Nowe śmigłowce Airbusa rodzą się w Polsce

Najnowsze wiropłaty giganta awiacji są projektowane w Łodzi. Nasi inżynierowie wprowadzą je w erę dekarbonizacji.

Publikacja: 04.05.2023 03:00

Łódzkie biuro projektów Airbus Helicopters ma swój wkład w budowę śmigłowca RACER

Łódzkie biuro projektów Airbus Helicopters ma swój wkład w budowę śmigłowca RACER

Foto: mat. pras.

– Obowiązuje nas strategiczny cel: zmniejszenie w ciągu najbliższej dekady emisyjności naszych śmigłowców o połowę i znaczące, przekraczające 40 proc. zużycie paliw, a przy tym radykalne podniesienie efektywności napędów – przekonywał w zeszłym tygodniu w Strykowie pod Łodzią Bruno Even, prezes Airbus Helicopters. Szef wiropłatowego potentata w UE oficjalnie otworzył pod Łodzią działalność firmowego Centrum Testów, w którym już od miesięcy lotniczy gigant próbuje rozwiązania dla swoich śmigłowców nowej generacji. – Do tej pory ważne badania zlecaliśmy różnym wyspecjalizowanym ośrodkom, teraz polscy inżynierowie Airbusa będą je robić u siebie – mówi Even.

Czytaj więcej

Airbus potwierdził swój prymat na świecie

Inżynierskie talenty

– Jestem niezmiennie pod wrażeniem zapału, umiejętności wyjątkowych motywacji inżynierskiego i konstruktorskiego zespołu naszego łódzkiego biura projektowego. Jest ono z pewnością w czołówce konstruktorskich ośrodków firmy – mówi CEO Airbus Helicopters.

Bruno Even podkreśla, że liczące obecnie 115 inżynierów i techników Biuro Projektowe, współpracujące ściśle z Politechniką Łódzką, odegrało kluczową rolę w najbardziej innowacyjnych projektach, takich jak weryfikowanie najnowszych konstrukcji maszyn H160, ale też prototypowych wiropłatów – przyszłych miejskich elektrycznych powietrznych taksówek CityAirbus czy szybkich, wysokomanewrowych śmigłowców RACER, budowanych z myślą o wojsku i służbach mundurowych.

– Dzięki nowej placówce testowej idziemy dalej, stwarzając w podłódzkim Strykowie możliwości badania krytycznych dla konstrukcji wiropłatu komponentów mechanicznych – dodaje prezes Even.

Pionierskie rozwiązania

Warto przypomnieć, że to specjaliści łódzkiego Biura Projektów kreślili dla Airbusa nowatorskie plany systemów napędowych: wałów, przekładni w ramach pionierskiego projektu budowy helikoptera najnowszej generacji Racer. Polski zespół konstruktorów od zera wymyślił, zaplanował i sprawdził najważniejsze elementy napędu tego trzyśmigłowego, szybkiego śmigłowca, którego prototyp ma na swoim koncie rekord prędkości wiropłatów.

W łódzkim ośrodku projektowym, ale też w laboratoriach warszawskiego Instytutu Lotnictwa, próbowana była także wydajność hybrydowych napędów przyszłych bezzałogowych powietrznych taksówek CitiAirbus. Polscy specjaliści zajmowali się nie tylko stworzeniem elektrycznego kompletnego napędu, ale także integrowaniem go z zaprojektowanym na miejscu wirnikiem, systemami kontroli lotu i innymi urządzeniami pokładowymi.

– Trudne, niestandardowe przedsięwzięcia to zresztą dla ambitnych konstruktorów z łódzkiego biura żadna nowość. W ciągu ponad ośmiu lat istnienia projektowo-badawczego ośrodka europejskiego lotniczego giganta w Łodzi każdy kolejny zlecany przez nas projekt był dla zespołu wyzwaniem – mówi Tomasz Krysiński, wiceprezes ds. badań i rozwoju Airbus Helicopters.

