Samoloty B737 MAX wznowiły loty w Chinach

Piątek trzynastego dnia miesiąca jest dla wielu pechowym dniem. Nie dla Boeinga w tym roku. W piątek 13 stycznia jego samoloty B737 MAX wznowiły normalne loty po prawie 4 latach przerwy.

Publikacja: 15.01.2023 14:05

Samoloty B737 MAX wznowiły loty w Chinach

Foto: Fot. Bloomberg

MAX 8 China Southern Airlines z pasażerami wystartował o godz. 12.45 lokalnego czasu z Kantonu do Zhengzhou. Tego samego dnia taki sam samolot poleciał z Kantonu do Wuhanu — poinformował portal lotniczy FlightRadar24. Najczęściej kupowany model Boeinga został uziemiony w Chinach 11 marca 2019 po dwóch tragicznych katastrofach w Indonezji i Etiopii. FAA i inne urzędy lotnicze na świecie zrobiły to dwa dni później. Pod koniec 2020 r. przewoźnicy na świecie zaczęli korzystać z poprawionej wersji i po dodatkowym przeszkoleniu pilotów. Jedynie największy na świecie chiński rynek był dla nich zamknięty.

To również dobra informacja dla Chińczyków, którzy od tego tygodnia będą częściej podróżować po kraju z okazji zbliżającego się nowego roku księżycowego, po zniesieniu przez władze ograniczeń związanych z koronawirusem.

Zagraniczne linie lotnicze wznowiły w październiku 2022 loty MAX-ami do Chin, po stopniowym łagodzeniu zakazu przez władze. China Southern wprowadził w październiku te samoloty do swego rozkładu, ale wtedy nie odważył się używać ich. Do marca 2019 miał 97 maszyn wąskokadłubowych — wynika z danych firmy Cirium z 2019 r. Zamówił 50 MAX-ów, dotąd odebrał 34.

Czytaj więcej

Airbus potwierdził swój prymat na świecie

Boeing poinformował w październiku, że w Stanach czeka 138 samolotów przeznaczonych dla chińskich linii. Wtedy zaczął szukać innych odbiorców, bo z Pekinu nie pojawiały się konkretne sygnały, że chińskie linie będą mogły je odbierać — pisze Reuter. Krajowy ruch lotniczy mocno zmalał w 2022 r. z powodu ponawianych ograniczeń sanitarnych, a po rezygnacji z polityki zero-COVID zaczął rosnąć popyt na przewozy samolotami.

Analityk w Citi, Jason Gursky uważa, że powrót MAX-ów jest pierwszym krokiem w normalizowaniu działalności Boeinga w Chinach i może zapoczątkować dostawy dalszych maszyn. „Boeing sugerował podczas dnia inwestorów w listopadzie 2022, że jego długofalowe założenia finansowe nie uwzględniają nowych dostaw do Chin” — stwierdził w nocie dla klientów i dodał, że zmiana tej sytuacji sprawi, iż te założenia staną się mniej ryzykowne.

W 2022 r. Boeing dostarczył Chinom 8 samolotów, Airbus ponad sto, Amerykanie nie mają praktycznie nowych zamówień od 2017 r., Europejczycy dostali w ubiegłym roku jedno na prawie 300 sztuk. Obaj producenci musza teraz liczyć się z nowym konkurentem, wąskokadłubowym C919 produkcji państwowego COMAC. Ta maszyna uzyskała certyfikację we wrześniu 2022. Jej producent ma już sporo zamówień z Chin, ale upłynie sporo czasu, zanim osiągnie regularną dużą produkcję.

MAX 8 China Southern Airlines z pasażerami wystartował o godz. 12.45 lokalnego czasu z Kantonu do Zhengzhou. Tego samego dnia taki sam samolot poleciał z Kantonu do Wuhanu — poinformował portal lotniczy FlightRadar24. Najczęściej kupowany model Boeinga został uziemiony w Chinach 11 marca 2019 po dwóch tragicznych katastrofach w Indonezji i Etiopii. FAA i inne urzędy lotnicze na świecie zrobiły to dwa dni później. Pod koniec 2020 r. przewoźnicy na świecie zaczęli korzystać z poprawionej wersji i po dodatkowym przeszkoleniu pilotów. Jedynie największy na świecie chiński rynek był dla nich zamknięty.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
PKP Cargo traci udziały w polskim rynku
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Transport
W Afryce Rosja zbuduje swoje porty. Znane są potencjalne lokalizacje
Transport
Ruszyły inwestycje w Modlinie. Lotnisko planuje duże zmiany
Transport
Kapitan LOT-u oświadczył się stewardesie podczas rejsu. Wzruszająca scena
Transport
Turkish Airlines wyrzucają Rosjan z samolotów. Kreml przyznaje: Problem jest poważny