Zarządzająca infrastrukturą spółka PKP Polskie Linie Klejowe (PLK) poinformowała o planach modernizacji przeszło 180 przejazdów i budowie 5 bezkolizyjnych skrzyżowań. Inwestycje mają być finansowane z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko w ramach projektu "Poprawa bezpieczeństwa na skrzyżowaniach linii kolejowych z drogami". Jest częścią Krajowego Programu Kolejowego. - Inwestycje są ujęte w dużych projektach modernizacyjnych i w osobnych zadaniach – mówi Ireneusz Merchel, prezes PLK.
Program podzielony został na etapy: pierwszy obejmuje przejazdy, drugi – budowę wiaduktów. W pierwszym etapie planowana jest modernizacja 182 przejazdów na 73 liniach we wszystkich województwach. Przejazdy zostaną wyposażone w samoczynną sygnalizację. Urządzenie zdalnej kontroli sprawią, że każda awaria na przejeździe będzie sygnalizowana u dyżurnego ruchu. Maszynista, o ewentualnej usterce zostanie poinformowany poprzez wskazania tarcz ostrzegawczych. Na przejazdach instalowane będą także kamery do monitoringu.
Na części przejazdów zaplanowana została wymiana nawierzchni. Zmodernizowanych zostanie m.in. 11 przejazdów na linii nr 26 z Radomia do Łukowa, 10 przejazdów na trasie Katowice – Legnica, po 6 na liniach Reda – Hel i Kraków Płaszów – Oświęcim, natomiast na trasie z Torunia do Malborka remont obejmie 7 przejazdów. Podzielone na 5 zadań przedsięwzięcie będzie realizowane w latach 2017-2019.
W drugim etapie inwestycji mających poprawić bezpieczeństwo 5 przejazdów kolejowo-drogowych zostanie zastąpionych wiaduktem i tunelami. Zaplanowano je na linii kolejowej nr 2 na odcinku Siedlce – Terespol. Tunele powstaną w Warszawie Rembertów i Warszawie Wesołej, a także w Sulejówku. Natomiast na torami w ciągu ulicy Chełmżyńskiej zostanie zbudowany wiadukt, który ułatwi przejazd między Warszawą a Ząbkami. Roboty budowlane rozpoczną się w roku 2019, a zakończą w 2020.
PLK dla zwiększenia bezpieczeństwa prowadzi od 12 lat kampanię społeczną „Bezpieczny przejazd – Szlaban na ryzyko". Od 2005 roku liczba wypadków na przejazdach zmniejszyła się o jedną trzecią - z 236 w 2005 roku do 155 w 2015 roku.