Wkrótce Arena.pl, spółka notowana na NewConnet i zajmująca się głównie handlem internetowym, istotnie rozszerzy profil działalności. Ma to nastąpić w wyniku przejęcia kontroli nad firmą hiPower Europe, która jest w posiadaniu dwóch innowacyjnych technologii wodorowych.
Nowe technologie
- Pierwsza, HRP (Hydrogen Recycling and Purification), pozwala na odzyskiwanie wodoru z gazów przemysłowych (resztkowych), dzięki czemu można istotnie zmniejszyć koszty zakupu lub produkcji wodoru. W przypadku szarego wodoru, jego odzysk zmniejsza ślad węglowy związany produkcją, sprężaniem, oczyszczaniem i transportem wodoru o około 70 proc. - mówi Jacek Gliniak, prezes hiPower Europe. Dodaje, że w Europie koncepcja recyklingu wodoru nie jest jeszcze znana, natomiast na Tajwanie system HRP jest wdrażany na skalę przemysłową. W jej ramach wodór zostaje oczyszczony do 99,999 proc. i może być ponownie wykorzystany w procesie produkcyjnym lub zmagazynowany do celów energetycznych.
- Druga technologia oparta jest na ogniwach paliwowych zasilanych metanolem (mGen), w których metanol jest przekształcany w wodór w celu wytworzenia prądu lub ciepła - informuje Gliniak. Zauważa, że wodór jako nośnik energii jest wysoce wybuchowy i w celu efektywnego magazynowania energii musi być przechowywany pod wysokim ciśnieniem, sięgającym w niektórych zastosowaniach nawet 700 barów. Rozwiązaniem, które oferuje hiPower jest magazynowanie wodoru w formie metanolu. Jest to ciecz, którą można przechowywać pod ciśnieniem atmosferycznym w zwykłych plastikowych zbiornikach. Metanol, mimo że jest łatwopalny, jest zdecydowanie mniej wybuchowy niż wodór. Poza tym magazynowanie wodoru w formie metanolu jest dużo bezpieczniejsze i tańsze niż gazowego wodoru..
Dostawy z Tajwanu
Ogniwo mGen jest stosowane m.in. przy budowie niezależnych od sieci i mobilnych stacji ładowania pojazdów elektrycznych. Tym samym nie wymagają one podłączenia do sieci elektrycznej, co ułatwia i przyśpiesza inwestycje w punkty ładowania. Ponadto mobilność takiej stacji zmniejsza ryzyko związane z niedostatecznym ruchem w niektórych lokalizacjach. Może być nawet zainstalowana na samochodach pomocy drogowej dla aut elektrycznych w celu ich zasilenia, jeśli dojdzie do ich rozładowywania na drodze.
Obie technologie są już z powodzeniem wykorzystywane w krajach azjatyckich, m.in. w Chinach, Malezji, Tajlandii oraz na Filipinach i Tajwanie. Ich dostawcą na tamtejsze rynki jest siostrzana firma hiPower z Tajwanu. - W najbliższych tygodniach pierwsze nasze wodorowe technologie powinny znaleźć nabywców w Polsce. Chcemy w jednym miejscu oferować kompleksowe rozwiązania, w tym niezbędne urządzenia i surowce (metanol) – twierdzi Gliniak. Dodaje, że urządzenia będą sprowadzane z Tajwanu, a metanol od lokalnych producentów europejskich.