– Obowiązuje nas strategiczny cel: zmniejszenie w ciągu najbliższej dekady emisyjności naszych śmigłowców o połowę i znaczące, przekraczające 40 proc. zużycie paliw, a przy tym radykalne podniesienie efektywności napędów – przekonywał w zeszłym tygodniu w Strykowie pod Łodzią Bruno Even, prezes Airbus Helicopters. Szef wiropłatowego potentata w UE oficjalnie otworzył pod Łodzią działalność firmowego Centrum Testów, w którym już od miesięcy lotniczy gigant próbuje rozwiązania dla swoich śmigłowców nowej generacji. – Do tej pory ważne badania zlecaliśmy różnym wyspecjalizowanym ośrodkom, teraz polscy inżynierowie Airbusa będą je robić u siebie – mówi Even.
Czytaj więcej
Największy na świecie producent samolotów z Tuluzy przekazał w 2022 r. 84 klientom 661 samolotów, o 8 proc. więcej od obniżonego rocznego planu. Potwierdził tym swój prymat na świecie czwarty rok z rzędu. Otrzymał zamówienia na 820 maszyn (1078 brutto).
Inżynierskie talenty
– Jestem niezmiennie pod wrażeniem zapału, umiejętności wyjątkowych motywacji inżynierskiego i konstruktorskiego zespołu naszego łódzkiego biura projektowego. Jest ono z pewnością w czołówce konstruktorskich ośrodków firmy – mówi CEO Airbus Helicopters.
Bruno Even podkreśla, że liczące obecnie 115 inżynierów i techników Biuro Projektowe, współpracujące ściśle z Politechniką Łódzką, odegrało kluczową rolę w najbardziej innowacyjnych projektach, takich jak weryfikowanie najnowszych konstrukcji maszyn H160, ale też prototypowych wiropłatów – przyszłych miejskich elektrycznych powietrznych taksówek CityAirbus czy szybkich, wysokomanewrowych śmigłowców RACER, budowanych z myślą o wojsku i służbach mundurowych.
– Dzięki nowej placówce testowej idziemy dalej, stwarzając w podłódzkim Strykowie możliwości badania krytycznych dla konstrukcji wiropłatu komponentów mechanicznych – dodaje prezes Even.