– Podpisane dziś porozumienie jest potwierdzeniem woli współpracy między naszymi krajami przy projekcie CPK. Jest również kamieniem milowym na drodze do stworzenia tu globalnego portu przesiadkowego. Ministerstwo Ziemi, Infrastruktury i Transportu Republiki Korei (MOLIT) i Incheon International Airport Corporation (IIAC) dołożą wszelkich starań, aby wspierać na wielu płaszczyznach obiecujący projekt CPK. Wykorzystamy tutaj swoje bogate doświadczenia, zdobyte podczas budowy i eksploatacji Portu Lotniczego Incheon, który w mojej ocenie ma największy potencjał na świecie – mówił po podpisaniu dokumentu minister ziemi, infrastruktury i transportu Noh Hyeong Ouk.
Koreańczycy właśnie zatwierdzili czwarty etap rozbudowy własnego centralnego lotniska w Seulu. Wieloletni program inwestycyjny zakłada zainwestowanie w tam do końca 2025 r. równowartość 5,4 mld dolarów. Te pieniądze zostaną wydane m.in. na budowę czwartej drogi startowej i rozbudowę Terminalu 2.
Zmiany w koncepcji CPK. Wiceminister Horała: obsłuży mniej pasażerów
W pierwszym etapie działalności Centralnego Portu Komunikacyjnego prawdopodobnie będzie nieco mniej pasażerów niż zakładaliśmy - mówi w rozmowie z Business Insider Polska Marcin Horała, wiceminister infrastruktury i pełnomocnik rządu, ds. CPK. Zaprzecza jednak doniesieniom, że miałoby to być jedynie lotnisko cargo.
– W przypadku Incheon projekty średnio- i długoterminowe, np. czwarty etap rozbudowy lotniska, realizujemy zgodnie z harmonogramem i niezależnie od spowolnienia wywołanego COVID-19. I w przyszłości będziemy w stanie sprawnie odpowiedzieć na prognozowany zwiększony popyt na transport ludzi i towarów. Natomiast w ramach przedsięwzięcia joint venture planujemy aktualizować założenia wspólnej inwestycji, biorąc pod uwagę potencjał CPK jako hubu dla Europy Środkowo-Wschodniej – mówił prezes spółki IIAC i Lotniska Incheon Kim Kyung-Wook.
– Współpraca, którą rozpoczęliśmy na początku roku, przebiega zgodnie z założeniami i zamierzeniami. Eksperci z Incheon dostarczyli nam wszystkie zamówione opracowania i analizy. Ich jakość oceniamy wysoko. Krok po kroku, zgodnie z planem, realizujemy kolejne etapy współdziałania. Dzięki temu jesteśmy teraz bliżej decyzji o wspólnym zaangażowaniu kapitałowym – mówi Mikołaj Wild, prezes spółki CPK.
Lotnisko Incheon było budowane etapami. W fazie pierwszej powstały dwie równoległe drogi startowe (po 3 750 m długości każda), a port miał przepustowość 30 mln pasażerów i 1,7 mln ton towarów rocznie. Potem rząd Korei Południowej wdrażał kolejne etapy rozbudowy. W 2019 r. –czyli przed wybuchem pandemii COVID-19 – Incheon obsłużył ponad 71 mln pasażerów i 2,7 mln ton towarów.