Dubai Air Show. Zamówienia za miliardy dolarów

Dubaj chce mieć wszystko, co jest największe? To będzie miał. Rozpoczynający się w poniedziałek, 13 listopada Dubai Air Show zapowiada się rekordowo.

Publikacja: 12.11.2023 13:37

Dubai Air Show. Zamówienia  za miliardy dolarów

Foto: Christopher Pike/Bloomberg

Wojna w Izraelu? Ograniczenia lotów? Niepewność w Syrii i Iraku? Rosnące napięcie na linii Iran-Zachód? Wydatki na zrównoważone paliwo lotnicze? To wszystko nie ma wpływu na lotniczy biznes na Bliskim Wschodzie. To tam w najbliższych latach będzie centrum rozwoju globalnego transportu lotniczego. Do szybko rosnących linii z tego regionu dołączają Turkish Airlines, które ścigają się z regionalnym liderem — Emirates. Obie linie mają w poniedziałek, 13 listopada ogłosić giga zakupy — łącznie 450 samolotów. To oznacza, że dotychczasowa wartość zamówień z podczas poprzednich salonów w Dubaju — czyli 100 mld dolarów zostanie z pewnością przekroczony.

Prezes Emirates, Tim Clark już zapowiedział plany odnowienia floty szerokokadłubowej. Będzie ją kupował tak u Airbusa, jak i u Boeinga.

Czytaj więcej

Airbus bliżej wykonania planu dostaw

Ambicje Turkish Airlines

Turkish Airlines, linia której impulsu do rozwoju dodało hubowe lotnisko w Stambule, chce w Dubaju dokupić 350 samolotów. Zapewne wszystko jest już dogadane, bo stacje telewizyjne pokazywały w niedzielę, 12 listopada roześmianego prezesa Airbusa Guillaume Faury, który w drodze do Dubaju zatrzymał się w Stambule i bardzo serdecznie ściskał się z Ahmetem Bolatem, prezesem Turkish Airlines. Zdjęcia z tej uroczystości pojawiły się także na pierwszych stronach rządowych mediów. A Turkish Airlines, to przewoźnik narodowy. Według dostępnych informacji przewoźnik rozważa zakup 75 modeli A350-900 i 15 większego wariantu A350-1000 oraz 250 wąskokadłubowych A321neo i kilku modeli cargo A350.

Turkish Airlines planują powiększyć swoją flotę do 435 samolotów w 2023 r. z obecnych 429 – podał przewoźnik w listopadzie. A do 2033 r. ma już posiadać flotę złożoną z 800 samolotów, którą obsłuży 400 kierunków, w porównaniu z 339 obecnie.

Czytaj więcej

54. salon lotniczy w Paryżu potwierdził dominację handlową Airbusa

Kłopoty z dostawami

W tych wielkich planach zakupowych mogą jednak pojawić się problemy. Airbus wyprzedał już swój przebojowy model wąskokadłubowy A320. Podobnie jest z A350, maszyną dalekiego zasięgu. Europejskie konsorcjum zwiększyło od października produkcję A350 do 10. miesięcznie, ale i to nie jest wystarczające. Nawet bez zamówień z Turcji i Emiratów, Airbus zbliża się w tym roku do rekordowej liczby zamówień y.Boeing również stara się wyprodukować więcej maszyn, ale obie firmy nadal borykają się z wąskimi gardłami po stronie dostawców. Na razie Boeing oświadczył, że „intensywnie pracuje nad osiągnięciem jakości”, aby rozwiązać problemy związane z modelem 737. — Pracowaliśmy nad całym naszym łańcuchem dostaw, zatrudniając kilku członków z naszej kadry kierowniczej wyższego szczebla u niektórych dostawców i skupiamy się na spełnieniu oczekiwań klientów – mówił w przeddzień inauguracji lotniczego show Randy Heisey odpowiadający za marketing w regionie Afryki i Bliskiego Wschodu.

