Lotnictwo odżywa. Ma być więcej pasażerów w samolotach, ale skromne zyski

To już pewne. Linie lotnicze wyszły z kataklizmu, jaki spowodowała pandemia koronawirusa. To nie oznacza jednak, że mogą komfortowo inwestować. Bo zysk jest niewielki — wynika z prognoz Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Powietrznych (IATA).

Publikacja: 05.06.2023 15:27

Lotnictwo odżywa. Ma być więcej pasażerów w samolotach, ale skromne zyski

Foto: Bloomberg

Tegoroczne przychody linii lotniczych szacowane są na poziomie 803 miliardów dolarów, zysk ma szanse dojść do 9,8 mld. Kwoty wydają się ogromne. Tyle, że oznacza to również, że na każdym pasażerze zarobią średnio zaledwie 2,25 dol., choć i tak dwukrotnie więcej, niż IATA prognozowało w grudniu 2022 (1,1 dol.).

Niemniej jednak jest to zysk w porównaniu ze stratą na pasażerze w wysokości 76 dol. w 2020 roku. Zysk operacyjny (czyli z latania) całej branży szacowany jest na poziomie 22,4 mld dol., po przewiezieniu 4,35 mld pasażerów. To już bardzo blisko liczby przewiezionej w rekordowym roku 2019 roku. Tegoroczna marża zysku ma wynieść 1,2 proc.

Gorzej wyglądają przewozy cargo, ale jest to związane ze słabą kondycją gospodarki światowej i handlu międzynarodowego. Linie lotnicze przewiozą w tym roku 57,8 mln ton, o 3,7 mln ton mniej, niż w 2019 r.

Dobre prognozowane wyniki finansowe została osiągnięte przy restrykcyjnej kontroli kosztów i paliwie tańszym niż w 2022 roku. Średnia prognozowana cena baryłki kerozyny w tym roku ma wynieść 98,5 dolarów w porównaniu z 135,6 dolarów w 2022 r. i 111,9 dolarów, jaką na ten rok IATA przewidywało w grudniu 2022. Paliwo w tym roku będzie stanowiło 28 proc. wszystkich wydatków przewoźników, podczas gdy w 2022 było to 34 proc. Ale w 2019 r. było to tylko 24 proc. Wszystkie wydatki pozapaliwowe obciążą budżet przewoźników kwotą 565 mld dolarów.

Skąd taka poprawa wyników? W dużej mierze dzięki otwarciu rynku chińskiego po pandemicznej przerwie, lepsze są nastroje konsumenckie i rośnie skłonność do podróżowania. Ale są i zagrożenia dla tego scenariusza. Jest to inflacja oraz nadal wiszące nad gospodarką światową zagrożenie recesją. Kolejne to trwająca wojna w Ukrainie, która dotyka zwłaszcza przewoźników w naszym regionie i realna możliwość eskalacji tego konfliktu. Do tego jeszcze dochodzą zawirowania w łańcuchach dostaw, zwłaszcza opóźnienia w dostawach samolotów. I wreszcie kłopoty regulacyjne, w tym twarde stanowisko rządów wobec przestrzegania praw pasażerów.

Przy tym nie wszystkie regiony będą miały zyski. Jak zwykle najwięcej zarobią przewoźnicy w Ameryce Północnej - 11,5 mld dolarów w porównaniu z 9,1 mld w 2022 roku. Na plusie ma być także Europa - 5,1 mld dolarów wobec 4,1 mld w 2022 r. Ale okazuje się, że restart lotnictwa w Azji i regionie Pacyfiku jest bardzo kosztowny. Tegoroczna strata wyniesie 6,9 mld dolarów. Jest to jednak i tak znacznie lepiej, niż rok temu, kiedy było to 13,5 mld na minusie. Linie bliskowschodnie zarobią w 2023 roku 2 mld dolarów, a afrykańskie 500 mln. Na minusie jest za to Ameryka Łacińska - 1,4 mld dol.

Tegoroczne przychody linii lotniczych szacowane są na poziomie 803 miliardów dolarów, zysk ma szanse dojść do 9,8 mld. Kwoty wydają się ogromne. Tyle, że oznacza to również, że na każdym pasażerze zarobią średnio zaledwie 2,25 dol., choć i tak dwukrotnie więcej, niż IATA prognozowało w grudniu 2022 (1,1 dol.).

Niemniej jednak jest to zysk w porównaniu ze stratą na pasażerze w wysokości 76 dol. w 2020 roku. Zysk operacyjny (czyli z latania) całej branży szacowany jest na poziomie 22,4 mld dol., po przewiezieniu 4,35 mld pasażerów. To już bardzo blisko liczby przewiezionej w rekordowym roku 2019 roku. Tegoroczna marża zysku ma wynieść 1,2 proc.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Transport
Kolejny kraj nie wpuści aut z Rosji. Kreml zapowiedział odwet
Transport
Taksówkarze idą na współpracę z Uberem. To będzie koniec wojny
Transport
Airbusom i Boeingom rosyjskich linii grozi aresztowanie za granicą
Transport
Rynek hulajnóg dodał gazu. Grozi mu hamowanie?
Materiał Promocyjny
SSC/GBS Leadership Program 2023
Transport
Sebastian Mikosz: CPK, czyli jak przykryć katastrofę
Transport
Trudna zima Ryanaira. Linie tną kolejne połączenia