Kruche łańcuchy dostaw. Fracht wciąż jest bardzo drogi

Koszt frachtu morskiego z Europy do USA jest wciąż blisko dwa razy wyższy niż przed pandemią. Tymczasem analitycy firmy Kearney ostrzegają, że rozwód handlowy pomiędzy Ameryką a Chinami będzie dla świata bardzo drogi.

Publikacja: 28.02.2023 03:00

Fracht morski bywa nadal droższy niż w 2019 r.

Fracht morski bywa nadal droższy niż w 2019 r.

Foto: Justin Sullivan / Getty Images / AFP

Łańcuchy dostaw wciąż leczą rany po pandemii, ale robią to w sposób bardzo nierównomierny. Mówią o tym choćby liczone przez agencję Bloomberg indeksy cen morskich przewozów towarowych. O ile średnie koszty frachtu morskiego (na rynku spot) pomiędzy Chinami a zachodnim wybrzeżem USA oraz między Stanami Zjednoczonymi a Europą wróciły do poziomu z końcówki 2019 r., o tyle koszt morskiego przewozu towarów z Europy na wschodnie wybrzeże USA jest około dwóch razy wyższy niż przed pandemią (ale od szczytu z lata 2022 r. jest już o 47 proc. mniejszy).

Miesięczny limit darmowych artykułów został wyczerpany

Ten artykuł przeczytasz z aktywną subskrypcją rp.pl!

Teraz 4 zł za tydzień dostępu do rp.pl!

Na bieżąco o tym, co ważne w kraju i na świecie. Czytaj bez ograniczeń artykuły z Rzeczpospolitej i wydania magazynowego Plus Minus.

Transport
Francuskie międzynarodowe lotnisko znów działa po ewakuacji
Transport
Atak wandali na francuską kolej. Tłumy pasażerów na peronach i objazdy
Transport
Pogarszają się prognozy dla przemysłu motoryzacyjnego w Polsce
Transport
Boeing winny i zapłaci za katastrofy B737 MAX. Rodziny ofiar chcą jeszcze więcej
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Transport
Air France-KLM zawiodły się na igrzyskach w Paryżu. Wyniki mocno w dół