Reklama

Udzielny folwark Odessa

Władze odeskiego portu nie chcą zagranicznego inwestora. Oznacza to bowiem utratę wpływów i dochodów z układu korupcyjnego, który od lat obowiązuje w porcie.

Aktualizacja: 03.02.2017 16:50 Publikacja: 03.02.2017 15:12

Udzielny folwark Odessa

Foto: Bloomberg

Odeski port to po kolejach państwowych kolejna państwowa ukraińska firma, w której stary układ korupcyjny sprzeciwia się wszelkim zmianom, a szczególnie wprowadzeniu zagranicznych menadżerów (kolej) czy inwestorów (port).

Jak podaje agencja Unian - w październiku 2016 r firma P&O Maritime - spółka zależna największego operatora portowego - DP World ze Zjednoczonych Emitatów Arabskich, podpisała memorandum w ministerstwie infrastruktury Ukrainy. Zgłosiła w nim gotowość inwestowania 50 mln dol. w rozwój odeskiego portu.

- Wejście zagranicznego inwestora pozwoli zmniejszyć koszty obsługi statków. Dziś ceny usług w odeskim porcie są jawnie niekonkurencyjne. Do tego ma tam miejsce systemowe rozkradanie majątku. Zarabiają tam na sprzedaży kradzionego oleju napędowego, dostają pieniądze za niekończące się remonty; operacje płatnicze są niejasne - wyliczał minister infrastruktury Wołodymyr Omelian.

W porównaniu z innymi portami Morza Czarnego taryfy z Odessie są o co najmniej 20 proc. wyższe. Na utrzymanie holowników wydawane jest 15 proc. budżetu portu, a reszta na utrzymanie obiektów administracji i podwyżki płac kierownictwa.

Zarobki kierownictwa w ciągu dwóch lat zwiększyły się 14 razy do średnio 310 tys. hrywien miesięcznie (46 tys zł), podczas kiedy obiekty portu przynoszą straty. I to wszystko za zgodą nadzorującego pracę portu resortu infrastruktury.

Reklama
Reklama

Teraz minister Omelian chce wprowadzić zagranicznych inwestorów, którzy zrobiliby z tym porządek. Nie wiadomo dlaczego samo ministerstwo czy ukraiński skarb państwa - jedyny właściciel portu, dotąd nie zrobiło nic.

Transport
Lotnisko w Gdańsku nie chciało chińskich skanerów bagażu. Jest wyrok w sprawie
Transport
Premier Donald Tusk: To już nie pilnowanie łąki. Co zrobiono w Porcie Polska?
Transport
Jak PPL będzie finansował CPK. Docelowo udziały wzrosną z 49 do 100 proc.
Transport
Premier Tusk ogłasza nową nazwę CPK. Teraz lotnisko w Baranowie to „Port Polska”
Transport
Brama lotnicza do Europy Środkowej niepotrzebna. Przeszkodziło CPK?
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama