Berlin ustępuje o krok. Słabnie opór przed zakazem nowych aut spalinowych w UE

Unia Europejska zakaże sprzedaży nowych samochodów z silnikami spalinowymi po 2035 roku. Niemcy wycofali swoje obiekcje co do zakazu, ale Polska nadal się sprzeciwia.

Publikacja: 28.03.2023 03:00

Berlin ustępuje o krok. Słabnie opór przed zakazem nowych aut spalinowych w UE

Foto: Adobe Stock

Ministrowie środowiska UE przyjmą w środę legislację przewidującą zakaz sprzedaży samochodów emitujących CO2 od 2035 r. Po tym terminie będzie można ich używać, czy kupić takie auto na rynku wtórnym – aczkolwiek już nie nowy model.

To element Europejskiego Zielonego Ładu, który ma doprowadzić do zerowych emisji netto w 2050 r. Na poniedziałkowym posiedzeniu ambasadorów UE, przygotowującym ministerialne spotkanie, tylko Polska i Włochy wyraziły sprzeciw wobec nowego prawa, a Rumunia i Bułgaria wstrzymały się od głosu. To za mało do zablokowania legislacji, bo decyduje kwalifikowana większość głosów. Polska argumentowała, że nowe technologie są zbyt drogie i mało rozwinięte, a ich forsowanie przyniesie szkody mniej zamożnym obywatelom.

Czytaj więcej

Polacy przeciwko zakazowi sprzedaży nowych samochodów spalinowych

Polska, mimo ambitnych planów ogłaszanych przez rząd, jest nieprzygotowana na taką rewolucję. Według danych za 2022 r. tylko co 20. samochód w Polsce był elektryczny, a punktów do ładowania było niespełna 4 tys. W najlepszej pod tym względem Holandii samochód elektryczny można naładować w 112 tys. punktów. Największy udział w rynku samochody elektryczne mają w państwach nordyckich – w Szwecji to już ponad połowa rynku.

– Dla Polski 2035 r. nie jest realistyczną datą – powiedziała „Rzeczpospolitej” Elżbieta Łukacijewska, eurodeputowana PO zasiadająca w Komisji Środowiska Parlamentu Europejskiego. Według niej polskie firmy produkujące podzespoły do silników spalinowych mają świadomość konieczności zmiany modelu biznesowego, ale 12 lat jest dla nich zbyt krótkim okresem.

Przyjęcie legislacji było możliwe dzięki poparciu Niemiec, czołowego globalnego producenta samochodów z silnikami spalinowymi. Berlin najpierw popierał projekt, a kilka tygodni temu nieoczekiwanie się mu sprzeciwił, co pozwoliło na sformowanie mniejszości blokującej.

Czytaj więcej

UE stawia na auta elektryczne. Polska i Włochy wciąż przeciw zmianom

Ostatecznie jednak ustąpił w zamian za deklarację Komisji Europejskiej, że zakaz nie będzie obejmował samochodów napędzanych bezemisyjnymi paliwami syntetycznymi.

Zdaniem ekspertów to pusta deklaracja, bo produkcja paliw syntetycznych jest w fazie pilotażowej i na pewno nie uda się jej dostatecznie rozwinąć do 2035 r.

Na chwilę obecną jedyną realną ścieżką rozwoju branży motoryzacyjnej są samochody elektryczne.

Ministrowie środowiska UE przyjmą w środę legislację przewidującą zakaz sprzedaży samochodów emitujących CO2 od 2035 r. Po tym terminie będzie można ich używać, czy kupić takie auto na rynku wtórnym – aczkolwiek już nie nowy model.

To element Europejskiego Zielonego Ładu, który ma doprowadzić do zerowych emisji netto w 2050 r. Na poniedziałkowym posiedzeniu ambasadorów UE, przygotowującym ministerialne spotkanie, tylko Polska i Włochy wyraziły sprzeciw wobec nowego prawa, a Rumunia i Bułgaria wstrzymały się od głosu. To za mało do zablokowania legislacji, bo decyduje kwalifikowana większość głosów. Polska argumentowała, że nowe technologie są zbyt drogie i mało rozwinięte, a ich forsowanie przyniesie szkody mniej zamożnym obywatelom.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Transport
Polskie Porty Lotnicze mają już nowego prezesa i wiceprezesa
Transport
Plany podatku od aut spalinowych do kosza
Transport
Dlaczego samoloty rosyjskich linii nadal latają. Skąd się biorą części zamienne
Transport
Plany Lufthansy dla lotniska w Brukseli. Belgowie ich nie chcą
Transport
Izrael doradza ukraińskim lotnikom. Ostrzega: wznowienie lotów nie będzie łatwe