Dubai Air Show. Zamówienia za miliardy dolarów

Dubaj chce mieć wszystko, co jest największe? To będzie miał. Rozpoczynający się w poniedziałek, 13 listopada Dubai Air Show zapowiada się rekordowo.

Publikacja: 12.11.2023 13:37

Dubai Air Show. Zamówienia  za miliardy dolarów

Foto: Christopher Pike/Bloomberg

Wojna w Izraelu? Ograniczenia lotów? Niepewność w Syrii i Iraku? Rosnące napięcie na linii Iran-Zachód? Wydatki na zrównoważone paliwo lotnicze? To wszystko nie ma wpływu na lotniczy biznes na Bliskim Wschodzie. To tam w najbliższych latach będzie centrum rozwoju globalnego transportu lotniczego. Do szybko rosnących linii z tego regionu dołączają Turkish Airlines, które ścigają się z regionalnym liderem — Emirates. Obie linie mają w poniedziałek, 13 listopada ogłosić giga zakupy — łącznie 450 samolotów. To oznacza, że dotychczasowa wartość zamówień z podczas poprzednich salonów w Dubaju — czyli 100 mld dolarów zostanie z pewnością przekroczony.

Prezes Emirates, Tim Clark już zapowiedział plany odnowienia floty szerokokadłubowej. Będzie ją kupował tak u Airbusa, jak i u Boeinga.

Czytaj więcej

Airbus bliżej wykonania planu dostaw

Ambicje Turkish Airlines

Turkish Airlines, linia której impulsu do rozwoju dodało hubowe lotnisko w Stambule, chce w Dubaju dokupić 350 samolotów. Zapewne wszystko jest już dogadane, bo stacje telewizyjne pokazywały w niedzielę, 12 listopada roześmianego prezesa Airbusa Guillaume Faury, który w drodze do Dubaju zatrzymał się w Stambule i bardzo serdecznie ściskał się z Ahmetem Bolatem, prezesem Turkish Airlines. Zdjęcia z tej uroczystości pojawiły się także na pierwszych stronach rządowych mediów. A Turkish Airlines, to przewoźnik narodowy. Według dostępnych informacji przewoźnik rozważa zakup 75 modeli A350-900 i 15 większego wariantu A350-1000 oraz 250 wąskokadłubowych A321neo i kilku modeli cargo A350.

Turkish Airlines planują powiększyć swoją flotę do 435 samolotów w 2023 r. z obecnych 429 – podał przewoźnik w listopadzie. A do 2033 r. ma już posiadać flotę złożoną z 800 samolotów, którą obsłuży 400 kierunków, w porównaniu z 339 obecnie.

Czytaj więcej

54. salon lotniczy w Paryżu potwierdził dominację handlową Airbusa

Kłopoty z dostawami

W tych wielkich planach zakupowych mogą jednak pojawić się problemy. Airbus wyprzedał już swój przebojowy model wąskokadłubowy A320. Podobnie jest z A350, maszyną dalekiego zasięgu. Europejskie konsorcjum zwiększyło od października produkcję A350 do 10. miesięcznie, ale i to nie jest wystarczające. Nawet bez zamówień z Turcji i Emiratów, Airbus zbliża się w tym roku do rekordowej liczby zamówień y.Boeing również stara się wyprodukować więcej maszyn, ale obie firmy nadal borykają się z wąskimi gardłami po stronie dostawców. Na razie Boeing oświadczył, że „intensywnie pracuje nad osiągnięciem jakości”, aby rozwiązać problemy związane z modelem 737. — Pracowaliśmy nad całym naszym łańcuchem dostaw, zatrudniając kilku członków z naszej kadry kierowniczej wyższego szczebla u niektórych dostawców i skupiamy się na spełnieniu oczekiwań klientów – mówił w przeddzień inauguracji lotniczego show Randy Heisey odpowiadający za marketing w regionie Afryki i Bliskiego Wschodu.

