Opukiwanie polskiego tabu

Nagrodzone ostatnio spektakle „ROHTKO” i „Śmierć Jana Pawła II” pokaże Boska Komedia w Krakowie. Polską czołówkę ocenią zagraniczni jurorzy.

Publikacja: 30.11.2022 03:00

Opukiwanie polskiego tabu

Foto: Arturs Pavlovs

15. już festiwal Boska Komedia, któremu w tym roku dyrektor Bartosz Szydłowski nadał tytuł „Polskie tabu”, jak zawsze podsumuje bieżące życie polskich scen. A im bliżej do imprezy (7–15 grudnia), tym więcej wyróżnień otrzymują wybrane spektakle.

„Rohtko”, multimedialna koprodukcja Teatru im. Kochanowskiego w Opolu i Teatru Dailes w Rydze, zdominowała Łotewskie Nagrody Teatralne „Spēlmaņu nakts” w pięciu kategoriach: Najlepsze przedstawienie, Nagroda specjalna „Innowacja”, najlepszy reżyser – Łukasz Twarkowski, najlepszy scenograf – Fabien Lédé, najlepsza aktorka drugoplanowa – Vita Varpina.

Błąd w pisowni nazwiska słynnego artysty w tytule to nie przypadek: Twarkowski z autorką tekstu Anką Herbut oparli się na motywie autentyczności i fałszu w sztuce oraz sprzedanego za 8,5 mln dolarów obrazu, którego nie namalował Rothko. Wyjazdowy spektakl w Opolu będzie można obejrzeć 11 grudnia.

Zaś już w Krakowie odbędzie się pokaz przedstawienia, które kilka dni temu jednogłośnym werdyktem jury w składzie Katarzyna Kozyra, Tadeusz Słobodzianek, Lech Majewski, Anna Maria Potocka i Rudolf Zioło wygrało katowickie Interpretacje. To „Śmierć Jana Pawła II” Jakuba Skrzywanka z Teatru Polskiego w Poznaniu.

Czytaj więcej

Wygrał spektakl o śmierci papieża

W konkursie weźmie udział „Imagine” Krystiana Lupy. Światowej sławy inscenizator skonfrontował mit Johna Lennona, ideały hipisowskich i artystycznych komun oraz pacyfizmu z rzeczywistością wojny w Ukrainie i dzisiejszej sztuki. To produkcja teatrów Powszechnych w Łodzi i Warszawie.

„Cudzoziemka” Katarzyny Minkowskiej wg powieści Marii Kuncewiczowej z Teatru Polskiego w Poznaniu odnosi się do kwestii wzorców rodzinnego wychowania „Alte Hajm/Stary Dom” w reżyserii Marcina Zwierzchowskiego z Teatru Nowego w Poznaniu wraca do często krwawej polsko-żydowskiej przeszłości. Teatr im. Słowackiego w Krakowie zaprezentuje głośne „Dziady” Mai Kleczewskiej z kreacją Dominiki Bednarczyk-Krzyżowskiej, za którą otrzymała Nagrodę im. Zelwerowicza. Teatr Współczesny ze Szczecina przywiezie „Odlot” Zenona Fajfera o naszym uwikłaniu w katastrofę smoleńską w reżyserii Anny Augustynowicz, nagrodzonej Nagrodą im. Konrada Swinarskiego.

„NaXUJ. Rzecz o prezydencie Zełenskim” Piotra Siekluckiego to produkcja Teatru Nowego Proxima, zaproszona już do Kijowa: spektakl mocny, którego negatywnym bohaterem jest Putin, ale też ironiczny wobec Polaków. W konkursie znalazły się też „Łatwe rzeczy” Anny Karasińskiej z Teatru im. Jaracza w Olsztynie i „Anioły w Ameryce” Michała Telegi z krakowskiego Teatru Barakah.

Poza konkursem będzie można obejrzeć dwie premiery Narodowego Starego Teatru – adaptację nagrodzonej Nike powieści „Baśń o wężowym sercu” Radka Raka w reżyserii Beniamina Bukowskiego oraz „Art of Living” Katarzyny Kalwat wg tekstu Georgesa Pereca „Życie. Instrukcja obsługi”. Teatr im. Słowackiego zaprezentuje przedpremierowo najnowszą pracę Jana Klaty „Act of Killing”, adaptację nagradzanego dokumentu Joshuy Oppenheimera o bezgranicznym bezwstydzie zła z Janem Peszkiem w roli głównej. Dwa spektakle pokaże Teatr im. Żeromskiego z Kielc: komedię zombi „Ale z naszymi umarłymi” wg powieści Jacka Dehnela w reżyserii Marcia Libera oraz „Ludwiga” o szalonym bawarskim królu w reżyserii Jana Jelińskiego.

Gospodarza festiwali, czyli Łaźnię Nową, reprezentować będzie „Strach i nędza” Bartosza Szydłowskiego.

15. już festiwal Boska Komedia, któremu w tym roku dyrektor Bartosz Szydłowski nadał tytuł „Polskie tabu”, jak zawsze podsumuje bieżące życie polskich scen. A im bliżej do imprezy (7–15 grudnia), tym więcej wyróżnień otrzymują wybrane spektakle.

„Rohtko”, multimedialna koprodukcja Teatru im. Kochanowskiego w Opolu i Teatru Dailes w Rydze, zdominowała Łotewskie Nagrody Teatralne „Spēlmaņu nakts” w pięciu kategoriach: Najlepsze przedstawienie, Nagroda specjalna „Innowacja”, najlepszy reżyser – Łukasz Twarkowski, najlepszy scenograf – Fabien Lédé, najlepsza aktorka drugoplanowa – Vita Varpina.

Pozostało 85% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Teatr
Łódzki festiwal nagradza i rozpoczyna serię prestiżowych festiwali teatralnych
Teatr
Siedmioro chętnych na fotel dyrektorski po Monice Strzępce
Teatr
Premiera spektaklu "Wypiór", czyli Mickiewicz-wampir grasuje po Warszawie
Teatr
„Równi i równiejsi” wracają. „Folwark zwierzęcy” Orwella reżyseruje Jan Klata
Teatr
„Elisabeth Costello” w Nowym Teatrze. Andrzej Chyra gra diabła i małpę