Rosjanie rozbudują północne porty morskie

Do 2030 roku Rosjanie planują wybudowanie portów morskich na północy kraju. Ich zdolność przeładunkowa miałaby sięgnąć 170 milionów ton rocznie. To zupełnie nowe plany, najprawdopodobniej związane z niepewnością co do przyszłości portów na południu.

Publikacja: 23.04.2022 17:04

Rosjanie rozbudują północne porty morskie

Foto: Adobe Stock

W ten sposób miałaby powstać alternatywna droga transportu morskiego Morski Szlak Północny. W tej chwili porty na północy kraju są zdolne przeładować jedynie 33 mln ton. A największy rosyjski port jest na Dalekim Wschodzie, w Noworosyjsku, i ma moce przeładunkowe zbliżone właśnie do 170 mln ton rocznie.

— Planujemy zwiększyć o dwa i pół raza możliwości przeładunkowe na północy do roku 2024 z 33 mln ton do 85 mln ton. A do 2030 chcemy, aby wzrosły one do 170 mln ton. — Kończymy już budowę nabrzeża w Utriennym, a budowa Buchty Siewier i terminalu na Jeniseju trwa — powiedział agencji TASS rosyjski wicepremier ds. rozwoju Dalekiego Wschodu, Gadzhimagomed Gusejnow.

Rosjanie nie podają planowanych kosztów tych inwestycji, ale wiadomo, że warunki ich budowy będą wyjątkowo trudne, potrzeba będzie także więcej lodołamaczy, rozwoju komunikacji satelitarnej, zapewnionego dostępu do Internetu, służb meteorologicznych oraz systemu radarów wykrywających zamarzające wody. — Obecna flota lodołamaczy liczy jedynie 6 sztuk. A żeby utrzymać funkcjonowanie portów przez cały rok, musimy pozyskać kolejnych 6, w tym dwa z napędem nuklearnym. Ale w obecnej sytuacji dla nas jest teraz koniecznością udrożnianie północnej trasy transportowej. W 2021 w północnych portach przeładowano jedynie 35 mln ton — mówił Gusejnow.

Czytaj więcej

Morawiecki zapowiedział akcję billboardową „Stop Russia Now”

Niezależnie od tych planów Rosjanie postanowili zbudować port na Morzu Białym, bo port w Archangielsku ma niskie moce przeładunkowe (5 mln ton w 2021). — Nowy port miałby mieścić się na wybrzeżu miasta Onega z możliwościami przeładunkowymi na poziomie 4 mln ton rocznie — ujawnił Aleksander Cybulski, gubernator Obwodu Archangielskiego.

Jego zdaniem jest to idealne miejsce na budowę takiej infrastruktury. Do Onegi dociera kolej, a dostęp do Morza Białego jest bezproblemowy. Nowy port miałby zajmować obszar 167 hektarów, a koszt budowy pierwszej fazy projektu to 12,8 mln dolarów (miliard rubli). — Mamy już inwestora zainteresowanego tą budową i gotowego do jej rozpoczęcia — mówi Aleksander Cybulski.

W ten sposób miałaby powstać alternatywna droga transportu morskiego Morski Szlak Północny. W tej chwili porty na północy kraju są zdolne przeładować jedynie 33 mln ton. A największy rosyjski port jest na Dalekim Wschodzie, w Noworosyjsku, i ma moce przeładunkowe zbliżone właśnie do 170 mln ton rocznie.

— Planujemy zwiększyć o dwa i pół raza możliwości przeładunkowe na północy do roku 2024 z 33 mln ton do 85 mln ton. A do 2030 chcemy, aby wzrosły one do 170 mln ton. — Kończymy już budowę nabrzeża w Utriennym, a budowa Buchty Siewier i terminalu na Jeniseju trwa — powiedział agencji TASS rosyjski wicepremier ds. rozwoju Dalekiego Wschodu, Gadzhimagomed Gusejnow.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
100 zł za 8 dni jazdy pociągami. Koleje Śląskie kuszą na majówkę. A inni?
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Transport
Singapurskie Changi nie jest już najlepszym lotniskiem na świecie
Transport
Polowanie na rosyjskie samoloty. Pomagają systemy śledzenia lotów
Transport
Andrzej Ilków, prezes PPL: Nie zapominamy o Lotnisku Chopina. Straciliśmy kilka lat
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Transport
Maciej Lasek: Nie wygaszamy projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego