Nowe śmigłowce Airbusa rodzą się w Polsce

Najnowsze wiropłaty giganta awiacji są projektowane w Łodzi. Nasi inżynierowie wprowadzą je w erę dekarbonizacji.

Publikacja: 04.05.2023 03:00

Łódzkie biuro projektów Airbus Helicopters ma swój wkład w budowę śmigłowca RACER

Łódzkie biuro projektów Airbus Helicopters ma swój wkład w budowę śmigłowca RACER

Foto: mat. pras.

– Obowiązuje nas strategiczny cel: zmniejszenie w ciągu najbliższej dekady emisyjności naszych śmigłowców o połowę i znaczące, przekraczające 40 proc. zużycie paliw, a przy tym radykalne podniesienie efektywności napędów – przekonywał w zeszłym tygodniu w Strykowie pod Łodzią Bruno Even, prezes Airbus Helicopters. Szef wiropłatowego potentata w UE oficjalnie otworzył pod Łodzią działalność firmowego Centrum Testów, w którym już od miesięcy lotniczy gigant próbuje rozwiązania dla swoich śmigłowców nowej generacji. – Do tej pory ważne badania zlecaliśmy różnym wyspecjalizowanym ośrodkom, teraz polscy inżynierowie Airbusa będą je robić u siebie – mówi Even.

Czytaj więcej

Airbus potwierdził swój prymat na świecie

Inżynierskie talenty

– Jestem niezmiennie pod wrażeniem zapału, umiejętności wyjątkowych motywacji inżynierskiego i konstruktorskiego zespołu naszego łódzkiego biura projektowego. Jest ono z pewnością w czołówce konstruktorskich ośrodków firmy – mówi CEO Airbus Helicopters.

Bruno Even podkreśla, że liczące obecnie 115 inżynierów i techników Biuro Projektowe, współpracujące ściśle z Politechniką Łódzką, odegrało kluczową rolę w najbardziej innowacyjnych projektach, takich jak weryfikowanie najnowszych konstrukcji maszyn H160, ale też prototypowych wiropłatów – przyszłych miejskich elektrycznych powietrznych taksówek CityAirbus czy szybkich, wysokomanewrowych śmigłowców RACER, budowanych z myślą o wojsku i służbach mundurowych.

– Dzięki nowej placówce testowej idziemy dalej, stwarzając w podłódzkim Strykowie możliwości badania krytycznych dla konstrukcji wiropłatu komponentów mechanicznych – dodaje prezes Even.

Pionierskie rozwiązania

Warto przypomnieć, że to specjaliści łódzkiego Biura Projektów kreślili dla Airbusa nowatorskie plany systemów napędowych: wałów, przekładni w ramach pionierskiego projektu budowy helikoptera najnowszej generacji Racer. Polski zespół konstruktorów od zera wymyślił, zaplanował i sprawdził najważniejsze elementy napędu tego trzyśmigłowego, szybkiego śmigłowca, którego prototyp ma na swoim koncie rekord prędkości wiropłatów.

W łódzkim ośrodku projektowym, ale też w laboratoriach warszawskiego Instytutu Lotnictwa, próbowana była także wydajność hybrydowych napędów przyszłych bezzałogowych powietrznych taksówek CitiAirbus. Polscy specjaliści zajmowali się nie tylko stworzeniem elektrycznego kompletnego napędu, ale także integrowaniem go z zaprojektowanym na miejscu wirnikiem, systemami kontroli lotu i innymi urządzeniami pokładowymi.

– Trudne, niestandardowe przedsięwzięcia to zresztą dla ambitnych konstruktorów z łódzkiego biura żadna nowość. W ciągu ponad ośmiu lat istnienia projektowo-badawczego ośrodka europejskiego lotniczego giganta w Łodzi każdy kolejny zlecany przez nas projekt był dla zespołu wyzwaniem – mówi Tomasz Krysiński, wiceprezes ds. badań i rozwoju Airbus Helicopters.