Nowi klienci

Tymczasem na liście wielkich klientów pojawiły się również dubajski niskokosztowy flydubai oraz saudyjski Riyadh Air.  Na papierze portfele zamówień producentów są pełne na kilka następnych lat . Ale linie lotnicze nie powstrzymają się w Dubaju od nowych zamówień. Flydubai od jakiegoś czasu wskazywały, że analizuje opcje u Airbusa, a także u swojego obecnego dostawcy, Boeinga. Z kolei Riyadh Air poszukuje floty na krótkie dystanse — mówił Bloombergowi John Strickland, brytyjski analityk rynku z lotniczego z JSL Consulting.

Ta nowa nowa saudyjska linia lotnicza jest bliska zamówienia na 100 Boeingów 737 MAX, a ostateczne porozumienie prawdopodobnie zostanie ogłoszone podczas Dubai  Air Show. Oczekuje się, że linia lotnicza złoży wiążące zamówienie na 50 samolotów 737 MAX z opcją na dodatkowe 50.

Czytaj więcej

Węgrzy szukają pieniędzy na odkupienie lotniska

Ma być największe, to będzie największe

Organizatorzy mają nadzieję, że tegoroczne Dubai Airshow ( 13-17 listopada) będzie największym w historii, ponieważ oczekuje się, że liczba odwiedzających przekroczy ubiegłoroczne 104 000 osób — tyle osób zarejestrowało się tam do tej pory. Zgromadzi się tam ponad 1400 wystawców z 95 krajów z branży lotniczej, kosmicznej. Będzie wśród nich 400 wystawców, którzy pojawią się tam po raz pierwszy i ponad 80 start-upów oferujących rozwiązania dla lotnictwa komercyjnego, zaawansowanej mobilności powietrznej, przestrzeni kosmicznej, obronności i wojskowości, lotnictwa biznesowego i zarządzania ruchem lotniczym.

Największe tegoroczne zamówienia lotnicze, to: 500 samolotów Airbusa za 50 miliardów dolarów złożone przez indyjskie Indigo, 470 airbusów i boeingów za 70 mld dol. od Air India. 121 boeingów za 37 mld dol. od Riyadh Air i Saudi: W tym saym czasie amerykańskie Southwest Airlines zamówiły 108 samolotów u Boeinga, United 110 łącznie u Boeinga i Airbusa.

Portfele zamówień pokazują również, że największym powodzeniem cieszą się maszyny wąskokadłubowe, co wskazuje na rozwój siatek średniego i krótkiego zasięgu. W sumie złożono 1941 zamówień na samoloty, przy czym zamówienia na samoloty wąskokadłubowe nadal dominują w popycie rynkowym – 1584 zamówienia w porównaniu do 357 zamówień na samoloty szerokokadłubowe od początku roku” – czytamy w raporcie ADS, firmy analitycznej z rynku lotniczego. Chodzi tutaj także o oszczędność paliwa i stopniowe przestawianie się na SAF.

Wojna w Izraelu? Ograniczenia lotów? Niepewność w Syrii i Iraku? Rosnące napięcie na linii Iran-Zachód? Wydatki na zrównoważone paliwo lotnicze? To wszystko nie ma wpływu na lotniczy biznes na Bliskim Wschodzie. To tam w najbliższych latach będzie centrum rozwoju globalnego transportu lotniczego. Do szybko rosnących linii z tego regionu dołączają Turkish Airlines, które ścigają się z regionalnym liderem — Emirates. Obie linie mają w poniedziałek, 13 listopada ogłosić giga zakupy — łącznie 450 samolotów. To oznacza, że dotychczasowa wartość zamówień z podczas poprzednich salonów w Dubaju — czyli 100 mld dolarów zostanie z pewnością przekroczony.

Pozostało 90% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Transport
Youtuber ukarany przez władze lotnicze. Szczyt głupoty, to mało powiedziane
Transport
Polskie konsorcjum przejmie od Chińczyków strategiczny włoski port
Transport
Reklamowe wpadki Air France, Lufthansy i Etihadu
Transport
Rośnie zadłużenie polskich firm przewozowych
Transport
Newag odpowiada na oskarżenia o celowe awarie pociągów. "To oszczerstwo"
Materiał Promocyjny
Sztuczna inteligencja zmienia łańcuchy dostaw w okresach wysokiego popytu