Nowi klienci

Tymczasem na liście wielkich klientów pojawiły się również dubajski niskokosztowy flydubai oraz saudyjski Riyadh Air.  Na papierze portfele zamówień producentów są pełne na kilka następnych lat . Ale linie lotnicze nie powstrzymają się w Dubaju od nowych zamówień. Flydubai od jakiegoś czasu wskazywały, że analizuje opcje u Airbusa, a także u swojego obecnego dostawcy, Boeinga. Z kolei Riyadh Air poszukuje floty na krótkie dystanse — mówił Bloombergowi John Strickland, brytyjski analityk rynku z lotniczego z JSL Consulting.

Ta nowa nowa saudyjska linia lotnicza jest bliska zamówienia na 100 Boeingów 737 MAX, a ostateczne porozumienie prawdopodobnie zostanie ogłoszone podczas Dubai  Air Show. Oczekuje się, że linia lotnicza złoży wiążące zamówienie na 50 samolotów 737 MAX z opcją na dodatkowe 50.

Czytaj więcej

Węgrzy szukają pieniędzy na odkupienie lotniska

Ma być największe, to będzie największe

Organizatorzy mają nadzieję, że tegoroczne Dubai Airshow ( 13-17 listopada) będzie największym w historii, ponieważ oczekuje się, że liczba odwiedzających przekroczy ubiegłoroczne 104 000 osób — tyle osób zarejestrowało się tam do tej pory. Zgromadzi się tam ponad 1400 wystawców z 95 krajów z branży lotniczej, kosmicznej. Będzie wśród nich 400 wystawców, którzy pojawią się tam po raz pierwszy i ponad 80 start-upów oferujących rozwiązania dla lotnictwa komercyjnego, zaawansowanej mobilności powietrznej, przestrzeni kosmicznej, obronności i wojskowości, lotnictwa biznesowego i zarządzania ruchem lotniczym.

Największe tegoroczne zamówienia lotnicze, to: 500 samolotów Airbusa za 50 miliardów dolarów złożone przez indyjskie Indigo, 470 airbusów i boeingów za 70 mld dol. od Air India. 121 boeingów za 37 mld dol. od Riyadh Air i Saudi: W tym saym czasie amerykańskie Southwest Airlines zamówiły 108 samolotów u Boeinga, United 110 łącznie u Boeinga i Airbusa.

Portfele zamówień pokazują również, że największym powodzeniem cieszą się maszyny wąskokadłubowe, co wskazuje na rozwój siatek średniego i krótkiego zasięgu. W sumie złożono 1941 zamówień na samoloty, przy czym zamówienia na samoloty wąskokadłubowe nadal dominują w popycie rynkowym – 1584 zamówienia w porównaniu do 357 zamówień na samoloty szerokokadłubowe od początku roku” – czytamy w raporcie ADS, firmy analitycznej z rynku lotniczego. Chodzi tutaj także o oszczędność paliwa i stopniowe przestawianie się na SAF.

Wojna w Izraelu? Ograniczenia lotów? Niepewność w Syrii i Iraku? Rosnące napięcie na linii Iran-Zachód? Wydatki na zrównoważone paliwo lotnicze? To wszystko nie ma wpływu na lotniczy biznes na Bliskim Wschodzie. To tam w najbliższych latach będzie centrum rozwoju globalnego transportu lotniczego. Do szybko rosnących linii z tego regionu dołączają Turkish Airlines, które ścigają się z regionalnym liderem — Emirates. Obie linie mają w poniedziałek, 13 listopada ogłosić giga zakupy — łącznie 450 samolotów. To oznacza, że dotychczasowa wartość zamówień z podczas poprzednich salonów w Dubaju — czyli 100 mld dolarów zostanie z pewnością przekroczony.

Pozostało 90% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Francuskie międzynarodowe lotnisko znów działa po ewakuacji
Transport
Atak wandali na francuską kolej. Tłumy pasażerów na peronach i objazdy
Transport
Pogarszają się prognozy dla przemysłu motoryzacyjnego w Polsce
Transport
Boeing winny i zapłaci za katastrofy B737 MAX. Rodziny ofiar chcą jeszcze więcej
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Transport
Air France-KLM zawiodły się na igrzyskach w Paryżu. Wyniki mocno w dół