Szef FAA, Steve Dickson składał wyjaśnienia członkom podkomisji Izby Reprezentantów ds. transportu i infrastruktury, a jej członkowie dawali wyraz frustracji z powodu działań jego urzędu i Federalnej Komisji Łączności FCC, dopytywali dlaczego tego impasu nie rozwiązano wcześniej. Najważniejszy członek Partii Republikańskiej w tej podkomisji, Garret Graves stwierdził wręcz, że FAA i FCC „stchórzyły wobec siebie albo doszło do czegoś śmiesznego i teraz mamy do czynienia z zagrożeniem bezpieczeństwa w lotnictwie. Musieliśmy odwoływać loty, to wstyd”.

Wprowadzenie nowego pasma przez Verizon i AT&T nastąpiło 19 stycznia, po odroczeniu operacji o 2 tygodnie. Ze względów bezpieczeństwa nową łączność 5G uruchomiono w ok. 510 stacji bazowych.

Dickson powiedział, że urzędy federalne muszą ulepszyć koordynację działań w takich sprawach, bo w przyszłości pojawią się dodatkowe problemy z tym pasmem. — Nikt nie był zadowolony z tej procedury. Nie przysłużyła się lotnictwu, z pewnością nie FAA, a także nie sektorowi łączności. Z całą pewnością musimy robić to lepiej jako kraj — cytuje go Reuter.

Lotnictwo i urząd uprzedzały, że interferencja pasma 5G może wpłynąć na delikatną elektronikę samolotów, na radiowe wysokościomerze, które podają wysokość samolotu nad ziemią tuż przed lądowaniem i są używane w warunkach ograniczonej widoczności. Prezesi linii lotniczych ostrzegli 17 stycznia o zbliżającym się kryzysie w lotnictwie o katastrofalnych skutkach, który mógł uziemić niemal cały ruch samolotów.

— Kluczem wszystkiego i jest wczesna i bardzo przejrzysta wymiana danych między lotnictwem i operatorami łączności bezprzewodowej — powiedział Dickson i dodał, że to zaczęło się tak naprawdę dopiero pod koniec grudnia. Zapowiedział, że FAA może mieć za rok nowe normy dla wysokościomierzy. Dotąd zatwierdził 20 proc. ich modeli i zgodził się na 90 proc. lądowań samolotów cywilnych w strefach ograniczonej widoczności z pasmem C 5G.

Czytaj więcej

Łączność 5G wzbudza skrajne emocje. Trudem zadanie Kongresu

John Klatko (R) naciskał na Dicksona, dlaczego tak długo FAA i FFC zwlekały z zawarciem porozumienia o dzieleniu się informacjami. — Wiedział pan od dawna, że to narasta. Jak do licha doszliśmy do momentu, w którym było tyle majstrowania? Pracowaliśmy nad tym 5 lat — mówił

Przewodniczący komisji, Peter DeFazio powiedział na wysłuchaniu, że ostatnie wydarzenia pokazują, iż „obecna procedura sprzedaży aukcyjnej pasma łączności przez urzędy centralne jest całkowicie nietrafiona”. Uważa, że potrzeby lotnictwa w zakresie bezpieczeństwa należy traktować priorytetowo. — Nie wysłanie jednej wiadomości jest mniej poważne od samolotu, który spadnie z nieba — dodał.

Prezes grupy łączności CTIA, Meredith Attwell Parker powiedziała, że nie rozumie, „dlaczego nie doszło do rozwiązania” tej sprawy przynajmniej przed aukcją pasma C w grudniu 2020. Uważa, że operatorzy łączności spełnili wszystkie przepisy inwestując 80 mld dolarów w kupno tego pasma.

Autopromocja
ORZEŁ INNOWACJI

Zgłoś swój projekt w konkursie dla startupów i innowacyjnych firm

WEŹ UDZIAŁ

Szefowa FCC, Jessica Rosenworcel nie stawiła się na przesłuchanie z powodu konfliktu w harmonogramie spotkań. W styczniu na konferencji prasowej powiedziała, że „wraz z używaniem coraz więcej fal w łączności będziemy musieli bardziej koordynować działania, wcześniej i częściej”.