#RZECZoBIZNESIE: Ireneusz Merchel: Inwestycje na kolei dopiero się rozpędzają

Pociągi międzyregionalne będą jeździły z prędkością co najmniej 160 km/h, na niektórych odcinkach nawet 200 km/h – mówi Ireneusz Merchel, prezes PKP PLK, gość programu Marcina Piaseckiego.

Aktualizacja: 11.09.2017 14:29 Publikacja: 11.09.2017 13:42

#RZECZoBIZNESIE: Ireneusz Merchel: Inwestycje na kolei dopiero się rozpędzają

Foto: tv.rp.pl

PKP PLK zajmuje się infrastrukturą kolejową w Polsce.

- Górka remontowa na kolei dopiero się zaczyna. Rozpędzamy się po okresie zastoju - mówił Merchel.

- Obecnie mamy podpisane umowy na ponad 18 mld zł, czyli jedną trzecią perspektywy. Do końca roku podpiszemy umowy na następne kilka miliardów. W tym roku będziemy mieli zakontraktowane ok. 20 mld zł – dodał.

Gość zaznaczył, że w tej chwili jest dwieście kilkadziesiąt placów budów.

- W tym roku inwestycje będą wykonane na poziomie ok. 5,5 mld zł, a w przyszłym planujemy, że przekroczymy 10 mld zł. Na podobnym poziomie będzie rok 2018, 2019 i 2020 – prognozował.

Merchel podkreślił, że remonty, to tak naprawdę modernizacje.

- Po realizacji obecnego planu pociągi międzyregionalne będą jeździły z prędkością co najmniej 160 km/h, na niektórych odcinkach nawet 200 km/h. W ruchu regionalnym standardem jest prędkość pociągów do 120 km/h – mówił.

- Przy większych inwestycjach praktycznie budujemy te linie od podstaw, od nowa – dodał.

Gość zaznaczył, że po 3 latach główne ciągi komunikacyjne będą na etapie końcowym.

- Podróż pociągiem będzie bardziej bezpieczna, bo przebudowujemy urządzenia sterowaniem ruchem kolejowym. Będzie tutaj mniejszy wpływ człowieka, który zawsze jest najsłabszym ogniwem - tłumaczył Merchel.

Przyznał, że ze środków unijnych zostanie wydanych prawie 67 mld zł.

- W poprzedniej perspektywie plan był na 35 mld zł, a wykorzystano ok. 19 mld zł – przypomniał.

Zdradził, że po 2020 r. celem PKP PLK jest podwyższanie prędkości na gotowych szlakach.

- Wstępnie wytypowaliśmy 1500-2000 km linii, gdzie można jechać szybciej niż 200 km/h – mówił.

- Potem przechodzimy na inne linie. Jeżeli zrobimy główne ciągi, krwiobieg, który jest istotny z punktu widzenia kraju, przejdziemy na linie mniej istotne, ale bardzo ważne – dodał.

Wykonawcy jakiś czas temu narzekali, że nie mają pracy, a teraz twierdzą, że mają jej za dużo.

- W ubiegłym roku do każdego przetargu startowało 10-12 wykonawców. W tej chwili startuje ich 5-6. Tzn., że ten rynek jest już trochę nasycony, ale są rezerwy – ocenił Merchel.

Średnia prędkość pociągu towarowego w Polsce to 25-27 km/h.

- Na koniec perspektywy chcemy przekroczyć 40 km/h. Jest to bardzo realne – stwierdził.

PKP PLK zajmuje się infrastrukturą kolejową w Polsce.

- Górka remontowa na kolei dopiero się zaczyna. Rozpędzamy się po okresie zastoju - mówił Merchel.

Pozostało 93% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Niemiecki superpociąg lepszy od francuskiego TGV
Transport
Kubańska linia lotnicza bez paliwa. Zmuszona do zawieszenia działalności
Transport
Lotniczy dress code. Jak się ubrać na podróż samolotem
Transport
Gorszy kwartał Lufthansy (strajki) i Air France-KLM
Transport
Rosyjscy hakerzy znów w akcji. Finnair wstrzymuje loty
Materiał Promocyjny
Dzięki akcesji PKB Polski się podwoił