Boeing nie chce rosyjskiego tytanu. Airbus się zastanawia

Amerykański koncern był przez wiele lat głównym odbiorcą rosyjskich wyrobów tytanowych. Teraz Boeing ogłosił zawieszenie umowy z rosyjskim VSMPO-Avisma.

Publikacja: 07.03.2022 21:20

Boeing nie chce rosyjskiego tytanu. Airbus się zastanawia

Foto: Fot. Bloomberg

Boeing ogłosił dziś zawieszenie zakupów rosyjskiego tytanu. Firma podkreśla, że posiada znaczne zapasy tytanu zgromadzone w ciągu ostatnich kilku lat w ramach dywersyfikacji dostaw.

W ciągu ostatnich dwóch lat Boeing, z powodu problemów z samolotami 737 MAX, a także skutkami pandemii, znacznie zmniejszył produkcję: w 2021 r. dostarczył na rynek tylko 280 samolotów w porównaniu z 611 swojego europejskiego konkurenta Airbusa.

Według Wall Street Journal, Boeing otrzymuje obecnie z Rosji około jedną trzecią wymaganej ilości tytanu. Pozostałe dostawy realizowane są z USA, Japonii, Chin i Kazachstanu. Jednak to w produkcji samolotów cywilnych udział wykorzystania rosyjskiego tytanu jest najwyższy.

Boeing oficjalnie mówi, że firma utworzyła pulę dostawców na całym świecie, co pozwoli jej zapewnić nieprzerwaną produkcję samolotów cywilnych.

Czytaj więcej

Lewandowski zrywa z Huawei za wsparcie dla Rosji

Nie wiadomo, jakie będą losy joint venture z VSMPO-Avisma – fabryki Ural Boeing Manufacturing (UBM) w obwodzie swierdłowskim. Gazeta Kommersant, przypomina że w listopadzie 2021 roku VSMPO-Avisma i Boeing podpisały memorandum w sprawie rozszerzenia współpracy na najbliższe lata.

Zgodnie z umową VSMPO-Avisma miała pozostać największym dostawcą tytanu dla istniejących i przyszłych samolotów cywilnych Boeinga.

Co zrobią teraz Rosjanie? Tytan jest używany głównie w przemyśle lotniczym.

- VSMPO-Avisma Corporation zamierza przeorientować swoją politykę sprzedażową po tym, jak amerykański producent samolotów Boeing ogłosił zawieszenie umowy na zakup rosyjskiego tytanu. Szczerze nam przykro, że umowa z naszym wieloletnim partnerem została zawieszona – powiedział Kommiersantowi Dmitrij Osipow, dyrektor generalny VSMPO-Avisma. – Obserwując sytuację w kraju i na świecie, byliśmy gotowi na taki rozwój wydarzeń zdarzeń, a korporacja ma wszelkie możliwości i zasoby, aby złagodzić powstałe ryzyko. Teraz reorientujemy naszą politykę sprzedaży na inne rynki i miejsca docelowe.

VSMPO-Avisma liczy na zwiększenie dostaw na potrzeby medycyny i przemysłu spożywczego. Airbus, który ponad 60 proc. potrzebnego tytanu kupuje w Rosji, nie zapowiedział jeszcze zerwania współpracy.

Boeing ogłosił dziś zawieszenie zakupów rosyjskiego tytanu. Firma podkreśla, że posiada znaczne zapasy tytanu zgromadzone w ciągu ostatnich kilku lat w ramach dywersyfikacji dostaw.

W ciągu ostatnich dwóch lat Boeing, z powodu problemów z samolotami 737 MAX, a także skutkami pandemii, znacznie zmniejszył produkcję: w 2021 r. dostarczył na rynek tylko 280 samolotów w porównaniu z 611 swojego europejskiego konkurenta Airbusa.

Pozostało 81% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Transport
Branża lotnicza rozpala emocje. Temat kampanii wyborczych w całej Europie
Transport
Katastrofa w Baltimore. Zerwane łańcuchy dostaw, koncerny liczą straty
Transport
Nowy zarząd Portu Gdańsk. Wiceprezes z dyplomem Collegium Humanum
Transport
Spore różnice wartości inwestycji w branżach
Transport
Taksówkarze chcą lepiej zarabiać. Będzie strajk w Warszawie