Reklama

Boeing nie chce rosyjskiego tytanu. Airbus się zastanawia

Amerykański koncern był przez wiele lat głównym odbiorcą rosyjskich wyrobów tytanowych. Teraz Boeing ogłosił zawieszenie umowy z rosyjskim VSMPO-Avisma.

Publikacja: 07.03.2022 21:20

Boeing nie chce rosyjskiego tytanu. Airbus się zastanawia

Foto: Fot. Bloomberg

Boeing ogłosił dziś zawieszenie zakupów rosyjskiego tytanu. Firma podkreśla, że posiada znaczne zapasy tytanu zgromadzone w ciągu ostatnich kilku lat w ramach dywersyfikacji dostaw.

W ciągu ostatnich dwóch lat Boeing, z powodu problemów z samolotami 737 MAX, a także skutkami pandemii, znacznie zmniejszył produkcję: w 2021 r. dostarczył na rynek tylko 280 samolotów w porównaniu z 611 swojego europejskiego konkurenta Airbusa.

Według Wall Street Journal, Boeing otrzymuje obecnie z Rosji około jedną trzecią wymaganej ilości tytanu. Pozostałe dostawy realizowane są z USA, Japonii, Chin i Kazachstanu. Jednak to w produkcji samolotów cywilnych udział wykorzystania rosyjskiego tytanu jest najwyższy.

Boeing oficjalnie mówi, że firma utworzyła pulę dostawców na całym świecie, co pozwoli jej zapewnić nieprzerwaną produkcję samolotów cywilnych.

Czytaj więcej

Lewandowski zrywa z Huawei za wsparcie dla Rosji
Reklama
Reklama

Nie wiadomo, jakie będą losy joint venture z VSMPO-Avisma – fabryki Ural Boeing Manufacturing (UBM) w obwodzie swierdłowskim. Gazeta Kommersant, przypomina że w listopadzie 2021 roku VSMPO-Avisma i Boeing podpisały memorandum w sprawie rozszerzenia współpracy na najbliższe lata.

Zgodnie z umową VSMPO-Avisma miała pozostać największym dostawcą tytanu dla istniejących i przyszłych samolotów cywilnych Boeinga.

Co zrobią teraz Rosjanie? Tytan jest używany głównie w przemyśle lotniczym.

- VSMPO-Avisma Corporation zamierza przeorientować swoją politykę sprzedażową po tym, jak amerykański producent samolotów Boeing ogłosił zawieszenie umowy na zakup rosyjskiego tytanu. Szczerze nam przykro, że umowa z naszym wieloletnim partnerem została zawieszona – powiedział Kommiersantowi Dmitrij Osipow, dyrektor generalny VSMPO-Avisma. – Obserwując sytuację w kraju i na świecie, byliśmy gotowi na taki rozwój wydarzeń zdarzeń, a korporacja ma wszelkie możliwości i zasoby, aby złagodzić powstałe ryzyko. Teraz reorientujemy naszą politykę sprzedaży na inne rynki i miejsca docelowe.

VSMPO-Avisma liczy na zwiększenie dostaw na potrzeby medycyny i przemysłu spożywczego. Airbus, który ponad 60 proc. potrzebnego tytanu kupuje w Rosji, nie zapowiedział jeszcze zerwania współpracy.

Transport
Premier Tusk ogłasza nową nazwę CPK. Teraz lotnisko w Baranowie to „Port Polska”
Transport
Brama lotnicza do Europy Środkowej niepotrzebna. Przeszkodziło CPK?
Transport
Linia metra M2 zostanie przedłużona. Trzy nowe stacje w Ursusie
Transport
Huśtawka nastrojów na akcjach PKP Cargo. KNF analizuje transakcje
Materiał Promocyjny
Jak producent okien dachowych wpisał się w polską gospodarkę
Transport
Akcje PKP Cargo gwałtownie tracą na wartości
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama