Kiedy pojedzie Rail Baltica?

Polska opóźnia największą inwestycję kolejową w republikach bałtyckich. Republiki liczą na pomoc Unii.

Publikacja: 30.05.2017 17:11

Kiedy pojedzie Rail Baltica?

Foto: Fotorzepa/Dariusz Gorajski

Na Litwie, Łotwie i w Estonii narasta dyskusja o przyszłości największego projektu infrastrukturalnego w regionie - kolei tras europejskich Rail Baltica. Chodzi o dwie kluczowe sprawy: finansowanie projektu ocenianego na 4-5 mld euro oraz o stanowisko Polski - kraju kluczowego dla powodzenia inwestycji.

O powodzeniu Rail Baltica jest przekonany Bree Van De Kamp przewodniczący komisji ds transportu i turystyki Parlamentu Europejskiego.

- Jestem optymistą. Rail Baltica to część korytarza transportowego TEN-T - ważnego w strategii transportowej Unii. Republik nadbałyckie nie mogą teraz zrezygnować z projektu, bo nie są pewne finansowania. Muszą udowodnić, że mają gotowe projekty, pozwolenia, uregulowane sprawy własności gruntów i ochrony środowiska. Wtedy pieniądze z Brukseli obowiązkowo do nich przyjdą - cytuje eurodeputowanego agencja BNS.

De Kamp jest też przekonany, że uda się przekonać Polskę do koniecznego większego zainteresowania projektem. Bez polskich odcinków połączenie republik nadbałtyckich z liniami kolejowymi Zachodu nie będzie możliwe.

- Wydaje mi się, że Polska dostała w długoletniej finansowej perspektywie 83 mld euro z Unii. A to znaczy, że KE może przekonać rząd Polski, że projekt Rail Baltica musi być prowadzony na jednej prędkości. Maksymalnie w ciąg dwóch lat, jestem tego całkiem pewien, rozwiążemy te sprawy z Polską - twierdzi parlamentarzysta.

Według obliczeń firmy EY (dawny Ernst&Young), całkowity koszt budowy trasy kolejowej z torami o szerokości europejskiej (1435 mm) od Tallina przez Rygę, Kowno (z odnogą do Wilna) i do granicy z Polską ma kosztować 5,788 mld euro. Z tego 85 proc. to pieniądze z Unii a trzy republiki nadbałtyckie dołożą 1,154 mld euro. Trasa ma być gotowa w 2022-2023 r. Prace są najbardziej zaawansowane na Litwie. Szlak Rail Baltica na terenie Polski stanowi część korytarza transportowego Morze Północne – Bałtyk, który poprzez linię kolejową E20 łączy Polskę z Niemcami i państwami Beneluksu.

Na Litwie, Łotwie i w Estonii narasta dyskusja o przyszłości największego projektu infrastrukturalnego w regionie - kolei tras europejskich Rail Baltica. Chodzi o dwie kluczowe sprawy: finansowanie projektu ocenianego na 4-5 mld euro oraz o stanowisko Polski - kraju kluczowego dla powodzenia inwestycji.

O powodzeniu Rail Baltica jest przekonany Bree Van De Kamp przewodniczący komisji ds transportu i turystyki Parlamentu Europejskiego.

Pozostało 80% artykułu
Transport
Kiedy pierwszy samolot wyląduje na CPK? Wiceminister Maciej Lasek zdradza datę
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Transport
Europa łaskawsza dla spalinowców
Transport
Rosja zbudowała 15 razy mniej samolotów pasażerskich niż chciał Putin
Transport
Strajk na budowie nadzorowanej przez Putina. Nie ma pieniędzy na wypłaty
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Transport
Od najbliższej soboty pociągi pojadą szybciej na głównych trasach