Szczegółowe warunki inwestycji mają zostać wypracowane do końca 2022 roku.

Na razie wiadomo, że porozumienie zakłada joint venture, w którym Koreańczycy obejmą mniejszościowy pakiet udziałów. Zarządzająca seulskim lotniskiem spółka Incheon International Airport Corporation (IIAC), od początku 2021 doradza CPK.

Lotniskowa grupa robocza została utworzona na mocy międzyrządowego porozumienia o współpracy podpisanego w lutym 2021 r. Prace grupy roboczej pozwoliły teraz na przejście do kolejnego etapu, czyli partnerstwa strategicznego koncentrującego się na ocenie finansowej projektu i studiach wykonalności. Dokument podpisany w Warszawie jest jego formalnym usankcjonowaniem.

Czytaj więcej

Dwa projekty CPK dostaną unijne dofinansowanie

– Wykonujemy duży krok w kierunku uczynienia z części lotniskowej CPK wspólnej inwestycji Polski i Korei Południowej. Taki ruch pozwoli na połączenie południowokoreańskiej wiedzy i doświadczenia z polską ambicją i potencjałem – powiedział pełnomocnik rządu ds. CPK Marcin Horała.

– Podpisane dziś porozumienie jest potwierdzeniem woli współpracy między naszymi krajami przy projekcie CPK. Jest również kamieniem milowym na drodze do stworzenia tu globalnego portu przesiadkowego. Ministerstwo Ziemi, Infrastruktury i Transportu Republiki Korei (MOLIT) i Incheon International Airport Corporation (IIAC) dołożą wszelkich starań, aby wspierać na wielu płaszczyznach obiecujący projekt CPK. Wykorzystamy tutaj swoje bogate doświadczenia, zdobyte podczas budowy i eksploatacji Portu Lotniczego Incheon, który w mojej ocenie ma największy potencjał na świecie – mówił po podpisaniu dokumentu minister ziemi, infrastruktury i transportu Noh Hyeong Ouk.

Koreańczycy właśnie zatwierdzili czwarty etap rozbudowy własnego centralnego lotniska w Seulu. Wieloletni program inwestycyjny zakłada zainwestowanie w tam do końca 2025 r. równowartość 5,4 mld dolarów. Te pieniądze zostaną wydane m.in. na budowę czwartej drogi startowej i rozbudowę Terminalu 2.

Czytaj więcej

Zmiany w koncepcji CPK. Wiceminister Horała: obsłuży mniej pasażerów

– W przypadku Incheon projekty średnio- i długoterminowe, np. czwarty etap rozbudowy lotniska, realizujemy zgodnie z harmonogramem i niezależnie od spowolnienia wywołanego COVID-19. I w przyszłości będziemy w stanie sprawnie odpowiedzieć na prognozowany zwiększony popyt na transport ludzi i towarów. Natomiast w ramach przedsięwzięcia joint venture planujemy aktualizować założenia wspólnej inwestycji, biorąc pod uwagę potencjał CPK jako hubu dla Europy Środkowo-Wschodniej – mówił prezes spółki IIAC i Lotniska Incheon Kim Kyung-Wook.

– Współpraca, którą rozpoczęliśmy na początku roku, przebiega zgodnie z założeniami i zamierzeniami. Eksperci z Incheon dostarczyli nam wszystkie zamówione opracowania i analizy. Ich jakość oceniamy wysoko. Krok po kroku, zgodnie z planem, realizujemy kolejne etapy współdziałania. Dzięki temu jesteśmy teraz bliżej decyzji o wspólnym zaangażowaniu kapitałowym – mówi Mikołaj Wild, prezes spółki CPK.

Lotnisko Incheon było budowane etapami. W fazie pierwszej powstały dwie równoległe drogi startowe (po 3 750 m długości każda), a port miał przepustowość 30 mln pasażerów i 1,7 mln ton towarów rocznie. Potem rząd Korei Południowej wdrażał kolejne etapy rozbudowy. W 2019 r. –czyli przed wybuchem pandemii COVID-19 – Incheon obsłużył ponad 71 mln pasażerów i 2,7 mln ton towarów.

Port Solidarność w ramach pierwszego etapu będzie posiadał dwie drogi startowe o długości 4 000 m każda i ma stać się największym lotniskiem w Europie Środkowo-Wschodniej.

Czytaj więcej

Koronawirus nie zatrzyma budowy CPK. Prace trwają