Katarczycy nie rezygnują z American Airlines

Qatar Airways oświadczył, że w dalszym ciągu chce kupić udział w American Airlines mimo wypowiedzenia przez amerykańskiego przewoźnika umowy o wspólnej rezerwacji miejsc (code-sharing).

Publikacja: 14.07.2017 12:57

Amerykanie wypowiedzieli takie umowy z linią z Doha i z Emirates w ramach walki z subwencjami, jakie obie te linie otrzymują z naruszeniem prawa od władz swych krajów. Obie linie zaprzeczają takiej pomocy. AA i inni przewoźnicy w USA uważają, że subwencje publiczne pozwalają liniom znad Zatoki oferować tańsze bilety i bardziej komfortowe warunki podróży w lotach dalekiego zasięgu.

Prezes Qatar Airways, Akbar al-Baker był zawiedziony decyzją AA. Jego zdaniem wypowiedzenie umowy o code-sharingu nie było w duchu sojuszu Oneworld, ale Qatar ma w Stanach innych partnerów, którzy „chcą z nami współpracować". Dodał, że w niczym nie zmienia ona zamiaru jego linii kupna do 10 proc. w AA.

— Normalnie postępuje procedura starania się o kupno udziału. Musieliśmy wyjaśnić pewne pytania organu nadzoru, co zrobiliśmy — powiedział dziennikarzom w Doha.

Dzień wcześniej linia wysłała do amerykańskiego urzędu nadzoru zmienione podanie, aby dostać zgodę na kupno do 10 proc. w American. Pozwoli to Katarczykom zwiększyć portfel inwestycyjny, bo mają już 20 proc. w IAG i 10 proc. w latynoskim LATAM.

American w dokumencie przesłanym do komisji kontroli giełdowej podkreślił, że jego statut zabrania komukolwiek kupną 4,75 proc. lub więcej akcji będących w wolnym obiegu bez uprzedniej zgody rady dyrektorów, do której trzeba wystąpić na piśmie.

Amerykański przewoźnik podwyższył prognozę zysku jednostkowego w II kwartale do 5-6 proc. z poprzednich widełek 3,5-5,5 proc. na podstawie wzrostu średniej ceny biletów i mniejszego przyrostu mocy przewozowych. AA poprawił też spodziewany dolny poziom marży brutto z 12 do 13 proc.; górny jest bez zmiany i wynosi 14 proc.

Amerykanie wypowiedzieli takie umowy z linią z Doha i z Emirates w ramach walki z subwencjami, jakie obie te linie otrzymują z naruszeniem prawa od władz swych krajów. Obie linie zaprzeczają takiej pomocy. AA i inni przewoźnicy w USA uważają, że subwencje publiczne pozwalają liniom znad Zatoki oferować tańsze bilety i bardziej komfortowe warunki podróży w lotach dalekiego zasięgu.

Prezes Qatar Airways, Akbar al-Baker był zawiedziony decyzją AA. Jego zdaniem wypowiedzenie umowy o code-sharingu nie było w duchu sojuszu Oneworld, ale Qatar ma w Stanach innych partnerów, którzy „chcą z nami współpracować". Dodał, że w niczym nie zmienia ona zamiaru jego linii kupna do 10 proc. w AA.

Transport
Kiedy pierwszy samolot wyląduje na CPK? Wiceminister Maciej Lasek zdradza datę
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Transport
Europa łaskawsza dla spalinowców
Transport
Rosja zbudowała 15 razy mniej samolotów pasażerskich niż chciał Putin
Transport
Strajk na budowie nadzorowanej przez Putina. Nie ma pieniędzy na wypłaty
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Transport
Od najbliższej soboty pociągi pojadą szybciej na głównych trasach