Jeśli myślimy o rozwoju, to nie są miesiące, ale całe lata. Więc kiedy mówimy o dalszym horyzoncie czasowym, to naprawdę jestem spokojny. Bo przecież wreszcie wyjdziemy z pandemii Covid-19. Ale nawet w czasie pandemii byliśmy w stanie inwestować w nowe samoloty, rynki czy szkolenia pracowników. I to nam ułatwiło wychodzenie z kryzysu, podczas gdy wielu innych przewoźników cofnęło się w rozwoju.
W najbliższym czasie jednak widzę potencjalne przeszkody, chociaż krótkie i średnie loty w Europie powoli zaczynają powracać, bo coraz więcej osób jest zaszczepionych. Tyle że na zachodzie Europy procent zaszczepionych na poziomie 70–85 proc. jest wysoki, podczas gdy Europa Środkowa i Wschodnia pozostają w tyle. Chociażby w Polsce odsetek osób, które przyjęły szczepionkę, wynosi niewiele ponad 50 proc., na Węgrzech jest to ok. 60 proc.,
a w Rumunii czy Bułgarii znacznie mniej. To dlatego podróże lotnicze w naszej części kontynentu odbudowują się tak wolno. Jeśli dodamy do tego tendencje rządów, aby powrócić do restrykcji i to nie tylko wobec niezaszczepionych, to sytuacja robi się nieciekawa. Jednocześnie wiadomo, że Covid-19 jest wirusem sezonowym, szczególnie aktywnym zimą. Z drugiej strony szczepienia postępują, blisko są już środki pomagające zwalczać wirusa. Czyli sytuacja jest taka, że w krótkim czasie wiele jest niepewności, ale już lato 2022 wygląda optymistycznie. Będziemy mieli we flocie 170 samolotów wobec 119 w roku 2019, czyli w naszym przypadku to wzrost o ponad 50 proc. A jeśli dodam do tego doświadczenia w utrzymywaniu niskich kosztów i solidne zapasy gotówki, to mogę być umiarkowanym optymistą.
Nie obawia się pan zimy 2021/2022?
Nie, nie obawiam się. Oczywiście zima na naszej półkuli nigdy nie jest wymarzonym czasem dla linii lotniczych. Ale zawsze sobie mówimy, że dla nas nawet zima jest znacznie łagodniejsza niż dla przewoźników tradycyjnych.
Wizz Air ostro krytykuje podwyżki stawek, jakie chce wprowadzić Polska Agencja Żeglugi Powietrznej. A przecież kontrolerzy ruchu podczas pandemii też stracili zarobki i muszą je wyrównać.