Airbus boi się skutków problemów z A400M i A350

Akcje Grupy Airbusa straciły w Paryżu nawet 6,9 proc., gdy stwierdziła, że obawia się znacznych skutków finansowych wynikających z nowych problemów z samolotem woskowym A400M i z wąskimi gardłami u dostawców, które zagrażają harmonogramowi dostaw A350 w 2016 r.

Publikacja: 28.04.2016 17:13

Akcje Grupy Airbusa straciły w Paryżu nawet 6,9 proc., gdy stwierdziła, że obawia się znacznych skutków finansowych wynikających z nowych problemów z samolotem woskowym A400M i z wąskimi gardłami u dostawców, które zagrażają harmonogramowi dostaw A350 w 2016 r.

Bieżący rok okaże się trudniejszym od tego, jaki zakładaliśmy - stwierdził szef grupy Tom Enders podczas publikacji bilansu I kwartału. Grupa zmniejszyła zysk operacyjny EBIT o 23 proc. z powodu małego popytu na śmigłowce w sektorze naftowym. W przepływach gotówki wystąpiło ujemne saldo 2,986 mld euro, większe od przewidywanych -2,431 mld przez analityków. To wynik samolotów czekających na silniki, aby można było przekazać jej klientom i zainkasować pieniądze za ich wydanie.

Grupa potwierdziła zastój rocznego EBIT, zysku na akcję i zasobów cash flow, nie wykluczyła odpisu na ostatnie problemy z silnikami A400M. Dyrektor finansowy Harald Wilhem przyznał, że skutki finansowe problemów z tymi silnikami mogą być znaczne, nie potrafił podać planowanej nowej liczby dostaw tych maszyn. Wcześniej Airbus liczył na 20 sztuk.

Według Wilhelma, Airbus zamierza nadrobić tempo dostaw A350 i A320neo w II półroczu po rozwiązaniu problemów z tymi ostatnimi. Zaprzeczył, by zwolniono rytm ich produkcji. Wymienił liczbę zakładanych dostaw ponad 50 A350, po czterech w ubiegłym roku, ale przyznał, że będzie to trudniejsze zadanie. Co do superjumbo, Airbus zakłada dostawę 27 sztuk w tym roku, podobnie jak w 2015 i 20-25 w 2017 r.

Qatar martwi się o A350

- Qatar Airways niepokoi się o A350, ale było to do przewidzenia, bo jest to nowy program. Mamy jednak wrażenie, że Airbus męczy się z rozwiązaniem problemów z nim - stwierdził na konferencji w Dubaju prezes Akbar al-Baker. Spytany o charakter tych niepokojów wyjaśnił, że dotyczą łańcucha dostawców.

Dostawy A350 uległy opóźnieniu z powodu braku elementów wyposażenia kabin - poinformowały wcześniej osoby wtajemniczone.

Qantas zachowa superjumbo

Australijski przewoźnik zamierza korzystać po 2020 r. z floty superjumbo A380, gdy wiele z nich będzie mieć 10 lat, mimo prowadzenia z Boeingiem rozmów o samolotach najnowszej generacji B777X - stwierdził Gareth Evans, szef działu międzynarodowego.

- A380 doskonale sprawdza się na rynkach, na które lata. To duże maszyny na długich obciążonych szlakach jak do Los Angeles czy Londynu, latają na lotniska o zagęszczonych działkach czasowych startów i lądowań - dodał.

Qantas rozmawia z obu producentami o najnowszych samolotach, bo B777X pojawi na rynku dopiero na początku następnej dekady. Obecne rozmowy z Boeingiem dotyczą zasięgu i możliwości obu wersji, 777-8 o większym zasięgu i 777-9 zabierającej więcej pasażerów.

Akcje Grupy Airbusa straciły w Paryżu nawet 6,9 proc., gdy stwierdziła, że obawia się znacznych skutków finansowych wynikających z nowych problemów z samolotem woskowym A400M i z wąskimi gardłami u dostawców, które zagrażają harmonogramowi dostaw A350 w 2016 r.

Bieżący rok okaże się trudniejszym od tego, jaki zakładaliśmy - stwierdził szef grupy Tom Enders podczas publikacji bilansu I kwartału. Grupa zmniejszyła zysk operacyjny EBIT o 23 proc. z powodu małego popytu na śmigłowce w sektorze naftowym. W przepływach gotówki wystąpiło ujemne saldo 2,986 mld euro, większe od przewidywanych -2,431 mld przez analityków. To wynik samolotów czekających na silniki, aby można było przekazać jej klientom i zainkasować pieniądze za ich wydanie.

Transport
Kiedy pierwszy samolot wyląduje na CPK? Wiceminister Maciej Lasek zdradza datę
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Transport
Europa łaskawsza dla spalinowców
Transport
Rosja zbudowała 15 razy mniej samolotów pasażerskich niż chciał Putin
Transport
Strajk na budowie nadzorowanej przez Putina. Nie ma pieniędzy na wypłaty
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Transport
Od najbliższej soboty pociągi pojadą szybciej na głównych trasach