FAA i FCC "oberwały" w Kongresie za łączność 5G

Amerykańscy kongresmeni olstro skrytykowali dwa urzędy centralne, lotnictwa FAA i łączności FCC, że doprowadziły do kompromitującego impasu w lotnictwie i sektorze łączności z powodu nowego pasma C na lotniskach. Szef FAA przyznał, że „jako kraj musimy spisywać się lepiej”

Publikacja: 06.02.2022 14:37

FAA i FCC "oberwały" w Kongresie za łączność 5G

Foto: Bloomberg

Szef FAA, Steve Dickson składał wyjaśnienia członkom podkomisji Izby Reprezentantów ds. transportu i infrastruktury, a jej członkowie dawali wyraz frustracji z powodu działań jego urzędu i Federalnej Komisji Łączności FCC, dopytywali dlaczego tego impasu nie rozwiązano wcześniej. Najważniejszy członek Partii Republikańskiej w tej podkomisji, Garret Graves stwierdził wręcz, że FAA i FCC „stchórzyły wobec siebie albo doszło do czegoś śmiesznego i teraz mamy do czynienia z zagrożeniem bezpieczeństwa w lotnictwie. Musieliśmy odwoływać loty, to wstyd”.

Wprowadzenie nowego pasma przez Verizon i AT&T nastąpiło 19 stycznia, po odroczeniu operacji o 2 tygodnie. Ze względów bezpieczeństwa nową łączność 5G uruchomiono w ok. 510 stacji bazowych.

Dickson powiedział, że urzędy federalne muszą ulepszyć koordynację działań w takich sprawach, bo w przyszłości pojawią się dodatkowe problemy z tym pasmem. — Nikt nie był zadowolony z tej procedury. Nie przysłużyła się lotnictwu, z pewnością nie FAA, a także nie sektorowi łączności. Z całą pewnością musimy robić to lepiej jako kraj — cytuje go Reuter.

Lotnictwo i urząd uprzedzały, że interferencja pasma 5G może wpłynąć na delikatną elektronikę samolotów, na radiowe wysokościomerze, które podają wysokość samolotu nad ziemią tuż przed lądowaniem i są używane w warunkach ograniczonej widoczności. Prezesi linii lotniczych ostrzegli 17 stycznia o zbliżającym się kryzysie w lotnictwie o katastrofalnych skutkach, który mógł uziemić niemal cały ruch samolotów.

— Kluczem wszystkiego i jest wczesna i bardzo przejrzysta wymiana danych między lotnictwem i operatorami łączności bezprzewodowej — powiedział Dickson i dodał, że to zaczęło się tak naprawdę dopiero pod koniec grudnia. Zapowiedział, że FAA może mieć za rok nowe normy dla wysokościomierzy. Dotąd zatwierdził 20 proc. ich modeli i zgodził się na 90 proc. lądowań samolotów cywilnych w strefach ograniczonej widoczności z pasmem C 5G.

Czytaj więcej

Łączność 5G wzbudza skrajne emocje. Trudem zadanie Kongresu

John Klatko (R) naciskał na Dicksona, dlaczego tak długo FAA i FFC zwlekały z zawarciem porozumienia o dzieleniu się informacjami. — Wiedział pan od dawna, że to narasta. Jak do licha doszliśmy do momentu, w którym było tyle majstrowania? Pracowaliśmy nad tym 5 lat — mówił

Przewodniczący komisji, Peter DeFazio powiedział na wysłuchaniu, że ostatnie wydarzenia pokazują, iż „obecna procedura sprzedaży aukcyjnej pasma łączności przez urzędy centralne jest całkowicie nietrafiona”. Uważa, że potrzeby lotnictwa w zakresie bezpieczeństwa należy traktować priorytetowo. — Nie wysłanie jednej wiadomości jest mniej poważne od samolotu, który spadnie z nieba — dodał.

Prezes grupy łączności CTIA, Meredith Attwell Parker powiedziała, że nie rozumie, „dlaczego nie doszło do rozwiązania” tej sprawy przynajmniej przed aukcją pasma C w grudniu 2020. Uważa, że operatorzy łączności spełnili wszystkie przepisy inwestując 80 mld dolarów w kupno tego pasma.

Szefowa FCC, Jessica Rosenworcel nie stawiła się na przesłuchanie z powodu konfliktu w harmonogramie spotkań. W styczniu na konferencji prasowej powiedziała, że „wraz z używaniem coraz więcej fal w łączności będziemy musieli bardziej koordynować działania, wcześniej i częściej”.

Transport
CPK przyspieszy wypłatę odszkodowań za wywłaszczenia
Transport
Dassault Aviation ma co robić. Rafale Marine dla Indii
Transport
Spirit AeroSystems wraca do Boeinga, ale Airbus przejmie dział cywilny
Transport
Chiny chcą się porozumieć z USA. Cła Donalda Trumpa biją w ich linie lotnicze
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Transport
Rosjanie przestali kupować nowe auta. Są za drogie, jakość szwankuje, a strach narasta
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne