W 38-milionowym kraju, zaawansowanym cywilizacyjnie i kulturowo, jest przestrzeń na kilka kanałów informacyjnych. Można założyć, że trzy, cztery tego typu telewizje znajdą swoją publiczność. Tym bardziej że nie ogląda się ich bez przerwy, lecz włącza się na 15 – 20 minut, żeby uzyskać najważniejsze informacje. Tak powinno być teoretycznie. Praktyka pokazuje jednak, że zainteresowanie Polaków wiadomościami nie jest aż tak duże i kanały informacyjne mają dość ograniczony krąg odbiorców. Oglądają je przede wszystkim osoby wykształcone, klasa średnia, ludzie starsi. Ta grupa stale się rozszerza, ale nie jest jeszcze tak liczna, jak być powinna. Być może to wyraz naszej niedostatecznie wysokiej ciekawości świata.

Z oferty kanałów informacyjnych tak naprawdę liczą się dwa, najbardziej dostępne – TVP Info i TVN 24. Stopniowo rośnie też znaczenie kanałów ekonomicznych, które przeznaczone są dla bardziej wyspecjalizowanej publiczności. Wydaje się, że w przyszłości ich rola będzie się systematycznie zwiększać. Choć z pewnością wiele osób będzie szukać analiz i raportów ekonomicznych także w Internecie.

Co można zrobić, by kanały informacyjne miały lepszy rezonans społeczny? Wyjść poza politykę. Dobrze, że TVP Info rezygnuje z nadawania w całości obrad Sejmu. Tym powinien zająć się wyspecjalizowany kanał. Rolą telewizji informacyjnej jest relacjonowanie najciekawszych i najważniejszych debat, opatrywanie ich redakcyjnym komentarzem, dostarczanie widzom syntezy wiadomości.

Wydarzenia takie jak tragedia górników w sposób oczywisty dominują serwisy. Ale jeśli nic równie dramatycznego się nie dzieje, kanały informacyjne powinny pokazywać szerszy zakres spraw. Tu widziałbym pewną różnicę między TVN 24 i TVP Info. Ta pierwsza to telewizja komercyjna, która z konieczności będzie szła bardziej w obszar konsumpcji i tematykę związaną ze stylem życia, modą, urodą, show-biznesem. TVP Info powinna bardziej skupiać się na kulturze obywatelskiej, pokazywać, jak ludzie działają i rozwiązują swoje problemy. Nie musi gonić za sensacją. O skandale, plotki niech sobie rywalizują TVN 24, Polsat News i Superstacja.