Ślad po caracalach

Krysiński nie lubi wspominać eksportowej porażki w Polsce [odwołanie zakupu śmigłowców przez ministra obrony Antoniego Macierewicza – red.], ale jakby nie patrzeć, biuro projektowe w Łodzi to poniekąd pamiątka po głośnym falstarcie nad Wisłą wielozadaniowych caracali. Francuskim wojskowym śmigłowcom nie udało się w połowie minionej dekady podbić polskiej armii, jednak producent maszyn – europejski gigant Airbus Helicopters na tej nieudanej próbie nadwiślańskiej ekspansji nie stracił.

Jego łowcy głów wzięli na cel polskich inżynierów. Dziś najbardziej utalentowani z nich – w Łodzi, Warszawie czy w nowootwartym ośrodku testowym w Strykowie – pracują dla koncernu z Marignane nad konstrukcjami wiropłatów i napędów lotniczych nowej generacji.

– Startowaliśmy w Łodzi z grupą 20 entuzjastów śmigłowcowej awiacji, dziś zespół liczy już 115 osób. Większość to młodzi inżynierowie, średnia wieku to 30 lat – mówi Sebastian Magadzio, regionalny przedstawiciel Airbusa w Warszawie.

– Cierpliwie, krok po kroku zatrudniamy i szlifujemy w kraju młode talenty. Ludzie i ich kompetencje to dziś największa wartość w awiacyjnym, technologicznym biznesie. Planujemy wkrótce zwiększenie obsady konstruktorskiej do 150 osób – przekonuje inicjator powstania biura Tomasz Krysiński.

Wiatraki w nowej epoce

Łódzki ośrodek Airbusa nie ma w metryce nawet pełnej dekady, ale już ma duży dorobek. Krysiński przypomina, że w Polsce współtworzony był m.in. najnowszy średni śmigłowiec wielozadaniowy Airbusa H160, który trafił do seryjnej produkcji.

Ponadstuosobowy zespół Biura Projektowego ma teraz pełną swobodę w proponowaniu rozwiązań do najnowszych tworzonych w Łodzi konstrukcji. Powinien jednak pamiętać, że celem jest stworzenie śmigłowca użytecznego, z możliwością pełnego, komercyjnego wykorzystania.

Projekty podejmowane m.in. w Łodzi to – jak mówi szef badań i rozwoju Airbuisa – próba odpowiedzi na wyzwania, jakie niesie kolejna rewolucja w dziedzinie wiropłatów. – Musimy budować śmigłowce bezpieczniejsze, jeszcze bardziej oszczędne i ekonomiczne w eksploatacji, do tego super ciche i wychodzące naprzeciw potrzebom rynkowym. Tylko wtedy będą opłacalne w seryjnej produkcji – mówi Tomasz Krysiński.

– Obowiązuje nas strategiczny cel: zmniejszenie w ciągu najbliższej dekady emisyjności naszych śmigłowców o połowę i znaczące, przekraczające 40 proc. zużycie paliw, a przy tym radykalne podniesienie efektywności napędów – przekonywał w zeszłym tygodniu w Strykowie pod Łodzią Bruno Even, prezes Airbus Helicopters. Szef wiropłatowego potentata w UE oficjalnie otworzył pod Łodzią działalność firmowego Centrum Testów, w którym już od miesięcy lotniczy gigant próbuje rozwiązania dla swoich śmigłowców nowej generacji. – Do tej pory ważne badania zlecaliśmy różnym wyspecjalizowanym ośrodkom, teraz polscy inżynierowie Airbusa będą je robić u siebie – mówi Even.

Pozostało 86% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Będzie jeszcze mniej boeingów. Nowy kłopot z dreamlinerami
Transport
Podróże lotnicze bez alkoholu? Temat wraca po 3 latach
Transport
Boeing i Airbus mogły korzystać z nielegalnych dostaw tytanu
Transport
Lotnictwo: FAA i EASA zwiększają współpracę
Materiał Promocyjny
Jaki jest proces tworzenia banku cyfrowego i jakie czynniki są kluczowe dla jego sukcesu?
Transport
Co piąta taksówka nie przyjedzie? Od poniedziałku zmiany w branży przewozu osób
Transport
Rośnie import używanych aut. Niewiele wiadomo, w jakim są stanie