Aktualizacja: 28.03.2020 23:05 Publikacja: 29.03.2020 08:00
Scena z "Halki" w reż. Mariusza Trelińskiego
Foto: Teatr Wielki
Został wzniesiony w latach 1825-1833 według projektu Antonia Corazziego. Wielkim został nazwany po powstaniu styczniowym 1863 roku. Zniszczony w czasie II wojny światowej, długo był odbudowywany - uroczyste otwarcie nowoczesnego gmachu Teatru Wielkiego odbyło się 19 listopada 1965 roku. W 1998 roku jego dyrektorami zostali Waldemar Dąbrowski i Mariusz Treliński – goście programu.
- Gdy ministrem kultury została Joanna Wnuk – Nazarowa – dzwoniła do mnie regularnie co trzy miesiące z propozycją objęcia dyrekcji– pamięta Waldemar Dąbrowski. – Odmówiłem trzy razy, a za czwartym powiedziałem: tak, chyba jestem gotów. Było to po spotkaniu z Mariuszem Trelińskim i Borysem Kudlićką, którzy mi przedstawili swoją ideę „Madame Butterfly”.
Dąbrowski wspomina też, że gdy obejmował stanowisko, jednym z najważniejszych postanowień było dokonanie zmian, dzięki którym Teatr Wielki stałby się instytucją przyciągającą widzów o różnych upodobaniach i w różnym wieku. Zapamiętał bowiem, że kiedy był tu po raz pierwszy jako uczeń ze szkolną wycieczką – bardzo się zraził.
Z kolei Mariusz Treliński przypomina, że choć muzyka jest niezmienna, to ludzie, którzy jej słuchają są coraz to inni za sprawą zmieniających się czasów. Wiele wspólnych inscenizacji stworzył ze scenografem Borisem Kudlićką, z którym – jak uważa – łączy go wspólne widzenie muzyki.
- Reżyser powinien reagować na czas – wyjaśnia Treliński. – Od początku było dla mnie ważne zapraszanie do współpracy wielu osób spoza opery – ze świata sztuk wizualnych, teatrów, kina, pokazów mody. Wraz z ich udziałem w tworzeniu spektakli - furtka otworzyła się szerzej także dla widzów.
Teatr Wielki jest także organizatorem prestiżowego Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Stanisława Moniuszki. Od 2019 roku Konkurs jest członkiem Światowej Federacji Międzynarodowych Konkursów Muzycznych. Jak wyjaśnia m,in. Izabella Kłosińska, dyrektor ds. obsady - polska szkoła wokalna i nasi młodzi śpiewacy są wysoko cenieni na świecie.
Renomę ma także Polski Balet Narodowy kierowany przez Krzysztofa Pastora. Jak wyjaśnia choreograf – na audycje mające wyłonić współpracujących tancerzy - napływają setki zgłoszeń z całego świata.
Jedną z najmłodszych córek Teatru Wielkiego jest Galeria Opera regularnie pokazująca od 2012 wystawy najwybitniejszych polskich klasyków – od Stanisława Fijałkowskiego poprzez Ryszarda Winiarskiego, Edwarda Dwurnika i wielu innych. Szacuje się, że każdą ekspozycję ogląda około 50 tysięcy gości.
Po programie, także w TVP Kultura „Halka” Moniuszki w reżyserii Mariusza Trelińskiego ze scenografią Borisa Kudlićki.
Społeczny teatr pokazuje jako głównych bohaterów również postaci ze świecznika władzy. Tak jest w prowokacyjnej „Personie. Ciele Bożeny” Jędrzeja Piaskowskiego i Huberta Sulimy z Teatru Zagłębia w Sosnowcu.
W związku z końcem kontraktu dyrektorskiego Karoliny Ochab zespół artystyczny Nowego Teatru, jednej z najważniejszych europejskich scen, zwrócił się do ministry Wróblewskiej i prezydenta Trzaskowskiego o nominację na dyrektora Michała Merczyńskiego.
Spektakl „Piękna Zośka” z Teatru Wybrzeże oraz muzyczno-teatralne widowisko kaszubskie„Wòlô Bòskô” z Danutą Stenką w Operze Narodowej wpisują się w nurt opowieści o kobiecych dramatach na wsi.
Najważniejsze krajowe spektakle i premiera „Quanty” Łukasza Twarkowskiego wypełnią program 17. Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego Boska Komedia w Krakowie (6-16 grudnia). „Elisabeth Costello" Krzysztofa Warlikowskiego zagrana będzie trzy razy.
Bank wspiera rozwój pasji, dlatego miał już w swojej ofercie konto gamingowe, atrakcyjne wizerunki kart płatniczych oraz skórek w aplikacji nawiązujących do gier. Teraz, chcąc dotrzeć do młodych, stworzył w ramach trybu kreatywnego swoją mapę symulacyjną w Fortnite, łącząc innowacyjną rozgrywkę z edukacją finansową i udostępniając graczom możliwość stworzenia w wirtualnym świecie własnego banku.
„Latający Potwór Spaghetti” o tym, jakim bezsensem są dla pisarza i reżysera wiara w Boga i religie, to najmocniejszy spektakl sezonu. Dla osób wychowanych w katolicyzmie bolesny, ale oczyszczający jak rachunek sumienia. Na pewno wyzwalająco śmieszny.
W grudniu, dokładnie w pierwszej dekadzie grudnia, a jeszcze dokładniej: w dzień św. Mikołaja, Stanisław Tym wyruszył w kolejny rejs. Tym razem już ostateczny.
Społeczny teatr pokazuje jako głównych bohaterów również postaci ze świecznika władzy. Tak jest w prowokacyjnej „Personie. Ciele Bożeny” Jędrzeja Piaskowskiego i Huberta Sulimy z Teatru Zagłębia w Sosnowcu.
Spektakl „Kochany, najukochańszy” powstał z miłości do twórczości Wiesława Myśliwskiego.
Najważniejsze krajowe spektakle i premiera „Quanty” Łukasza Twarkowskiego wypełnią program 17. Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego Boska Komedia w Krakowie (6-16 grudnia). „Elisabeth Costello" Krzysztofa Warlikowskiego zagrana będzie trzy razy.
„Latający Potwór Spaghetti” o tym, jakim bezsensem są dla pisarza i reżysera wiara w Boga i religie, to najmocniejszy spektakl sezonu. Dla osób wychowanych w katolicyzmie bolesny, ale oczyszczający jak rachunek sumienia. Na pewno wyzwalająco śmieszny.
W „Plus Minus” (nr z 30 listopada) Bartosz Nosal pisze o czterdziestoleciu polskiej legalnej kasety VHS. W łódzkim Teatrze Powszechnym przez jej pryzmat można się przyjrzeć polskiemu kapitalizmowi w sztuce Marcina Bałczewskiego. A także Polsce i Polakom po 1989 r.
„Miłość”, premiera Teatru Telewizji z 25 listopada prowokuje do rozważań o artystycznych walorach i granicach przyzwoitości dotyczących pełni autorstwa tekstu. Spektakl dostępny jest w VOD.
W spektaklu Wojciecha Farugi w Narodowym są odwołania do Holokaustu, II wojny światowej, jest krytyka chciwości i obłudy Kościoła oraz rządów totalitarnych. Są Wałęsa, Chaplin, Hitler i Maria Callas. Brakuje tylko Matki Teresy i psa Baskerville’ów.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas