Lotnicze turbulencje

Rośnie popyt na podróże lotnicze, ale wysokie koszty i zagrożenie małpią ospą wydłużą powrót do kondycji sprzed pandemii.

Publikacja: 29.05.2022 21:06

Lotnicze turbulencje

Foto: AFP

Branża lotnicza rośnie i w Europie oraz Stanach Zjednoczonych znajduje się znacznie powyżej poziomów z 2021 roku. Odbicie ułatwia zwiększony popyt na bilety lotnicze i stopniowe znoszenie restrykcji covidowych. Najtrudniejsza sytuacja jest w Azji, gdzie kolejna fala zakażeń koronawirusem przydusiła popyt. Rosnące ceny paliwa, dodatkowe koszty związane z certyfikatami emisyjnymi i obawy o rozprzestrzenianie się małpiej ospy wywołują obawy, że lotnictwo może ponownie ucierpieć.

Jak wynika z danych międzynarodowej organizacji lotniczej IATA, w marcu 2022 r. ruch pasażerski w Europie wzrósł o 247 proc. w porównaniu z marcem 2021. Co więcej, pomimo omijania rosyjskiej przestrzeni powietrznej liczba lotów między Europą a Azją zwiększyła się o ponad 10 proc. względem lutego tego roku. Zwiększony ruch pomógł choćby Wizzairowi, który w kwietniu przewiózł 3,6 mln. pasażerów w porównaniu z 3,3 mln w kwietniu 2019 r.

Linie otwierają więcej połączeń i jak podaje firma analityczna OAG, już w połowie czerwca będą w stanie przewieźć na trasach krajowych na świecie więcej pasażerów niż w 2019 r.

Natomiast mniej osób decyduje się na loty między największymi lotniskami. Przepustowość tych tras spadła o 40 proc. od 2019 r. Ma to związek z modelem funkcjonowania linii typu low-cost. Jak mówi Mariusz Barszcz, redaktor naczelny portalu Aviation24.pl, tanie linie korzystają z mniejszych i mniej zatłoczonych lotnisk, z których mogą latać całą dobę.

Co więcej – jak zwraca uwagę Adrian Furgalski, wiceprezes Zespołu Doradców Gospodarczych TOR – latanie point-to-point pozwala elastyczniej reagować na popyt i oferować więcej lotów. Przykładem jest Ryanair, którego na początku kwietnia oferował o 14 proc. więcej miejsc niż w analogicznym okresie w 2019 r.

Zagrożeniem dla wzrostowego trendu są rosnące ceny paliwa lotnicznego, którego cena wynosi około 145 dol. za baryłkę i będzie rosnąć. Jak mówi Barszcz, paliwa lotnicze będą drożeć nie tylko przez konflikt na terenie Ukrainy, ale również przez ekologiczne podatki nakładane przez Unię Europejską. Przekłada się to na wyższe ceny, lecz zdaniem ekspertów nie zniechęcą one konsumentów.

Możliwym zagrożeniem jest małpia ospa, która ostatnio zaczęła się pojawiać na Zachodzie. Dalsze rozprzestrzenianie się wirusa może skutkować wprowadzeniem nowych restrykcji, lecz linie maja nadzieję, że nie nastąpi to przed wakacjami, ponieważ sierpień ma być najgorętszym okresem w branży. Adrian Furgalski jest bardziej optymistyczny – sytuacja będzie monitorowana, ale na razie nie ma czego się obawiać.

Zdaniem Mariusza Barszcza, w kolejnych miesiącach większym zagrożeniem jest niedobór pilotów i pracowników obsługi. Wiele osób zostało zwolnionych w pandemii i teraz musi odnawiać certyfikaty. Swissport, który zapewnia obsługę pasażerów i samolotów, miał w 2019 roku 64 tys. pracowników, a w 2021 r. - tylko 45 tys. Ponadto linie lotnicze muszą spłacić otrzymane w czasie pandemii kredyty i część tych kosztów przerzucają na podróżujących.

Co więcej, w krajach zachodnich pojawia się widmo recesji, a inflacja nadal pozostaje wysoka. Dodatkowo, jesienią mogą pojawić się ograniczenia związane z małpią ospą. Lotnictwo lubi spokój, a tego jest ostatnio coraz mniej. Wydłuża to powrót do ruchu sprzed pandemii. Jak mówi Adrian Furgalski, spodziewać się powrotu do poziomu podróży z 2019 r. zamiast w 2024 możemy w 2025 r.

Branża lotnicza rośnie i w Europie oraz Stanach Zjednoczonych znajduje się znacznie powyżej poziomów z 2021 roku. Odbicie ułatwia zwiększony popyt na bilety lotnicze i stopniowe znoszenie restrykcji covidowych. Najtrudniejsza sytuacja jest w Azji, gdzie kolejna fala zakażeń koronawirusem przydusiła popyt. Rosnące ceny paliwa, dodatkowe koszty związane z certyfikatami emisyjnymi i obawy o rozprzestrzenianie się małpiej ospy wywołują obawy, że lotnictwo może ponownie ucierpieć.

Pozostało 87% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
OT Logistics ma nową trzyletnią strategię
Transport
Janusz Malinowski, prezes PKP Intercity: Musimy przygotować się na liberalizację rynku przewozów
Transport
Będzie lepsze połączenie kolei z metrem w Warszawie. Nowy tunel i przystanek
Transport
Rosyjski samolot pasażerski musiał awaryjnie lądować. Był dziurawy
Transport
Sprzedawali bilety na skasowane loty. Teraz zapłacą karę