O planach poinformowała w środę Norweska Administracja Przybrzeżna. Jak podaje, tunel ma zostać wydrążony w skale w najwęższym punkcie półwyspu Stadlandet na zachodzie Norwegii. Jego długość będzie wynosić ok. 1700 metrów, a szerokość 37 metrów. Budowa ma potrwać od trzech do czterech lat, a otwarcie tunelu przewidywane jest na rok 2023. Inwestycja według szacunków pochłonie ok. 2,7 mld NOK (315 mln dol.).
Będzie to pierwszy na świecie tunel, którym przepłyną statki pasażerskie i towarowe o wyporności do 16 tys. ton. Dzięki niemu okręty będą mogły ominąć niebezpieczny region morza Stadhavet, na którym zdarzają się częste sztormy (nawet od 45 do 106 dni w roku), oraz skalistego wybrzeża biegnącego wzdłuż zachodniej granicy kraju.
Norweska Administracja Przybrzeżna przewiduje, że kanałem w ciągu godziny będzie mogło przepłynąć pięć statków, a bezpieczeństwo transportu zagwarantuje sygnalizacja świetlna. Pierwszeństwo będzie miał ruch pasażerski. Dla jednostek o długości mniejszej niż 70 metrów przepływ tunelem będzie darmowy.