Realizacją tego zajmie się konsorcjum Siemens Mobility, zrzeszenia arabskich deweloperów i firmy Orascom Construction. Sieć torów z trakcją energetyczną połączy 60 miast w Egipcie, pozwoli pociągom kursować z prędkością 230 km. /h, a elektryfikacja zmniejszy o 70 proc. emisję spalin transportu autokarowego i indywidualnego. 90 proc. mieszkańców Egiptu będzie mieć do dyspozycji 500 połączeń kolejowych dziennie. W związku z inwestycją powstanie 40 tys. miejsc pracy w Egipcie, miejscowi dostawcy zatrudnią dodatkowo 5700 ludzi.

Nowa sieć będzie składać się z trzech części. Pierwsza linia będzie mieć 660 km z Ain Sokna nad Morzem Czerwonym do Aleksandrii i Marsa Matrouh nad Morzem Śródziemnym, umowę o jej budowie za 2,7 mld euro podpisano we wrześniu 2021. Druga linia o długości ok. 1100 km będzie przebiegać z Kairu do Abu Simbel przy granicy z Sudanem, trzecia 225 mln połączy Luksor z Hurgadą nad Morzem Czerwowym. Niemcy zainstalują w całej sieci system sygnalizacji Europejskiej Kontroli Pociągów (ETCS) drugiego stopnia i skuteczny układ zasilania trakcji.

Siemens dostarczy 41 składów superszybkiej kolei, 94 składów kolei regionalnej, 4 wagony dużej pojemności Desiro i 41 lokomotyw towarowych Vectron. Podpisany kontrakt przewiduje także serwisowanie sieci i taboru przez 15 lat.

- Wraz z partnerami stworzymy od zera kompletną nowoczesną sieć kolejową, która będzie dla całego regionu wzorem, jak tworzyć zintegrowany, zrównoważony i nowoczesny system transportu — oświadczył prezes Siemens Mobility, Michael Peter. Szef konglomeratu Roland Busch powiedział podczas uroczystości podpisywania umowy, w obecności prezydenta Abdela Fattaha el-Sisi, że ten kolejowy projekt jest największy w historii Siemensa od czasu jego utworzenia 175 lat temu.