Zarząd portu podpisał umowę z narodowym przewoźnikiem saudyjskim – firmą Bahri. Specjalizuje się ona w przewozach drobnicy, paliw, chemikaliów oraz suchych ładunków masowych, świadcząc od blisko 40 lat usługi transportowe w rejonie Półwyspu Arabskiego i południowej części Azji a także wschodniego wybrzeża Ameryki Północnej oraz północnej części Europy. Jej statki zawijają także do Hamburga Bremenhaven, Rotterdamu i Bilbao.

Kontrakt z Bahri jest związany z kilkuletnią umową na dostawy cystern, jaki producent wagonów kolejowych w Polsce zawarł z saudyjskim operatorem kolejowym. Cysterny dostarczane są z południa Polski do Portu Gdańsk na szynach skąd bezpośrednio wtaczane są na specjalistyczne roll trailery i na nich załadowywane na statek. Operacje przeładunkowe realizuje spółka Port Gdański Eksploatacja, natomiast obsługę agencyjną statków prowadzi Wilhelmsen Ships.

Statki typu Ro-Ro mają zawijać do gdańska przynajmniej raz w miesiącu. Zarząd portu zakłada, że stworzy to okazję do przeładunków towarów kierowanych do lub z Arabii Saudyjskiej i Zjednoczonych Emiratów Arabskich. Nowa linia oceaniczna to również realna szansa na zwiększenie udziału przeładunków typu Ro-Ro w strukturze towarowej portu. Gdańsk liczy, że okazję wykorzystają polscy eksporterzy, którzy nastawiają się na ekspansję w kierunku rynków bliskowschodnich i azjatyckich.

Powiększanie siatki połączeń gdańskiego portu daje możliwość utrzymania wzrostu przeładunków. W Gdańsku przeładowano od stycznia do końca czerwca 18 mln ton. To przeszło 700 tys. ton więcej niż w tym samym czasie przed rokiem, który dla portu okazał się rekordowym. O blisko jedną trzecią do ponad 2,5 mln ton zwiększyła się ilość przeładowanego węgla. To drugi po 2013 roku najlepszy półroczny rezultat dekady. Z kolei o 31 proc. do 7,2 mln ton wzrosły przeładunki drobnicy, co w tej grupie towarowej jest nowym rekordem. Podobnie zwiększyły się przeładunki towarów skonteneryzowanych: o 32 proc. pod względem tonażu i o 27 proc. w liczbie kontenerów.

W dalszej perspektywie na wyniki wpływać będą realizowane inwestycje w zwiększenie zdolności przeładunkowych. W czerwcu Gdańsk ogłosił przetarg na jeden z nielicznych wolnych gruntów z bezpośrednim dostępem do nabrzeża. Wcześniej rozpoczęła się modernizacja nabrzeży oraz infrastruktury transportowej, a poszerzenie i pogłębienie kanału pozwoli na przyjmowanie większych statków.