Lotnictwo na świecie chce mniej kopcić

Konferencja ICAO delegacji ponad 100 krajów w Dubaju uzgodniła cel zmniejszenia do 2030 r. o 5 procent ilości emitowanego przez lotnictwo dwutlenku węgla dzięki używaniu mniej szkodzących paliw. Chiny, Arabia Saudyjska i Irak wyraziły zaniepokojenie o wpływ tej decyzji na ich gospodarkę.

Publikacja: 26.11.2023 11:39

Lotnictwo na świecie chce mniej kopcić

Foto: Adobe Stock

Cel tych 5 procent uzgodniono po pięciu dniach obrad. Początkowa wersja przewidywała redukcję o 5-8 procent.

Cel ma zostać osiągnięty dzięki używaniu czystszych ekologicznie nośników energii, na przykład zrównoważonego paliwa lotniczego (SAF) — poinformował organizator konferencji, Międzynarodowa Organizacja Lotnictwa Cywilnego.

Przedstawiciel USA oświadczył na zakończenie obrad, że ustalony cel jest „wyraźnym i pozytywnym sygnałem” dla społeczności finansowej., która musi inwestować w nowe projekty wytwarzania czystej energii — pisze agencja Reutera.

Na lotnictwo przypada 2-3 procent światowych emisji dwutlenku węgla. SAF jest kluczem do ograniczenia negatywnego wpływu na środowisko, ale jest nadal drogie w produkcji i stanowi niecały procent całego paliwa lotniczego na świecie.

Czytaj więcej

Celebryci na potęgę latają prywatnymi odrzutowcami. Kto najbardziej truje planetę?

Mauricio Ramirez, przedstawiciel ICAO z Kolumbii, która chce produkować SAF z oleju palmowego, powiedział, że cel 5 procent zapoczątkuje i przyspieszy projekty dotyczące tego paliwa, bo daje inwestorom jasny cel. — Teraz od sektorów finansów i energetyki zależy wspieranie niezbędnej infrastruktury i zwiększenie dostaw SAF — stwierdził Haldane Dodd, dyrektor Air Transport Action Group, która reprezentuje producentów samolotów i silników. Dla ekologów to porozumienie jest zbyt słabe, bo nie ma mocy obowiązującej i pozwoli przewoźnikom używać nadal paliw kopalnych.

Lotnictwo ma być bardziej ekologiczne

Do narady w Dubaju doszło przed konferencją ONZ ws. zmian klimatu COP28 w Dubaju (30 listopada-12 grudnia). Zdaniem analityków spotkanie przedstawicieli krajów, które będą też uczestniczyć w konferencji klimatycznej pozwoliło zorientować się o zakresie przyszłej współpracy. Do porozumienia doszło po sporach o jego formę zwłaszcza w kwestii transferu technologii do krajów afrykańskich i do wschodzących rynków, aby mogły zwiększyć produkcję SAF.

Pojawiły się też różne zastrzeżenia. Chiny, które zgodziły się na neutralność węglową do 2060 r. a nie do 2050, twierdziły, że cel 5 proc. ogromnie zwiększy koszty funkcjonowania linii lotniczych i będzie dyskryminować kraje rozwijające się stwarzając zagrożenie dla ich bezpieczeństwa żywnościowego i energetycznego. Delegatom Arabii Saudyjskiej i Iraku nie podobały się wielkość celu i termin jego osiągnięcia.

Cel tych 5 procent uzgodniono po pięciu dniach obrad. Początkowa wersja przewidywała redukcję o 5-8 procent.

Cel ma zostać osiągnięty dzięki używaniu czystszych ekologicznie nośników energii, na przykład zrównoważonego paliwa lotniczego (SAF) — poinformował organizator konferencji, Międzynarodowa Organizacja Lotnictwa Cywilnego.

Pozostało 88% artykułu
Transport
Kiedy pierwszy samolot wyląduje na CPK? Wiceminister Maciej Lasek zdradza datę
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Transport
Europa łaskawsza dla spalinowców
Transport
Rosja zbudowała 15 razy mniej samolotów pasażerskich niż chciał Putin
Transport
Strajk na budowie nadzorowanej przez Putina. Nie ma pieniędzy na wypłaty
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Transport
Od najbliższej soboty pociągi pojadą szybciej na głównych trasach