Reklama

Le Bourget 2017: doskonałe pierwsze dwa dni

Po dwóch biznesowych dniach 52. salonu lotniczego pod Paryżem zawarto różne umowy na 760 samolotów o wartości 92 mld dolarów w cenach katalogowych.

Aktualizacja: 21.06.2017 14:02 Publikacja: 21.06.2017 13:54

Salon organizowany co dwa lata na Le Bourget, na przemian z Farnborough, zapowiadał się jako skromniejszy od poprzednich, gdy padały rekordy zamówień, tymczasem okazało się, że pierwsze dwa dni poświęcone interesom pokazały, że specjaliści pomylili się w przewidywaniach.

Bilans pierwszego dnia to potwierdzone zamówienia, listy intencyjne, protokoły umów, opcje na ponad 58 mld dolarów. Główna część przypadła na samoloty cywilne, ogłoszono umowy na 403 sztuki o wartości 51 mld dolarów.

Gwiazdą pierwszego dnia był wąskokadłubowy B737 MAX 10. Boeing ogłosił rozpoczęcie produkcji tej największej wersji MAX, na którą uzyskał ponad 240 zamówień. Airbus zawarł kontrakt z firmą leasingową GECAS na 100 samolotów z rodziny A320neo i z ALC na 12 A321neo.

Drugiego dnia doszło 360 dalszych samolotów dając łączną wartość ponad 92 mld dolarów. W dalszym ciągu najwięcej zamówień dotyczyło B737 MAX 10 (United Airlines zamieniła 100 B737 MAX na wersję 10, firmy leasingowe ACG — 20, CALC — 15 plus 35 innych MAX, chińska Okay Airways — 8 plus siedem MAX 8 i pięć MAX 9.

Inne zamówienia u Boeinga dotyczyły 75 sztuk MAX 8 (Avolon), 10 MAX 200 (Ryanair) 10 B737-800 i dwóch cargo B777 (Ethiopian Airlines), czterech Dreamlinerów 787-8 (Azerbaijan Airlines). Wartość zamówień potwierdzonych (zadatkowanych) wyniosła 24,3 mld dolarów.

Reklama
Reklama

U Airbusa po 112 samolotach z rodziny A320neo z pierwszego dnia doszło 115 A350-900 zadatkowanych przez Ethiopian, 10 A320ceo od Delta Air Lines. Pojawili się nowi klienci: CDB Aviation Leasing kupiła 45 AS320neo/A321neo, a Viva Air 35 A320neo i 15 A320ceo. Bilans dwóch dni europejskiego producenta to ponad 26,5 mld dolarów, w tym kontraktów zadatkowanych 15,77 mld.

Producenci samolotów regionalnych znacznie ustępowali obu wielkim. Brazylijski Embraer zawarł umowy na ok. 40 samolotów o wartości 2,4 mld dolarów, w tym potwierdzone na 10 E195-E2 z anonimowym klientem, osiem oz Fuji Dream Airlines, po dwa z białoruską Belavia i KLM Cityhopper, na jeden E190 z Japan Airlines.

Kanadyjski Bombardier podpisał list intencyjny ze SpiceJet na 25 turbośmigłowych Q400 z opcją na 25 następnych, sprzedał też osiem Q400 Philippine Airlines. Na razie jego odrzutowce CSeries nie znajdują chętnych, czego zresztą spodziewał się.

Transport
Rosyjskie lotnictwo pasażerskie w zapaści
Transport
Samolot spadł, nikt nie przeżył. Rosyjskie lotnictwo na krawędzi
Transport
Nowe cła w handlu UE-USA. Linie lotnicze i producenci liczą straty
Transport
Wznowiono ruch na polskich lotniskach. ABW sprawdza poranną awarię systemu
Transport
Kontrole graniczne utrudniają ruch TIR-ów
Reklama
Reklama