Solaris dostarczył do Niemiec innowacyjne trolejbusy

Solaris, producent autobusów z Bolechowa pod Poznaniem, coraz mocniej rozwija się na rynku niemieckim.

Aktualizacja: 05.03.2016 10:19 Publikacja: 05.03.2016 10:00

Solaris dostarczył do Niemiec innowacyjne trolejbusy

Foto: spółka

Na linie położonego w Badenii-Wirtembergii miasta Esslingen am Neckar wyjechały właśnie nowatorskie trolejbusy. Pojazdy typu Trollino 18,75 MetroStyle zostały dostarczone przez konsorcjum firm Solaris Bus & Coach S.A. i Vossloh Kiepe. Mają specjalne, ponadstandardowe wyposażenie, które pozwala im kontynuować kurs niezależnie od sieci trakcyjnej.

W przegubowych Trollino został zamontowany system trakcyjny, układ napędowy oraz baterie niemieckiej firmy Vossloh Kiepe. Pojazdy posiadają napęd dwuosiowy. Oznacza to, że dwa silniki elektryczne napędzają dwie z trzech osi pojazdów. Takie rozwiązanie zapewnia bardzo dobre przyspieszenie oraz oferuje możliwość elektrycznego hamowania, podczas którego odzyskiwane są duże ilości energii. Baterie ładowane są w czasie korzystania z trakcji. Z kolei zgromadzona w nich energia jest wykorzystywana podczas autonomicznej jazdy bez pantografu. W ten sposób zalety trolejbusów zostały z połączone z atutami autobusów bateryjnych.

Zakup nowoczesnych trolejbusów produkowanych przez Solarisa otwiera przed miejscowym przewoźnikiem SVE Esslingen nowe możliwości. Dzięki zastosowaniu w pojazdach baterii litowo-tytanowych, firma przewozowa może oferować bezemisyjną komunikację publiczną również na terenach poza zasięgiem sieci trolejbusowej. Według Winfrieda Hermanna, ministra transportu i Infrastruktury landu Badenia-Wirtembergia, inwestycja ma być „flagowym projektem o ogólnokrajowym znaczeniu".

Trollino posiadają 43 miejsca siedzące, a w sumie mogą zabrać na pokład 110 pasażerów. Ich zakup ma pozwolić na wytyczenie nowych linii niezależnych od trakcji. Esslingen jest jednym z trzech miast w Niemczech posiadających sieć trolejbusową. Zakup pojazdów od polskiego producenta to kolejny etap odnowy taboru trolejbusowego w tym mieście, realizowanego w ramach projektu TrolleyPlus. Jest on współfinansowany przez land Badenia-Wirtembergia oraz region Stuttgart w ramach „Modelowego regionu zrównoważonej mobilności".

Trolejbusy marki Solaris są obecne na niemieckim rynku od 2010 roku. W Eberswalde jeździ już 12 przegubowych Trollino 18. Esslingen am Neckar jest drugim niemieckim miastem, które ma w swojej flocie trolejbusy polskiego producenta.

Bezemisyjne pojazdy to jedna ze specjalności Solarisa. W grudniu ub. roku producent zaprezentował w Paryżu najnowszy elektryczny autobus - model Urbino 12 Electric. Był on testowany w ruchu liniowym na paryskich ulicach w ramach planów Régie Autonome des Transports Parisiens (RATP). Bezemisyjne autobusy elektryczne Solarisa wożą już pasażerów w Niemczech (m.in. w Brunszwiku, Berlinie, Hamburgu, Dreźnie i Dusseldorfie), Polsce (w Warszawie, Jaworznie, Ostrołęce, Inowrocławiu) oraz Szwecji (Vasteras). Wkrótce wyjadą również m.in. na ulice Barcelony.

Solaris jest jednym z największych producentów autobusów w Polsce. Produkuje autobusy miejskie i międzymiastowe, a także trolejbusy oraz tramwaje, które jeżdżą już w 28 państwach w ponad 600 miastach, m.in.: Berlinie, Paryżu, Rzymie czy Dubaju. Firma zatrudnia 2300 osób w czterech fabrykach w Wielkopolsce oraz ponad 300 pracowników w swoich zagranicznych przedstawicielstwach.

W 2015 roku firma wypracowała rekordowe przychody w wysokości 1,7 miliarda złotych. Całkowita sprzedaż wyniosła 1279 sztuk autobusów i trolejbusów. Zrealizowano także dostawy tramwajów. Pierwszy z kontraktów dotyczył 18 tramwajów dla Brunszwiku. Z kolei drugi projekt realizowany był w Polsce, w Olsztynie. Kolejne kontrakty tramwajowe obejmują realizacje dużych zamówień dla Lipska oraz Hanoweru.

Na linie położonego w Badenii-Wirtembergii miasta Esslingen am Neckar wyjechały właśnie nowatorskie trolejbusy. Pojazdy typu Trollino 18,75 MetroStyle zostały dostarczone przez konsorcjum firm Solaris Bus & Coach S.A. i Vossloh Kiepe. Mają specjalne, ponadstandardowe wyposażenie, które pozwala im kontynuować kurs niezależnie od sieci trakcyjnej.

W przegubowych Trollino został zamontowany system trakcyjny, układ napędowy oraz baterie niemieckiej firmy Vossloh Kiepe. Pojazdy posiadają napęd dwuosiowy. Oznacza to, że dwa silniki elektryczne napędzają dwie z trzech osi pojazdów. Takie rozwiązanie zapewnia bardzo dobre przyspieszenie oraz oferuje możliwość elektrycznego hamowania, podczas którego odzyskiwane są duże ilości energii. Baterie ładowane są w czasie korzystania z trakcji. Z kolei zgromadzona w nich energia jest wykorzystywana podczas autonomicznej jazdy bez pantografu. W ten sposób zalety trolejbusów zostały z połączone z atutami autobusów bateryjnych.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Bruksela przywołuje do porządku 20 linii lotniczych. Chodzi o „greenwashing”
Transport
Niemiecki superpociąg lepszy od francuskiego TGV
Transport
Kubańska linia lotnicza bez paliwa. Zmuszona do zawieszenia działalności
Transport
Lotniczy dress code. Jak się ubrać na podróż samolotem
Transport
Gorszy kwartał Lufthansy (strajki) i Air France-KLM
Materiał Promocyjny
Dzięki akcesji PKB Polski się podwoił