W ciągu roku zaległości płatnicze firm kurierskich wzrosły o prawie 6 mln zł do poziomu do 67,4 mln zł. Dla porównania w 2018 r. było to 39,8 mln zł, a to oznacza skok o 70 proc. Sławomir Grzelczak, prezes BIG InfoMonitor, tłumaczy to zjawisko rosnącą popularnością usług KEP i szybko przybywającą liczbą nowych graczy, chcących spróbować swoich sił w tym biznesie. W ciągu 3,5 roku liczba aktywnie działających firm kurierskich wzrosła o ponad 60 proc. do ok. 7 tys. - Jednak nie każde przedsiębiorstwo od razu dobrze sobie radzi, stąd powiększające się zaległości i spora skala problemów z terminowymi płatnościami w tej branży. W segmencie przesyłek kurierskich nie reguluje zobowiązań na czas aż 10 proc. firm. Pokazuje to, że dobra koniunktura w branży zleceniodawcy niestety wcale nie gwarantuje, że będzie on solidnym płatnikiem – komentuje Grzelczak.

Czytaj więcej

Handel internetowy ostro hamuje, a InPost ogłasza rekord

Dane wskazują, iż najczęściej problemów przysparzają małe podmioty. Świadczy o tym m.in. stosunkowo niska średnia zaległość przypadająca na jednego dłużnika, 44,2 tys. zł. W ujęciu regionalnym największe kwoty przeterminowanych zaległości osiągają przedsiębiorcy z województw mazowieckiego i śląskiego, jednak średnie najwyższe zadłużenie przypada na firmy z Świętokrzyskiego, kształtuje się w granicach 77 tys. zł.

Analizy Urzędu Komunikacji Elektronicznej wskazują, że ub. r. był dla branży KEP wyjątkowo udany - dostarczano nawet 2 mln przesyłek dziennie. Jednak 2022 r. przyniósł spowolnienie. Jak podaje GUS notowany od lutego br. spadek udziału e-commerce w handlu w Polsce dotknął najbardziej przedsiębiorstwa specjalizujące się w sprzedaży tekstyliów, odzieży i obuwia oraz mebli, RTV i AGD. Dodatkowo rentowność każdego kurierskiego kursu spada wraz z gwałtownym wzrostem cen. „Rosnące koszty paliwa, energii, wynajmu przestrzeni magazynowych czy rat leasingowych sprawiają, że nawet utrzymanie obrotów na wysokim poziomie nie jest w stanie uchronić dostawców przed trudnościami finansowymi. Nie pomaga również fakt, że firmy, które korzystają z usług kurierów same borykają się z podobnymi problemami, nakręcając spiralę zadłużenia w sektorze przesyłek kurierskich” – czytamy w raporcie BIG InfoMonitor.