Norwegian odrzuca oferty IAG

Tani norweski norweski przewoźnik odrzucił dwie oferty kupna złożone przez IAG mimo własnych kłopotów. IAG rozważa inne opcje

Publikacja: 06.05.2018 12:02

Norwegian odrzuca oferty IAG

Foto: materiały prasowe

Norwegian Air Shuttle otrzymał dwie różne warunkowe oferty kupna całości jego kapitału przez właściciela m. in. British Airways. Zostały one ocenione przez zarząd wraz z doradcami prawnymi i finansowymi i jednogłośnie odrzucone, bo zanikały wartość linii i jej perspektywy — podano w komunikacie. Zarząd Norwegiana zamierza trzymać się ustalonej strategii w interesie akcjonariuszy — dodano.

IAG, która potwierdziła pozycję jednej z najsilniejszych w Europie linii lotniczych skokiem kwartalnego zysku o 75 proc. poinformowała o „nawiązaniu kontaktu z zarządem Norwegiana odnośnie do ewentualnej oferty, nie osiągnęła jednak porozumienia i ocenia obecnie swe opcje wobec tej linii". — To samo powiedział prezes Willie Walsh analitykom.

Dodał, że generalnie spodziewa się w Europie, że rosnące ceny paliwa zaszkodzą zwłaszcza słabym przewoźnikom. — Nie zdziwiłbym się, gdyby ci słabsi przewoźnicy wpadli w większe kłopoty, a niektórzy mogliby zniknąć z rynku w drugiej części roku — powiedział. Walsh źle ocenia przyszłość Norwegiana, negatywnie odpowiedział na pytanie jednego analityka, czy Norwegian może sam zrealizować obecny plan rozwoju działalności.

— Przy rosnących cenach paliwa — ropa zdrożała do najwyższego poziomu od 3,5 roku — oczekujemy, że niektórzy zmniejszą moce przewozowe w IV kwartale, my spodziewamy się zrobić to samo — stwierdził Walsh, bo nawet IAG nie będzie niewrażliwa na wzrost cen ropy.

IAG kupiła w kwietniu 4,6 proc. udziałów w norweskiej linii chcąc zacząć z nią rozmowy o przejęciu całości. Norwegian podał 26 kwietnia, że otrzymał liczne oznaki zainteresowania od innych grup. W marcu wyemitował nowe akcje dla wzmocnienia swego bilansu, na pokrycie wyższych kosztom i rosnących strat, gdy bardzo stara się rozwinąć loty dalekiego zasięgu.

Qatar Airways, mający 21 proc. w IAG i jest największym udziałowcem, stwierdził wcześniej, że jeśli IAG postanowi kupić Norwegiana, to on poprze tę inicjatywę. — Qatar Airways będzie zawsze popierać IAG we wszystkim, co zrobi. Cokolwiek zrobią dla rozwijania biznesu po starannym zastanowieniu się, będziemy ich wspierać — powiedział na konferencji prasowej w Cardifff prezes Akbar al-Baker.

Doskonały kwartał IAG

W I kwartale grupa IAG wypracowała zysk operacyjny 280 euro po 160 mln rok wcześniej, dzięki korzystnym kursom walut na sumę 58 mln, poprawie jednostkowego przychodu na pasażera i spadkowi cen paliw. Analitycy spodziewali się 206 mln euro.

Grupa ponowiła prognozy dla całego roku, spodziewa się przy obecnej cenie paliwa i kursie walut dalszego wzrostu zysku operacyjnego. Przy okazji zwróciła uwagę producentom samolotów, by liczyli się z opóźnieniami w dostawach z powodu problemów z silnikami i uprzedziła, by uwzględniali możliwość dochodzenia odszkodowań przez klientów

Willie Walsh powiedział analitykom, że IAG została zmuszona do zmiany swych planów co do klauzul o odszkodowaniach normalnie zawartych w kontraktach, bo były niedostateczne. — W niektórych przypadkach wykraczamy poza to co jest w kontrakcie i oczekujemy od dostawców spełnienia naszych postulatów. Muszą brać pod uwagę stosunki, jakie maja z nami — powiedział i dodał, że IAG rozmawia z Airbusem i Boeingiem o nowych zamówieniach dużych samolotów, a Amerykanie byli szczególnie konstruktywni w ostatnim czasie.

Norwegian Air Shuttle otrzymał dwie różne warunkowe oferty kupna całości jego kapitału przez właściciela m. in. British Airways. Zostały one ocenione przez zarząd wraz z doradcami prawnymi i finansowymi i jednogłośnie odrzucone, bo zanikały wartość linii i jej perspektywy — podano w komunikacie. Zarząd Norwegiana zamierza trzymać się ustalonej strategii w interesie akcjonariuszy — dodano.

IAG, która potwierdziła pozycję jednej z najsilniejszych w Europie linii lotniczych skokiem kwartalnego zysku o 75 proc. poinformowała o „nawiązaniu kontaktu z zarządem Norwegiana odnośnie do ewentualnej oferty, nie osiągnęła jednak porozumienia i ocenia obecnie swe opcje wobec tej linii". — To samo powiedział prezes Willie Walsh analitykom.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Zagłuszanie sygnału GPS - poważny problem dla lotnictwa
Transport
Bruksela przywołuje do porządku 20 linii lotniczych. Chodzi o „greenwashing”
Transport
Niemiecki superpociąg lepszy od francuskiego TGV
Transport
Kubańska linia lotnicza bez paliwa. Zmuszona do zawieszenia działalności
Transport
Lotniczy dress code. Jak się ubrać na podróż samolotem
Materiał Promocyjny
20 lat Polski Wschodniej w Unii Europejskiej