Według najnowszego raportu firmy JMK Analizy Rynku Transportowego i Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM), czerwiec i lipiec 2022 r. przyniosły spadki wprowadzanych do ruchu nowych pojazdów na poziomie odpowiednio 28 i 48 proc. Cały autobusowy rynek skurczył się w okresie od stycznia do końca lipca do zaledwie 685 nowych pojazdów, czyli o 17 proc. w porównaniu z już bardzo słabym rokiem ubiegłym.
Ta pogłębiająca się zapaść jest efektem nie tylko postpandemicznego kryzysu, jaki ogarnął cały transport pasażerski. Coraz większy wpływ na ograniczane inwestycji transportowych mają kurczące się budżety samorządów drenowane polityką rządowego Polskiego Ładu, a także brak oczekiwanej nowelizacji ustawy o transporcie zbiorowym. Zdaniem PZPM i JKM, na powrót do normalności rynek może czekać nawet do 2024 r.