Kruche łańcuchy dostaw. Fracht wciąż jest bardzo drogi

Koszt frachtu morskiego z Europy do USA jest wciąż blisko dwa razy wyższy niż przed pandemią. Tymczasem analitycy firmy Kearney ostrzegają, że rozwód handlowy pomiędzy Ameryką a Chinami będzie dla świata bardzo drogi.

Publikacja: 28.02.2023 03:00

Fracht morski bywa nadal droższy niż w 2019 r.

Fracht morski bywa nadal droższy niż w 2019 r.

Foto: Justin Sullivan / Getty Images / AFP

Łańcuchy dostaw wciąż leczą rany po pandemii, ale robią to w sposób bardzo nierównomierny. Mówią o tym choćby liczone przez agencję Bloomberg indeksy cen morskich przewozów towarowych. O ile średnie koszty frachtu morskiego (na rynku spot) pomiędzy Chinami a zachodnim wybrzeżem USA oraz między Stanami Zjednoczonymi a Europą wróciły do poziomu z końcówki 2019 r., o tyle koszt morskiego przewozu towarów z Europy na wschodnie wybrzeże USA jest około dwóch razy wyższy niż przed pandemią (ale od szczytu z lata 2022 r. jest już o 47 proc. mniejszy).

„Rzeczpospolita” najbardziej opiniotwórczym medium października!
Rzetelne informacje, pogłębione analizy, komentarze i opinie. Treści, które inspirują do myślenia. Oglądaj, czytaj, słuchaj.

Czytaj za 9 zł miesięcznie!
Transport
Kiedy pierwszy samolot wyląduje na CPK? Wiceminister Maciej Lasek zdradza datę
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Transport
Europa łaskawsza dla spalinowców
Transport
Rosja zbudowała 15 razy mniej samolotów pasażerskich niż chciał Putin
Transport
Strajk na budowie nadzorowanej przez Putina. Nie ma pieniędzy na wypłaty
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Transport
Od najbliższej soboty pociągi pojadą szybciej na głównych trasach