Mocny prolog Interpretacji

Trzy tygodnie przed rozpoczęciem XIV Ogólnopolskiego Festiwalu Sztuki Reżyserskiej „Interpretacje", w Katowicach odbył się prolog tej imprezy. - pisze Danuta Lubina-Cipińska

Aktualizacja: 21.02.2012 14:58 Publikacja: 21.02.2012 12:55

"Mickiewicz. Dziady. Performance" w reżyserii Pawła Wodzińskiego - Teatr Polski im. H. Konieczki w B

"Mickiewicz. Dziady. Performance" w reżyserii Pawła Wodzińskiego - Teatr Polski im. H. Konieczki w Bydgoszczy. Autor zdjęcia: Magdalena Hueckel

Foto: materiały prasowe

Red

Był nim interpretacyjny pojedynek „Dziadów" Mickiewicza. Jego finałem stała się niedzielna publiczna dyskusja reżyserów – Krzysztofa Babickiego, Pawła Wodzińskiego, Tadeusza Bradeckiego i Michała Zadary - o fenomenie powrotu „Dziadów" na polskie sceny.

Zobacz galerię zdjęć

Organizatorzy skonfrontowali w czasie dwóch wieczorów dwie inscenizacje arcydramatu: w wykonaniu artystów Teatru Śląskiego w Katowicach i w reżyserii Krzysztofa Babickiego oraz Teatru Polskiego im. H. Konieczki w Bydgoszczy, w reżyserii Pawła Wodzińskiego.

Gustaw-Konrad w katowickich „Dziadach" (w tej roli Grzegorz Przybył) jest rozgoryczonym pięćdziesięciolatkiem, który dokonuje życiowych rozliczeń w noclegowni wśród bezdomnych. Spektakl o polskiej tożsamości narodowej, pokazywany m.in. we Lwowie, a także w TVP Polonia 1 listopada ubiegłego roku, jest uniwersalną, odartą z kontekstu politycznego, interpretacją „Dziadów". Forma przedstawienia wpisuje się w dwudziestowieczną tradycję wystawiania dramatu. I być może dlatego nie zaskakuje ani też nie prowokuje tak żywej dyskusji, jak bydgoska inscenizacja „Dziadów".

Ta, zatytułowana „Mickiewicz. Dziady. Performance", również dzieje się w środowisku wykluczonych. Recenzenci ochrzcili ją mianem „postsmoleńskiej", gdyż przedstawia społeczność z Krakowskiego Przedmieścia, która z powodu marginalizacji objawia swą frustrację w obrzędowości dziadów, nasączając ją – co szokuje – zaskakująco silną agresją. Wodziński konfrontuje też Mickiewiczowską wizję rytuału narodowego z krytycznymi wobec Polski głosami zachodnich Europejczyków, głównie z epoki Oświecenia.

Wypowiadają je z ekranu po francusku, angielsku i niemiecku, nagrani kamerą współcześni obcokrajowcy mieszkający w Bydgoszczy, a tłumaczenia tych cytatów pojawiają się na horyzoncie scenicznym. Polska w „Dziadach" Wodzińskiego jest krajem kulturowego braku, a jej głos – z peryferii Europy. Bydgoskie „Dziady" można zatem odczytać jako próbę odreagowania przez Polaków kompleksu „gorszego" i zdefiniowania na nowo Polski na geopolitycznej i kulturowej mapie Europy.

„Dziady" od chwili powstania i pierwszych teatralnych wystawień podejmowały temat polskiej tożsamości narodowej. Po 1989 roku zniknęły z polskich scen. Zdaniem reżyserów biorących udział w dyskusji, po 10 kwietnia 2010 roku znów okazało się, że język Mickiewicza świetnie nadaje się do opisu współczesnych konfliktów Polaków. Stąd wysyp inscenizacji „Dziadów" na polskich scenach.

Tegoroczny prolog „Interpretacji" złożony z dwóch inscenizacji „Dziadów" stał się świetną zapowiedzią Festiwalu Sztuki Reżyserskiej. To konfrontacja tego, co jest sensem sztuki reżyserskiej – a więc interpretacji tekstu dramatycznego.

Danuta Lubina-Cipińska

Marcowe Interpretacje XIV Ogólnopolski Festiwal Sztuki Reżyserskiej „Interpretacje" odbędzie się w dniach 10 - 18 marca 2012 r.

W konkursie wystartują: Monika Strzępka z „Położnicami szpitala św. Zofii" Teatru Rozrywki w Chorzowie; Barbara Wysocka - ze spektaklem „Lenz" wystawionym w Teatrze Narodowym w Warszawie; Weronika Szczawińska z „Jak być kochaną" Bałtyckiego Teatru im. Słowackiego w Koszalinie; Marcin Liber z „III furiami" Teatru im. Modrzejewskiej w Legnicy; Wojtek Klemm z „Judytą" Teatru Współczesnego w Szczecinie; Michał Zadara z „Wielkim Gatsbym" Teatru Polskiego im. Konieczki w Bydgoszczy.

Festiwal otworzą i zakończą spektakle mistrzowskie: „Pan Tadeusz" Mikołaja Grabowskiego z Narodowego Starego Teatru im. Modrzejewskiej w Krakowie oraz „Bracia Karamazow" Janusza Opryńskiego z Teatru Provisorium w Lublinie.

Podczas imprez towarzyszących będzie można zobaczyć: inscenizację „Hamleta" Teatru Żeromskiego w Kielcach w reżyserii Radosława Rychcika, ubiegłorocznego zdobywcy Lauru Konrada na „Interpretacjach"; przedstawienie „A ja, Hanna" w reżyserii Tomasza Hynka (Teatr Kochanowskiego z Opola); spektakl „Leningrad" w reżyserii Łukasza Czuja (Centrum Sztuki Impart) i przygotowany przez Instytut Teatralny im. Raszewskiego w Warszawie „Chór kobiet. Projekt II. Magnificat".

Teatr
Krzysztof Warlikowski i zespół chcą, by dyrektorem Nowego był Michał Merczyński
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Teatr
Opowieści o kobiecych dramatach na wsi. Piekło uczuć nie może trwać
Teatr
Rusza Boska Komedia w Krakowie. Andrzej Stasiuk zbiera na pomoc Ukrainie
Teatr
Wykrywacz do obrazy uczuć religijnych i „Latający Potwór Spaghetti” Pakuły
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Teatr
Latający Potwór Spaghetti objawi się w Krakowie