że nie będzie przymusowych wywłaszczeń. Rozmawiałem z ludźmi, którzy zamieszkują tereny wyznaczone pod ten projekt. Tam dzieją się wielkie dramaty. Ci ludzie nie wiedzą co ich czeka. Czy zostaną w domach? Czy zostaną z nich usunięci? Oraz jakie odszkodowanie otrzymają? - mówił premier.

- Wiemy, jak to robić, bo w czasie naszych rządów Polska była jednym wielkim placem budowy. I nie było wtedy żadnych przymusowych wywłaszczeń, ani protestów - dodał.

Pozostało 80% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Andrzej Ilków, prezes PPL: Nie zapominamy o Lotnisku Chopina. Straciliśmy kilka lat
Transport
Maciej Lasek: Nie wygaszamy projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego
Transport
Strajki bardzo zabolały Lufthansę. A to jeszcze nie koniec
Transport
Koleje Dużych Prędkości w ramach CPK zbudują polskie firmy
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Transport
Czy Dreamlinerami można latać bezpiecznie? Boeing w ogniu pytań