MAX 8 China Southern Airlines z pasażerami wystartował o godz. 12.45 lokalnego czasu z Kantonu do Zhengzhou. Tego samego dnia taki sam samolot poleciał z Kantonu do Wuhanu — poinformował portal lotniczy FlightRadar24. Najczęściej kupowany model Boeinga został uziemiony w Chinach 11 marca 2019 po dwóch tragicznych katastrofach w Indonezji i Etiopii. FAA i inne urzędy lotnicze na świecie zrobiły to dwa dni później. Pod koniec 2020 r. przewoźnicy na świecie zaczęli korzystać z poprawionej wersji i po dodatkowym przeszkoleniu pilotów. Jedynie największy na świecie chiński rynek był dla nich zamknięty.
To również dobra informacja dla Chińczyków, którzy od tego tygodnia będą częściej podróżować po kraju z okazji zbliżającego się nowego roku księżycowego, po zniesieniu przez władze ograniczeń związanych z koronawirusem.
Zagraniczne linie lotnicze wznowiły w październiku 2022 loty MAX-ami do Chin, po stopniowym łagodzeniu zakazu przez władze. China Southern wprowadził w październiku te samoloty do swego rozkładu, ale wtedy nie odważył się używać ich. Do marca 2019 miał 97 maszyn wąskokadłubowych — wynika z danych firmy Cirium z 2019 r. Zamówił 50 MAX-ów, dotąd odebrał 34.
Czytaj więcej
Największy na świecie producent samolotów z Tuluzy przekazał w 2022 r. 84 klientom 661 samolotów, o 8 proc. więcej od obniżonego rocznego planu. Potwierdził tym swój prymat na świecie czwarty rok z rzędu. Otrzymał zamówienia na 820 maszyn (1078 brutto).
Boeing poinformował w październiku, że w Stanach czeka 138 samolotów przeznaczonych dla chińskich linii. Wtedy zaczął szukać innych odbiorców, bo z Pekinu nie pojawiały się konkretne sygnały, że chińskie linie będą mogły je odbierać — pisze Reuter. Krajowy ruch lotniczy mocno zmalał w 2022 r. z powodu ponawianych ograniczeń sanitarnych, a po rezygnacji z polityki zero-COVID zaczął rosnąć popyt na przewozy samolotami.