Do 2020 roku planowana jest rozbudowa i uruchomienie w Polsce co najmniej 21 multimodalnych przeładunkowych węzłów transportowych znajdujących się na transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T – informuje firma doradcza PwC w opublikowanym we wtorek raporcie „Perspektywy polskiego i światowego rynku infrastruktury transportowej".

Raport podkreśla rolę unijnych funduszy w budowę w Polsce nowych dróg i modernizacji linii kolejowych. Na infrastrukturę transportową zostanie przeznaczona największa część przyznanych Polsce środków z funduszy UE na lata 2014-2020. To kwota 23,8 mld euro (27,8 proc.). W ciągu ostatnich sześciu lat Polska zainwestowała ponad 70 miliardów euro w budowę szybkich tras. W nowej perspektywie rząd chce przeznaczyć na ten cel 140 mld zł. Pieniądze te będą pochodziły ze środków krajowych i unijnych, przy czym środki możliwe do uzyskania z UE sięgają 48 mld zł. - Do 2023 roku planuje się wybudowanie 1800 km nowych dróg, głównie dróg krajowych i ekspresowych – informuje raport PwC.

Dominującym środkiem transportu w Polsce pozostanie transport drogowy. Według ekspertów PwC jego udział we wszystkich rodzajach transportu jeszcze wzrośnie do roku 2020. - Kluczowym wyzwaniem pozostaje więc dalsze powiększanie przepustowości dróg – twierdzi Michał Mazur, partner w PwC, lider zespołu ds. transportu i logistyki w Europie Środkowo-Wschodniej.

Bardzo duże wydatki przeznaczone zostaną na kolej. Krajowy program kolejowy przewiduje przeznaczone na usprawnienie funkcjonowania kolei blisko 70 miliardów złotych. Znacznie wyższe niż w poprzedniej perspektywie będą także inwestycje w transport morski. Dotacje z UE w latach 2014-2020 sięgają 6,5 miliarda złotych, co stanowi ponad 2,5-krotny wzrost w porównaniu z perspektywą 2007-2013. Rozwijać się będą porty: przykładowo port w Gdańsku rozpoczął największy w swojej historii program inwestycyjny. Za prawie 850 milionów złotych zmodernizowane zostaną nabrzeża, infrastruktura transportowa, rozbudowana będzie sieć energetyczna. Szybko rozbudowuje się gdański terminal kontenerowy DCT, który mocno inwestuje w zwiększenie zdolności przeładunkowych. Kluczowym przedsięwzięciem jest budowa drugiego nabrzeża – Terminalu 2. Po jego oddaniu w przyszłym roku zdolność przeładunkowa portu praktycznie podwoi się. Według PwC, w Europie Zachodniej wydatki na infrastrukturę drogową będą prawdopodobnie ograniczone do celowych planów usuwania utrudnień w ruchu. Nastąpi natomiast wzrost inwestycji kolejowych.