Jet Airways nie ma pieniędzy na spłatę długu

Duży indyjski przewoźnik ogłosił, że nie dotrzymał terminu spłaty raty kredytu konsorcjalnego banków, co skłoniło agencję ratingową ICRA do obniżenia jego oceny wiarygodności, a na giełdzie w Mumbaju wywołało bessę jego akcji o 6,2 proc.

Publikacja: 02.01.2019 16:36

Jet Airways nie ma pieniędzy na spłatę długu

Foto: Bloomberg

Spłata odsetek i zasadniczej raty kredytu uległa opóźnieniu "z powodu przejściowego zakłócenia przepływów gotówkowych" - oświadczył w komunikacie największy w Indiach przewoźnik pod względem udziału rynkowego i dodał, że prowadzi rozmowy z konsorcjum banków kierowanym przez State Bank of India. Termin spłaty minął 31 grudnia.

IRCA obniżyła długo- i krótkoterminową ocenę linii oraz oświadczyła, że podejmowanie na czas inicjatyw w zakresie płynności, w tym zasilanie kapitału i sprzedaż udziału w programie lojalnościowym Jet Privilege będzie mieć decydujące znaczenie dla kredytowej oceny firmy.

Linia założona 25 lat temu w Mumbaju ma problemy finansowe, jest winna pieniądze pilotom, firmom leasingu samolotów i dostawcom. Na początku sierpnia powiedziała pilotom, że mniejsze środki finansowe nie gwarantują już dłuższej działalności niż przez 60 dni, w następnych tygodniach mnożyła uspokajające deklaracje dotyczące jej finansów i zapowiedzi cięcia kosztów.

Według stanu na 30 września, łączny dług linii wynosił 80,523 mld rupii ( 1 mld euro). Na początku listopada Jet Airways podała, że czeka ją trzeci kolejny rok strat. Linia i jej drugi co do wielkości udziałowiec Etihad Airways (24 proc.) prowadzą z bankami rozmowy o pakiecie ratunkowym, który może obejmować zwiększenie udziału przez linię z Abu Zabi.

Największy konkurent tej linii, IndiGo należący do InterGlobe Aviation też odczuwa dekoniunkturę dla linii indyjskich, w październiku postanowił odroczyć kupno A320neo, aby zachować środki finansowe, a w lipcu-wrześniu poniósł pierwszą stratę kwartalną od 2015 r.

W 2017 r. akcje Jet Airways skoczyły o 139 proc. na skutek boomu w transporcie lotniczym w Indiach, w 2018 r. straciły 66,7 proc., bo podobnie jak inne linie Jet odczuła konkurencję cen biletów, niski kurs rupii i rosnące koszty paliwa.

Spłata odsetek i zasadniczej raty kredytu uległa opóźnieniu "z powodu przejściowego zakłócenia przepływów gotówkowych" - oświadczył w komunikacie największy w Indiach przewoźnik pod względem udziału rynkowego i dodał, że prowadzi rozmowy z konsorcjum banków kierowanym przez State Bank of India. Termin spłaty minął 31 grudnia.

IRCA obniżyła długo- i krótkoterminową ocenę linii oraz oświadczyła, że podejmowanie na czas inicjatyw w zakresie płynności, w tym zasilanie kapitału i sprzedaż udziału w programie lojalnościowym Jet Privilege będzie mieć decydujące znaczenie dla kredytowej oceny firmy.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Niemiecki superpociąg lepszy od francuskiego TGV
Transport
Kubańska linia lotnicza bez paliwa. Zmuszona do zawieszenia działalności
Transport
Lotniczy dress code. Jak się ubrać na podróż samolotem
Transport
Gorszy kwartał Lufthansy (strajki) i Air France-KLM
Transport
Rosyjscy hakerzy znów w akcji. Finnair wstrzymuje loty
Materiał Promocyjny
Dzięki akcesji PKB Polski się podwoił