Al Baker, po wpadce z obraźliwym seksistowskim komentarzem pod adresem kobiet, które nie są dość inteligentne, by sprostać kierowaniu linią lotniczą, wygłoszonym na podsumowaniu dorocznej konferencji IATA w Seulu w 2019 roku, jednak się zmiarkował. Qatar Airways od dwóch lat nagradza najwybitniejsze kobiety działające w branży lotniczej. Ale sam Al Baker jej nie wręcza. Powierza to kobietom.
Pożegnał się z załogą
„Z ogromną dumą patrzę wstecz na te lata. Sprawiliście, że jestem dumny nie tylko ja, ale także mój ukochany kraj. Chcę wyrazić moją najgłębszą wdzięczność za zaufanie, jakim mnie obdarzaliście przez te wszystkie lata. Mój następca zostanie ogłoszony przez Jego Ekscelencję, prezesa zarządu” – napisał w liście Al Baker w liście do pracowników.
Na stanowisko szefa Qatar Airways został mianowany w 1997 przez Emira, Szejka Hamada bin Khalifę Al Thaniego, ówczesnego lidera kraju. Pod rządami Al Bakera Qatar Airways przekształciły się z małej firmy z flotą czterech samolotów w jedną z wiodących marek w branży lotniczej, eksploatującą dzisiaj 217 samolotów latających do ponad 130 miejsc docelowych. Tak pokierował linią, że przetrwała najgłębsze kryzysy: blokadę Kataru w 2017 r. i pandemię Covid-19.
Rządził całą branżą
Urodził się w Doha w 1962 r. Do szkoły chodził w St. Peter’s w Maharasztrze w Indiach, potem skończył Sydenham College of Economics & Commerce w Bombaju, gdzie uzyskał dyplom z ekonomii i handlu. Karierę zawodową zaczął w branży turystycznej w katarskim konglomeracie Bin Yousef, który zajmował się turystyką, cargo, inwestycjami, nieruchomościami, kateringiem i dystrybucją oraz zarządzaniem obiektami. Tam właśnie opracował 10-letni plan rozwoju, aby Doha mogła stworzyć swój system transportu lotniczego będący w całości jego własnością, aby uniknąć uzależnienia od obcych przewoźników. Chodziło przede wszystkim o Emirates.
Za rozbudową floty i powiększeniem siatki szły wyniki finansowe. Zyski netto Qatar Airways wzrosły do 14,3 miliarda dolarów przy aktywach o wartości 41,4 miliarda dolarów w roku finansowym zakończonym w 2022 roku. I rządził wszystkim, co było związane z branża lotniczą w turystyczną w Katarze.