Udzielny folwark Odessa

Władze odeskiego portu nie chcą zagranicznego inwestora. Oznacza to bowiem utratę wpływów i dochodów z układu korupcyjnego, który od lat obowiązuje w porcie.

Aktualizacja: 03.02.2017 16:50 Publikacja: 03.02.2017 15:12

Udzielny folwark Odessa

Foto: Bloomberg

Odeski port to po kolejach państwowych kolejna państwowa ukraińska firma, w której stary układ korupcyjny sprzeciwia się wszelkim zmianom, a szczególnie wprowadzeniu zagranicznych menadżerów (kolej) czy inwestorów (port).

Jak podaje agencja Unian - w październiku 2016 r firma P&O Maritime - spółka zależna największego operatora portowego - DP World ze Zjednoczonych Emitatów Arabskich, podpisała memorandum w ministerstwie infrastruktury Ukrainy. Zgłosiła w nim gotowość inwestowania 50 mln dol. w rozwój odeskiego portu.

- Wejście zagranicznego inwestora pozwoli zmniejszyć koszty obsługi statków. Dziś ceny usług w odeskim porcie są jawnie niekonkurencyjne. Do tego ma tam miejsce systemowe rozkradanie majątku. Zarabiają tam na sprzedaży kradzionego oleju napędowego, dostają pieniądze za niekończące się remonty; operacje płatnicze są niejasne - wyliczał minister infrastruktury Wołodymyr Omelian.

W porównaniu z innymi portami Morza Czarnego taryfy z Odessie są o co najmniej 20 proc. wyższe. Na utrzymanie holowników wydawane jest 15 proc. budżetu portu, a reszta na utrzymanie obiektów administracji i podwyżki płac kierownictwa.

Zarobki kierownictwa w ciągu dwóch lat zwiększyły się 14 razy do średnio 310 tys. hrywien miesięcznie (46 tys zł), podczas kiedy obiekty portu przynoszą straty. I to wszystko za zgodą nadzorującego pracę portu resortu infrastruktury.

Teraz minister Omelian chce wprowadzić zagranicznych inwestorów, którzy zrobiliby z tym porządek. Nie wiadomo dlaczego samo ministerstwo czy ukraiński skarb państwa - jedyny właściciel portu, dotąd nie zrobiło nic.

Odeski port to po kolejach państwowych kolejna państwowa ukraińska firma, w której stary układ korupcyjny sprzeciwia się wszelkim zmianom, a szczególnie wprowadzeniu zagranicznych menadżerów (kolej) czy inwestorów (port).

Jak podaje agencja Unian - w październiku 2016 r firma P&O Maritime - spółka zależna największego operatora portowego - DP World ze Zjednoczonych Emitatów Arabskich, podpisała memorandum w ministerstwie infrastruktury Ukrainy. Zgłosiła w nim gotowość inwestowania 50 mln dol. w rozwój odeskiego portu.

Transport
Od najbliższej soboty pociągi pojadą szybciej na głównych trasach
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Transport
Rosyjskie tiry utknęły w Kazachstanie. Rośnie korupcja i straty
Transport
Budowa S16 na Mazurach na nowych zasadach. Co się zmieni? Kiedy kierowcy pojadą przebudowaną trasą?
Transport
Świetny rok dla lotnictwa. Polecimy taniej, chociaż z ograniczeniami
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Transport
PKP lepsze od kolei niemieckich, ale w ogonie Europy