Ślad po caracalach

Krysiński nie lubi wspominać eksportowej porażki w Polsce [odwołanie zakupu śmigłowców przez ministra obrony Antoniego Macierewicza – red.], ale jakby nie patrzeć, biuro projektowe w Łodzi to poniekąd pamiątka po głośnym falstarcie nad Wisłą wielozadaniowych caracali. Francuskim wojskowym śmigłowcom nie udało się w połowie minionej dekady podbić polskiej armii, jednak producent maszyn – europejski gigant Airbus Helicopters na tej nieudanej próbie nadwiślańskiej ekspansji nie stracił.

Jego łowcy głów wzięli na cel polskich inżynierów. Dziś najbardziej utalentowani z nich – w Łodzi, Warszawie czy w nowootwartym ośrodku testowym w Strykowie – pracują dla koncernu z Marignane nad konstrukcjami wiropłatów i napędów lotniczych nowej generacji.

– Startowaliśmy w Łodzi z grupą 20 entuzjastów śmigłowcowej awiacji, dziś zespół liczy już 115 osób. Większość to młodzi inżynierowie, średnia wieku to 30 lat – mówi Sebastian Magadzio, regionalny przedstawiciel Airbusa w Warszawie.

– Cierpliwie, krok po kroku zatrudniamy i szlifujemy w kraju młode talenty. Ludzie i ich kompetencje to dziś największa wartość w awiacyjnym, technologicznym biznesie. Planujemy wkrótce zwiększenie obsady konstruktorskiej do 150 osób – przekonuje inicjator powstania biura Tomasz Krysiński.

Wiatraki w nowej epoce

Łódzki ośrodek Airbusa nie ma w metryce nawet pełnej dekady, ale już ma duży dorobek. Krysiński przypomina, że w Polsce współtworzony był m.in. najnowszy średni śmigłowiec wielozadaniowy Airbusa H160, który trafił do seryjnej produkcji.

Ponadstuosobowy zespół Biura Projektowego ma teraz pełną swobodę w proponowaniu rozwiązań do najnowszych tworzonych w Łodzi konstrukcji. Powinien jednak pamiętać, że celem jest stworzenie śmigłowca użytecznego, z możliwością pełnego, komercyjnego wykorzystania.

Projekty podejmowane m.in. w Łodzi to – jak mówi szef badań i rozwoju Airbuisa – próba odpowiedzi na wyzwania, jakie niesie kolejna rewolucja w dziedzinie wiropłatów. – Musimy budować śmigłowce bezpieczniejsze, jeszcze bardziej oszczędne i ekonomiczne w eksploatacji, do tego super ciche i wychodzące naprzeciw potrzebom rynkowym. Tylko wtedy będą opłacalne w seryjnej produkcji – mówi Tomasz Krysiński.

– Obowiązuje nas strategiczny cel: zmniejszenie w ciągu najbliższej dekady emisyjności naszych śmigłowców o połowę i znaczące, przekraczające 40 proc. zużycie paliw, a przy tym radykalne podniesienie efektywności napędów – przekonywał w zeszłym tygodniu w Strykowie pod Łodzią Bruno Even, prezes Airbus Helicopters. Szef wiropłatowego potentata w UE oficjalnie otworzył pod Łodzią działalność firmowego Centrum Testów, w którym już od miesięcy lotniczy gigant próbuje rozwiązania dla swoich śmigłowców nowej generacji. – Do tej pory ważne badania zlecaliśmy różnym wyspecjalizowanym ośrodkom, teraz polscy inżynierowie Airbusa będą je robić u siebie – mówi Even.

Pozostało 86% artykułu
Transport
Airbusom i Boeingom rosyjskich linii grozi aresztowanie za granicą
Materiał Promocyjny
Podróżuj ekologicznie! Program Fundusze Europejskie dla zrównoważonej mobilności
Transport
Rynek hulajnóg dodał gazu. Grozi mu hamowanie?
Transport
Sebastian Mikosz: CPK, czyli jak przykryć katastrofę
Transport
Trudna zima Ryanaira. Linie tną kolejne połączenia
Materiał Promocyjny
„Skoro wiemy, że damy radę, to zróbmy to”. Oto ludzie, którzy tworzą Izerę
Transport
Airbus otwiera nowy dział. Ambitne plany koncernu
Transport
Staną pociągi w dwóch województwach. Kolejarze Polregio zapowiadają strajk