Nowy most powstaje w miejsce starej konstrukcji o długości 136 metrów. Nowy będzie o 8 metrów dłuższy i przeszło metr wyższy. Będzie także bardziej wytrzymały, bezpieczniejszy i przygotowany do przejazdu większej liczby pociągów. Po modernizacji z przeprawy będzie mogło korzystać w ciągu doby nawet ponad 150 pociągów towarowych i pociągi pasażerskie. Most będzie przystosowany do jazdy pociągów z prędkością do 120 km/h oraz wyposażony w nowe urządzenia sterowania ruchem. Na starym moście ruch pociągów odbywał się tylko po jednym torze, z ograniczeniem prędkości do 50 km/h. Obecna żelbetowa mostu pozwoli także na prowadzenie znacznie cięższych składów towarowych.

Obecnie trwają prace końcowe przy montażu dwóch torów. Zainstalowano nowe urządzenia zabezpieczenia ruchu kolejowego i przeprowadzono testy bezpiecznego prowadzenia ruchu pociągów. Od grudnia nowy most powinien zapewnić sprawny przejazd pomiędzy Polską a Niemcami na odcinku Bielawa Dolna – Horka.

Inwestycja jest warta 23 mln zł. Z tego 17,5 mln zł pochodzi ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Budowa przeprawy prowadzona jest równolegle z rozbudową i elektryfikacją linii: Knappenrode – Horka – granica państwa przez niemieckiego zarządcę infrastruktury kolejowej DB Netz AG.

Remonty istniejących i budowy nowych mostów mają dostosować przeprawy do rosnących potrzeb przewoźników. PKP utrzymuje prawie 3,4 tys. mostów o łącznej długości ponad 132 kilometrów. Tylko w ub. roku kolej remontowała 145 mostów, co kosztowało ponad 74 miliony złotych.

Jedną z najważniejszych tego rodzaju inwestycji kończonych w tym roku jest most przez Martwą Wisłę na linii kolejowej Pruszcz Gdański – Gdańsk Port Północny. Dzięki niemu liczba dojeżdżających do portu pociągów zwiększy się sześciokrotnie. Konstrukcja mostu została oparta na dwóch przyczółkach bez podpór pośrednich. Dzięki temu statki zyskały czterokrotnie większą szerokość toru - do 50 metrów. Bezpieczeństwo żeglug poprawiła też wysokość nowej konstrukcji, podniesionej do przeszło 21 metrów. Jego budowa kosztowała 38 mln zł.